بازار خودروهای مونتاژی در بحران: افزایش بی‌سابقه قیمت قطعات یدکی

بازار خودروهای مونتاژی در بحران: افزایش بی‌سابقه قیمت قطعات یدکی

افزایش قیمت قطعات یدکی خودروهای مونتاژی در کنار نظارت ناکافی و کاهش عرضه، موجب رشد قابل توجه بازار خودروهای قاچاق شده است. این روند، تاثیرات منفی بر مصرف‌کنندگان و کیفیت قطعات خودروها دارد.

به گزارش سرمایه فردا، در سال‌های اخیر، بسیاری از مردم برای سود بردن از نوسانات بازار خودرو بیش از نیاز خود خودرو خریداری کرده‌اند. این مساله باعث شد تعادل بین عرضه و تقاضا از بین برود و در برخی ثبت‌نام‌های خودرو شاهد حضور چند میلیون متقاضی بودیم. این روند موجب افزایش تقاضا و رونق بازار مونتاژکاران شده است. مونتاژکاران توانستند با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای غیرمونتاژی، سهم بازار خودروهای داخلی را کسب کنند.

در یک سال گذشته، با آزادسازی واردات خودرو، مونتاژکاران احساس خطر کرده‌اند، به ویژه در شرایط رکود بازار. با افزایش قیمت طلا و دلار، کمتر افراد برای کسب سود وارد بازار خودرو شدند، زیرا نیاز به سرمایه بسیار بالاتری دارد و تقاضا برای خودرو کاهش یافته است. به همین دلیل، عملا معاملات خودرو کاهش یافته است و مونتاژکاران شگرد خود را برای کسب درآمد تغییر داده‌اند. به جای تمرکز روی فروش خودرو، تنها با عرضه کم قطعات درآمد خود را افزایش می‌دهند.

وضعیت بازار خودروهای مونتاژی

سعید مدنی، کارشناس خودرو، گفت: «در حال حاضر بازار ایران در وضعیت تعادل قرار ندارد. از یک سو قیمت ارز نوسانی است و از سوی دیگر هنوز بازار خودرو در انحصار قرار دارد و خودروسازان داخلی نیز به دلیل زیان انباشته نتوانسته‌اند به بهبود عرضه کمک کنند. از این رو در شرایط انحصاری، شرکت‌هایی که توانسته‌اند سهمی از بازار را در اختیار بگیرند، همچنان در بازار مسلط هستند و قطعات خود را با قیمت بالاتر می‌فروشند. در این شرایط، مصرف‌کنندگان بیشترین آسیب را خواهند دید، زیرا نمی‌توانند قطعات مورد نیاز را از شرکت دیگری تامین کنند، مگر از طریق کالاهای قاچاق که کیفیت آن‌ها نیز مشخص نیست.»

سیاست شرکت‌های چینی

علاوه بر این، سیاست شرکت‌های چینی بر ارائه خودرو با قیمت پایین و قطعات یدکی با قیمت بالا است. این سیاست باعث شده است که افراد زیادی با توجه به قیمت مناسب خودروهای چینی، متقاضی خرید آن‌ها شوند؛ اما در عمل، این قیمت کم با پرداختی که برای قطعات یدکی گران‌قیمت انجام می‌شود، جبران می‌شود. از طرف دیگر، تعداد خودروهایی که هم‌اکنون در ایران مونتاژ می‌شود به ۲۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. بنابراین، بازار لوازم یدکی نیز در ایران به شدت بزرگ شده است.

چالش‌های تامین قطعات

علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، به دغدغه مردم برای تامین قطعات یدکی خودرو اشاره کرده و گفته است: «در بخش خودروهای داخلی تامین قطعات مشکل چندانی ندارد، اما چالش جدی کیفیت قطعات است که این موضوع باعث شده مردم در استفاده از خودروها هر روز با مشکلات متعددی روبرو شوند. در واقع برنامه‌ریزی و پشتیبانی لازم برای تامین قطعات خودروهای چینی در بازار وجود ندارد. شرکت چینی فقط خودرو به مردم فروخته است اما در بخش تامین قطعات برنامه منسجمی ندارد. به همین دلیل امروز در تامین قطعات یدکی خودروهای چینی از جمله لوازم برقی و سنسور خودرو مشکل داریم.»

نظارت و اجرای کدهای شناسه کالا

نیک‌آیین بر افزایش نظارت و اجرای کدهای شناسه کالا برای جلوگیری از ورود قطعات قاچاق تاکید می‌کند. افزایش قیمت ارز نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت قطعات یدکی خودروهای چینی دارد. در حال حاضر، قیمت ارز به طور قابل توجهی افزایش یافته است، که باعث شده تا کالاهای قاچاق نیز با قیمت بسیار بالاتری عرضه شوند. مونتاژکاران با ارز توافقی قطعات را وارد می‌کنند، در حالی که قاچاقچیان باید ارز ۹۰ هزار تومانی برای قاچاق تامین کنند. این تفاوت نرخ ارز باعث می‌شود که حدود ۳۰ درصد تفاوت بین قطعات قاچاق و تامین از طریق مونتاژکاران وجود داشته باشد.

راهکارهای پیشنهادی برای تامین قطعات خودرو

حل مشکل کمبود و گرانی قطعات یدکی خودروهای چینی، نیاز به تغییرات چندجانبه و سیاست‌های دولت دارد. مونتاژکنندگان باید ملزم به ارائه قطعات باکیفیت و کافی شوند. همچنین، سازمان‌های نظارتی مانند شورای رقابت و تعزیرات حکومتی باید به قیمت‌گذاری قطعات خودروهای چینی ورود کنند. همچنین، برخی قطعات خودروهای چینی از کیفیت لازم برخوردار نیستند و میزان خرابی این خودروها بسیار بالاتر است. اگر قطعات یدکی این خودروها گران‌تر از حد معمول باشد، مصرف‌کنندگان متضرر می‌شوند، زیرا هزینه بالاتر خودرو را روی قطعات می‌پردازند.

نمی‌توان تاثیر قیمت بالای ارز را بر افزایش قیمت قطعات یدکی خودروهای چینی نادیده گرفت. افزایش قیمت ارز در چند سال اخیر، باعث شده است که قیمت قطعات یدکی خودروهای چینی به طور قابل توجهی افزایش یابد و برای مصرف‌کننده نهایی مشکل ایجاد کند.

نتیجه‌گیری: در سال‌های اخیر، با افزایش محبوبیت خودروهای چینی در بازار ایران، کمبود و گرانی قطعات یدکی این خودروها به یک مشکل جدی برای مصرف‌کنندگان و تعمیرکاران تبدیل شده است. یکی از دلایل کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی، سودجویی و انحصارطلبی شرکت‌های مونتاژ خودروهای چینی است. تنها شرکت‌های مونتاژ می‌توانند به‌شکل قانونی قطعات یدکی اصلی چینی را ارائه کنند و تاثیر زیادی بر قیمت نهایی دارند. از سوی دیگر، به‌نظر می‌رسد برخی از این شرکت‌ها تمایل زیادی برای پشتیبانی و ارائه قطعات یدکی ندارند و بیشتر در فروش خودرو سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *