پیش بینی قیمت طلا شب عید
پیش بینی قیمت طلا شب عید

قیمت طلا شب عید براساس پیش بینی که برای قیمت انس جهانی و قیمت دلار در بازار ایران وجود دارد حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

به گزارش سرمایه فردا،  نوسانات قیمت انس جهانی طلا همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر بازارهای مالی شناخته می‌شود. طلا به عنوان یک دارایی امن در شرایط اقتصادی و سیاسی نامطمئن، در اقتصاد جهان مورد توجه ویژه قرار دارد. تغییرات قیمتی طلا می‌تواند نشان‌دهنده چگونگی تحولات اقتصادی جهانی باشد. در حال حاضر بسیاری از افراد دنبال این هستند ارزش پول خود را حفظ کنند. به همین دلیل پیش بینی قیمت طلا شب عید برای آنها مهم است. چراکه در اسفند ماه، تورم سال آینده بر بازار نمایان می شود، به همین دلیل قیمت طلا شب عید معادل قیمت طلای سال بعد خواهد بود.

تاثیر تحولات ژئوپلیتیکی بر قیمت طلا

سال‌های اخیر، عواملی چون سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ، نرخ بهره، تورم و تحولات ژئوپلیتیکی بر قیمت طلا اثرگذار بوده‌اند. در بازار جهانی، قیمت انس طلا به طور مداوم تحت تأثیر تغییرات در سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا و شاخص‌های اقتصادی مهم مانند تورم و بیکاری قرار دارد. درحال حاضر اونس طلا ۲۵۰۰ دلار است.

ولی گفته می شود که قیمت انس تا ۲۴۰۰ دلار نیز کاهش پیدا کند. از اینرو اگر قیمت دلار در ایران نیز در همین محدوده ۵۷ تا ۵۹ هزار تومان باقی بماند باید انتظار داشت که قیمت هر گرم طلا در ایران تا ۲۳۳ تومان کاهش پیدا کند. با بروز تورم در ماه های پایانی سال بار دیگر قیمت دلار به بالای ۶۰ هزار تومان می رسد. این موضوع منجر می شود با وجود انس ۲۴۰۰ دلار بار دیگر قیمت طلا شب عید به همان محدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد.

قیمت طلا شب عید تحت تاثیر نرخ دلار

البته نباید فراموش کرد که بازار دلار در ایران قابل پیش بینی نیست. به طوری که در ماه های نزدیک به شب عید می تواند رشد قابل توجهی پیدا کند. بنابراین پیش بینی قیمت طلا شب عید چالش برانگیز است، اما بر مبنای سیاست‌های فاندامنتال در همین محدوده کنونی تثبیت شده است.

افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو می‌تواند منجر به کاهش قیمت طلا شود، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های با بازدهی بالاتر می‌روند. در مقابل، در زمان‌های عدم اطمینان اقتصادی یا افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن افزایش یافته و قیمت آن بالا می‌رود.

بازار طلا و سکه در ایران شدیداً تحت تأثیر قیمت انس جهانی و نرخ ارز قرار دارد. نوسانات قیمت دلار در بازار داخلی می‌تواند اثر مستقیمی بر قیمت طلا و سکه داشته باشد. افزایش قیمت دلار منجر به افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی می‌شود و برعکس. علاوه بر این، تغییرات در سیاست‌های اقتصادی و مالی داخلی نیز می‌تواند بر قیمت طلا شب عید تأثیرگذار باشد.

کاهش قیمت اونس جهانی در سال ۲۰۲۵

رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد و کارشناس بازار سکه و طلا گفت: پیش بینی روند قیمت اونس طلای جهانی و آثار آن بر قیمت طلا به نسبت سایر بازارهای هم عرض از جمله قیمت دلار سخت تر است. تأثیر بازارها بر قیمت طلا و سایر مبناهای اقتصادی است. نیم سال دوم گذشته هیچ کس پیش بینی نمی‌کرد که قیمت انس جهانی طلا تا این مقدار صعود داشته باشد.

یوسف تقی زادگان ادامه داد: دو مقوله موجب شد تا اونس جهانی تا این حد تغییر قیمت داشته باشد. یکی از این عوامل انتخابات کشور ایالات متحده بود. مساله مذکور موجب شده تا سرمایه داران امریکایی به شکل باور نکردنی به خرید طلا روی آورند. زیرا آنها می‌دانند با روی کار آمدن ترامپ به واسطه روحیه‌های جنگ طلبی که دارد احتمالا آشوبی به پا می کند. ازسوی دیگر تشدید مشکلات موجود در خاورمیانه عامل افزایش مجدد قیمت طلای جهانی شد. زیرا پس از ترور شهید هنیه علاوه بر مشکلات موجود تنش بر خاورمیانه تشدید شد.

هم اکنون پیش بینی می شود که تنش خاورمیانه بعد از صلح حماس و اسرائیل فروکش کند. این موضوع خود مهمترین عامل برای کاهش قیمت طلا شب عید است.

قیمت طلا شب عید تحت تاثیر چیست

تقی زادگان توضیح داد: اکنون اما در داخل کشور مدتی است که قیمت دلار ثبات پیدا کرده است. قیمت آن تنزل یا تشدید زیادی را نشان نداده است. حتی در گاهی مقاطع کاهش قیمت را هم تا حدی نشان داده که اگر این اتفاق نمی‌افتاد تاکنون طلا به گرمی سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم می‌رسید. کنترل قیمت ارز در شرایط کنونی موجب این شده تا اونس طلا در همان محدوده ۲ هزار و ۵۱۸ دلار در کشور تثبیت شود. دلار هم که در محدوده زیر ۵۹ هزار تومان باقی مانده است.

وی در خصوص نمای کلی بازار طلا در داخل کشور گفت: در صورتی که شرایط بحران و جنگ در خاورمیانه تشدید شود و تنش به نقاطی دیگر از این منطقه کشانده شود با اطمینان می‌گویم که شاهد جهش قیمت انس جهانی و اثرات مخرب قیمتی آن در بازار داخل کشور باشیم. قیمت طلا در کشور تحت‌الشعاع عوامل بین المللی قرار دارد. ولی در شرایط عادی از لحاظ کارشناسی چشم انداز افزایش خاصی حداقل در کوتاه مدت و میان مدت وجود ندارد.

این فعال حوزه فلزات گران بها افزود: انس جهانی در شرایط کنونی بعید است از دو هزار و ۶۰۰ دلار بیشتر افزایش یابد. درشرایط عادی چون قیمت طلای جهانی با نهایت شیب خود افزایش را ثبت کرده احتمالاً در میان مدت این رشد قیمت با شیب منطقی و بسیار کم افزایش‌های کوچکی را ثبت خواهد کرد.

احتمال افزایش خرید و فروش طلا در بازار

همچنین تقی زادگان در پیشنهاد به خریداران و کسانی که قصد تبدیل پول به طلا را دارند تصریح کرد: نیازمندان به مصرف طلا بهتر است خرید خود را انجام دهند. کسانی هم که برای حفظ سرمایه می‌خواهند طلا خریداری کنند بدانند که طلا کاهش چندانی نخواهد داشت.

وی گفت: طلا پشتوانه همه کالاهاست پس اگر با نگاه بلند مدت طلا خرید کنید در نهایت سود خواهد داشت. ولی اگر برای مدت کوتاهی می‌خواهید پول خود را به طلا تبدیل کنید بنده این پیشنهاد را به شما نمی‌کنم. چراکه طلا در بلند مدت است که سودده خواهد بود.

آخرین بررسی‌های بازار طلا

آخرین بررسی‌های بازار طلا و فلزات گران‌بها نشان از این موضوع دارد که اگرچه گزارش آخرین جلسه فدرال رزرو انتظارات کاهش نرخ بهره در سپتامبر را تقویت کرده است. طلا همچنان در اوج خود به سر می‌برد و معامله‌گران چشم به سخنرانی جروم پاول دوخته‌اند تا از چشم‌انداز نرخ بهره مطلع شوند.

افزون بر این، تداوم تنش‌های جنگی در خاورمیانه و اوکراین نیز تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن را افزایش داده است. بحران‌های سیاسی و نظامی همواره باعث جذابیت هر چه بیشتر طلا برای سرمایه‌گذاران شده است.

در مجموع، به نظر می‌رسد طلا در آینده نیز به عنوان گزینه‌ای ایمن و مطمئن برای حفظ ارزش دارایی‌ها مطرح باشد، هرچند روش‌های سرمایه‌گذاری بر آن به استراتژی هر فرد بستگی دارد.