قیمت دلار رسمی
قیمت دلار رسمی

به گزارش سرمایه فردا، قیمت دلار رسمی در مردادماه به ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. نسبت به ابتدای تیر قیمت دلار رسمی رشدی چند هزار تومانی داشته که نشان می دهد سیاست مهار نرخ ارز بازار آزاد است.

در دومین روز مرداد ماه اکثر بازارها آرایش صعودی به خود گرفتند، از بازار رسمی تا آزاد قیمت ها نوسان افزایشی را تجربه کردند.

چارت شاخص ارزی تهران در چهارمین روز هفته‌ حکایت از خیز قیمت دلار برای شکست مرز مقاومتی مهم ۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان دارد.بر این اساس طبق آنچه معامله گران ادعا کردند اسکناس آمریکایی امروز با ۵۸ هزارو ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

نفوذ دلار به این سد مقاومتی از آنجایی حائز اهمیت است که در هفته های اخیر نتوانسته خود را بالای آن تثبیت دهد. به عقیده برخی ها در صورتی که بالای این محدوده ماندگار شود ممکن است خریداران بیشتری وارد بازار شوند.

البته امروز در کنار بازار آزاد، دلار رسمی هم رکورد زد. قیمت دلار در مرکز مبادله با رشد ۵۲۱ تومانی به ۴۷ هزار و ۵۰۴ تومان رسید که از ابتدای تاسیس این مرکز بی‌سابقه بوده است.

بنابراین شکاف قیمت دلار رسمی و آزاد امروز کمتر شد. تحلیلگران اقتصادی می‌گویند اگر این اتفاق تداوم یابد کار جناح افزایشی بازار آزاد سخت خواهد شد، زیرا این امر موجب ترغیب شرکت های تولیدی و در نتیجه افزایش ذخایر ارزی و ورود ارز به کشور خواهد شد‌.

همچنین فضای رانتی را کاهش داده و ارز‌های تخصیص داده شده در مسیر منتهی به پیشرفت اقتصاد کشور قرار می‌گیرد.

فارغ از نرخ دلار، تقاضا برای خرید درهم نیز بیشتر از روز قبل بود.قیمت درهم امارات که دیروز با ۱۵ هزارو ۷۴۰ تومان بسته شده بود امروز تا ۱۵ هزارو ۹۰۰ تومان بالا رفت ودر نهایت در حول و حوش ۱۵ هزارو ۸۶۰ تومان بسته شد.

از سوی دیگر، قیمت تتر نیز که یکی از محرک های تاثیر گذار بر روی نرخ دلار است تا سطح ۵۸ هزارو ۶۶۶ تومان رشد کرد و در زمان تدوین این گزارش در حدود ۵۸ هزارو ۲۸۲ تومان معامله شد.

در بین معامله گران گمانه زنی ها در خصوص علت نوسان افزایشی نرخ ارز متفاوت بود؛ برخی ها با اشاره به آزادسازی ارزهای بلوکه شده خودرو معتقد بودند که سوخت جدیدی به بازار ارز رسیده و احتمالا دلیل رشد قیمت ها همین بوده است.

عده‌ای هم با مطرح کردن یک شایعه مدعی بودند که برخی شرکت‌ها در کف شروع به خرید دلار برای تامین نیازهای خود کرده اند.

از نوسانات ارزی که بگذریم، حال و هوای بازار طلا و سکه امروز هم مانند دیروز افزایشی بود.

براین اساس، قیمت سکه امامی در جریان فعالیت کاری امروز تا سطح ۴۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بالا رفت و در نهایت با ۴۰ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان معامله شد.این درحالی است که روز گذشته این فلز زرد رنگ داخلی در نیمه کانال مذکور قرار داشت.

تب خرید طلا هم امروز داغ بود.طبق سایت اتحادیه طلا این فلز گران بهای داخلی تا سطح ۳ میلیون و ۳۹۶ هزار تومان نوسان داد و عصر با ۳ میلیون و ۳۶۶ هزار تومان معامله شد.

در مجموع همه نگاه ها به روز سه شنبه هفته آینده و مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب است و باید منتظر ماند و دید بعد از آن قیمت ها چه سرنوشتی را دنبال خواهند کرد.

قیمت دلار رسمی در مردادماه به ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. نسبت به ابتدای تیر قیمت دلار رسمی رشدی چند هزار تومانی داشته که نشان می دهد سیاست مهار نرخ ارز بازار آزاد است./دنیای اقتصاد