گرانی لبنیات در سایه قیمت شیر خام
گرانی لبنیات در سایه قیمت شیر خام

به گزارش سرمایه فردا، قیمت شیر خام افزایش یافت. چند وقت پیش هم نرخ بسته بندی گران شد قیمت لبنیات افزایش قابل توجهی کرده است.

آخرین قیمت شیر خام مربوط به اردیبهشت سال ۱۴۰۲ و مبلغ ۱۵ هزار تومان در هر کیلو است. البته از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون قیمت انواع نهاده دامی به صورت جهانی حدود ۱۰ تا ۲۰درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. این اتفاق در سراسر جهان موجب رشد تولید دام و رونق صنعت دامپروری شده است. اما حالا با وجود کاهش قیمت خرید نهاده جهانی که در مورد خریدهای انواع نهاده‌های دامی که در کشور ما هم مصداق دارد در روزهای اخیر خبر از افزایش قیمت شیر در رسانه‌ها مطرح شده است.
اولین بار این خبر را سید احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران مطرح کرد. بر اساس مذاکرات صورت گرفته با وزیر جهاد، قیمت شیر خام طی روزهای آتی ابلاغ می‌شود. مقدسی افزود: هم کنون قیمت شیر خام در هر کیلو ۱۵ هزار تومان است که با افزایش ۳ هزار تومانی به ۱۸ هزار تومان خواهد رسید.
در این میان روز گذشته جلسه بررسی ۳۲ قلم کالای اساسی در شورای «قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی» تشکیل شد. از سوی اعضا، این اقلام قیمت گذاری شدند و قیمت‌های جدید در روزهای آینده توسط رئیس شورا به زیر مجموعه‌ها ابلاغ رسمی می‌شود.
پیش از تعیین کابینه دولت چهاردهم، تشکل‌ها دامداری به دنبال تعیین تکلیف نرخ جدید شیر خام درب دامداری‌ها در سال جدید بودند. با معرفی غلامرضا نوری قزلجه به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی، وی در پاسخ به خواسته این گروه از فعلان اقتصادی اعلام کرد پس از رأی اعتماد، قیمت شیر خام و گندم مشخص خواهد کرد.

تاثیر قیمت شیر خام بر گرانی لبنیات

پس از این جلسه بنا بر اعلام رئیس اتحادیه دامداران ایران در جلسه قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت شیر خام کیلویی ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان تصویب شد. فرهاد اکبری گفت: این نرخ به‌زودی از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود. گرانی ۲۰ درصدی شیر خام چقدر بر قیمت سایر لبنیات موثر است.
با تعیین نرخ جدید ۱۸۱۰۰ تومان برای شیر خام یعنی این محصول ۲۰ درصد نسبت به قیمت قبل، گران‌تر شده است؛ اما مسئله اینجاست که شیر خام حدود ۷۰ درصد در قیمت تمام شده محصولات لبنی تأثیر دارد؛ یعنی افزایش قیمت کنونی شیر خام تنها باید ۱۴ درصد در قیمت تمام شده لبنیات مؤثر باشد؛ اما تجربه در دوره‌های قبل نشان داده که این افزایش رقمی بسیار بالاتر از این عدد در محصولات زیر مجموعه لبنیات بوده است.
جواد آزاد، مدیر عامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور نیز درباره وضعیت نرخ شیر خام در همین روز گفت: موضوع از ابتدای سال از سوی تشکل‌ها در حال پیگیری است. نرخ خرید تضمینی گندم مصوب و از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد. در ادامه منتظر ابلاغ قیمت جدید شیر خام درب دامداری‌ها هستیم که در جلسات تشکیل شده این مبلغ ۱۸ هزار تومان در هر کیلو گرم مصوب شد.
وی افزود: دیرکرد ابلاغ قیمت شیر باعث می‌شود تا دامداران متضرر شوند زیرا در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات لبنی، مطالبات آنها را ۱۰۰ روزه می‌پردازند.
وی ادامه داد: دامدار نیز برای تأمین نقدینگی مورد نیاز و خرید نهاده‌های دامی برای خوراک دام‌ها در فصل زمستان ناچار هستند گوساله‌ها را به فروش برسانند که در ادامه با کاهش جمعیت دام‌های مولد، وضعیت بازار گوشت قرمز پر چالش تر از امروز خواهد شد.

ابلاغ رسمی مصوبه قیمت شیر خام

هفته گذشته مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا شیر خام درب دامداری‌ها افزایش قیمت داشته است، عنوان کرد که تغییری در قیمت شیر خام نداشته‌ایم. اما به نظر می‌رسد پس از روز گذشته و اعلام جمعی از فعالان این صنعت افزایش قیمت این محصول را در روزهای آینده شاهد باشیم.
مشکل وقتی بیشتر به چشم می‌آید که محصولات لبنی از ابتدای سال تاکنون در چند نوبت گران شد و آخرین افزایش مربوط به هفته گذشته بود. وقتی از فروشندگان علت این افزایش را جویا می‌شدیم در پاسخ می‌گفتند بسته بندی‌ها و قیمت ظروف محصولات لبنی افزایش داشته است. حال یکی از پرسش‌های اساسی این است که آیا پس از ابلاغ رسمی مصوبه قیمت شیر خام، تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی دوباره قرار است به این بهانه هم مبادرت به افزایش قیمت محصولات را داشته باشند؟

افزایش قیمت لبنیات در سال ۱۴۰۳

مرکز آمار در مرداد ماه اعلام کرده بود که انتظارات تورمی در دوره‌های قبلی افزایش قیمت شیر خام نشان داد که با ابلاغ مصوبه قیمت جدید شیر خام نسبت به قبل در آن دوره افزایش ۲۹ الی ۴۱ درصدی در زیر مجموعه‌های شیر نظیر ماست، پنیر، دوغ و… را شاهد بودیم. همین شرایط ممکن است با افزایش قیمت مجدد در بازار لبنیات دیده شود.
البته در زمینه افزایش قیمت‌ها باید مد نظر داشته باشیم که از دیدگاه وزارت جهاد کشاورزی ۴ قلم فرآورده لبنی مشمول حمایت و قیمت گذاری تنظیم بازاری می‌شوند . این تغییر قیمتها شامل پنیر ۴۰۰ گرمی UF، ماست دبه ۲.۵ کیلو گرمی، شیر یک لیتری کم چرب و شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی است. سایر اقلام هم بر اساس عرضه و تقاضا و بر اساس فرمولی که سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده دارد و قیمت جدید شیر خام نرخ گذاری خواهند شد.

تاثیر گرانی شیر بر قیمت شیرخشک

در این میان نکته‌ای که برای قیمت گذاری باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد این است که افزایش قیمت شیر در سال‌های گذشته موجب شده بود تا قیمت شیرخشک نوزاد حدود ۷۰ درصد رشد داشته باشد و حالا با توجه به افزایش قیمت این محصول در ماه‌های پیش و کمبود نسبی آن در شرایط کنونی نباید افزایش قیمت شیر خام دوباره موجب افزایش قیمت شیرخشک شود.