قیمت سهام ۱۴۰۳ متاثر از چه عواملی است
قیمت سهام ۱۴۰۳ متاثر از چه عواملی است

با گزارش سرمایه فردا، قیمت سهام ۱۴۰۳ متاثر از خروج پول حقیقی از بورس و ریسکهای بنیادی است. این ریسک‌ها بعد از استقرار دولت چهاردهم تعیین تکلیف می شوند.

بورس تهران که به واسطه رشد دو روز ابتدای هفته قبل تا سطح ۲میلیون و ۲۲۶ هزار واحد بالا آمده بود؛نتوانست به حرکت در این مسیر ادامه دهد.

در جریان معاملات نخستین روز هفته جاری نیز همه اتفاقات منفی برای بورس‌بازان رقم خورد.

در حالی که شاخص‌های سهامی امروز فروریختند؛ارزش معاملات خرد نیز کاهش یافت و خروج پول حقیقی نیز همانند چهار روز گذشته تکرار شد تا ناکامی‌های بازار مذکور در این روز به صراحت خودنمایی کند.

شاخص کل امروز تا یک قدمی از دست رفتن کانال ۲٫۲ میلیون واحد پیش رفت.اتفاقی که اگر طی روزهای آتی رخ دهد؛بر نااطمینانی‌های بورسی می افزاید.

با این حال برخی از کارشناسان می‌گویند؛فضای بورس پس از انتخابات متعادل‌تر شده و اگر اتفاق غیر منتظره‌ای گریبان بورس را نگیرد؛شاخص می‌تواند در کانال ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد تثبیت شود.

علاوه بر این موضوع خبر فرموله کردن نرخ‌ها در بورس و کاهش فاصله دلار نیما و آزاد به ۳۳درصد، نمی‌گذارد بازار به روزهای ناامیدکننده چند هفته قبل بازگردد.

اما این خطر وجود دارد که در صورت برآورده نشدن انتظار اهالی بورس در خصوص وعده‌های پزشکیان، بازار سهام واکنش منفی شدیدی را نشان دهد.

در شرایط کنونی برخی ریسک‌ها و ابهامات سبب شده تا بورس واکنش جدی نشان نداده و قیمت‌ها رشد پرشتابی را تجربه نکنند.

در مقابل نیز حمایت عوامل بنیادی مانع از ریزش جدی شاخص سهام شده است.به این ترتیب طی روزهای آینده احتمالا نماگر بورس تهران در محدوده کنونی نوسانات محدودی را به ثبت خواهد رساند.

قیمت سهام چه واکنشی به دولت دارد

دیروز بازار سهام با تشدید فشار فروش مواجه شد و همه نمادها رشد شنبه و یکشنبه پس از انتخابات را پس گرفتند.

آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد نمادهای بزرگ همچنان مقاومت زیادی برای ریزش از خود نشان می‌دهند.

در باب چرایی این اتفاق می‌توان گفت «شاخص‌سازی‌ها در جهت حفظ فضای روانی حاکم بر معاملات» از سوی حقوقی‌های بازار سبب شده تا نمادهای بزرگ در‌حال‌حاضر در وضعیت نسبتا بهتری به سر ببرند.

این در حالی است که بر اساس اظهارات کارشناسان بازار سرمایه، به دلیل ریسک‌های حاکم بر بازار و شرایط متزلزل متغیرهای اثرگذار بر سهام، تا تعیین‌تکلیف کابینه دولت جدید نمادهای کوچک و عمدتا ریالی پتانسیل بیشتری برای رشد دارند.

این امر موجب شده سهامداران حرفه‌ای‌تر بازار بیشتر به دنبال این دسته از نمادها باشند. بر همین اساس به نظر می‌رسد برخی از نمادهای این دسته از شرکت‌ها طی روزهای آینده با صف خرید و رشد قیمت همراه شوند.

قیمت سهام متاثر از رفتار شاخص سازها

در اواخر تیر شاهد ترافیک مجامع بورسی خواهیم بود. هرچند به‌‌‌‌‌‌‌طور سنتی جذابیت تقسیم سود شرکت‌ها و در عین‌حال اثر روانی رقیق‌شدن قیمت سهام پس از تقسیم سود هر‌ساله باعث می‌شد تا شاهد افزایش تقاضا در بازار باشیم.

اما امسال با توجه به ابهامات پیرامون بازار، با نزدیک‌‌‌‌‌‌‌شدن به فصل مجامع عمومی عادی سالانه شرکت‌های بورسی، کارشناسان و فعالان بازار سرمایه‌بر این باورند که نتیجه تقسیم سودها چندان به تحریک تقاضا در بازار کمک نکند و آمار و ارقام نیز کم و بیش این موضوع را نشان‌داده‌است.

فعالان بازار تاکید دارند اگر تحریک نسبی تقاضا و بهبود نسبی در روزهای پیش‌رو تا پایان فصل مجامع نیز رخ دهد، نه به‌‌‌‌‌‌‌علت بهره‌مندی از سود مجامع شرکت‌ها، بلکه به علت افت قابل‌‌‌‌‌‌‌توجه قیمت سهام و نوسانات عادی بازار سرمایه و همچنین اعلام برنامه‌های دولت جدید خواهد بود.

معمولا در‌‌‌‌‌‌‌ ماه‌های منتهی به فصل تقسیم سود مجامع، دادوستدها با وضعیت مناسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری نسبت به سایر روزهای معاملاتی همراه است، با این‌حال دلیل کلی تحریک نسبی تقاضا و بهبود وضعیت بازار در روزهای معاملاتی تیرماه را صرفا نمی‌توان به نزدیکی زمانی معاملات با فصل مجامع مرتبط دانست.

در این میان تنها برخی شرکت‌ها با تقسیم سود و رقیق‌‌‌‌‌‌‌شدن قیمت سهام میان سهامداران وضعیت را در ظاهر امر قابل‌‌‌‌‌‌‌قبول نشان می‌دهند که این موضوع نمی‌تواند بیانگر پایداری بازدهی مثبت بورس در‌‌‌‌‌‌‌ ماه‌های آینده باشد.

قیمت سهام چرا افت کرد

با وجود اینکه برنامه‌ها و سیاست‌های رئیس‌جمهور جدید نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی امیدوارکننده ارزیابی می‌شود اما در یک هفته گذشته تغییر ملموسی در شرایط اقتصادی و بنیادی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ایجاد نشده که سبزپوشی تابلوی معاملاتی برای روزهای بیشتری تداوم پیدا کند. 

در این میان با فروکش کردن اخبار انتخاباتی شیب افزایش تقاضا در بازار کاهش پیدا کرد و ارزش معاملات در روزهای پایانی هفته افت محسوسی داشت و به روال هفته‌های قبل بازگرداند.

در شرایط فعلی افزایش ورود نقدینگی و بهبود اعتماد سرمایه‌گذاران است که می‌تواند عطر و بوی صعود را در دل بازار ایجاد کند.

همچنین با توجه به اینکه حدود ۷۰درصد شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه از نوع خصولتی‌اند و سیاستگذاری‌های دولتی نقش مستقیم و غیرمستقیمی بر وضعیت آنها دارد، از این رو رفتار سیاستگذاران و دولت جدید با توجه به چنین اثرگذاری‌ای می‌تواند سرنوشت بازار را تحت‌الشعاع قرار دهد.

قیمت سهام ۱۴۰۳ متاثر از خروج پول حقیقی از بورس و ریسکهای بنیادی است. این ریسک‌ها بعد از استقرار دولت چهاردهم تعیین تکلیف می شوند./دنیای اقتصاد