قیمت بنزین در ایران ۳۵ درصد گران‌تر از آمریکاست؟
قیمت بنزین در ایران ۳۵ درصد گران‌تر از آمریکاست؟

قیمت بنزین در ایران در مقایسه با آمریکا بر مبنای محاسبه خودروی تویوتا کرولا در هر دو کشور نشان می دهدکه قیمت بنزین در ایران گرانتر است.

به گزارش سرمایه فردا، بیاید برای محاسبه قیمت بنزین در ایران، قیمت تویوتا کرولا ۲۰۲۲ را در ایران و آمریکا مقایسه کنیم. هر دو ماشین هم مدل و صفر کیلومترن بوده و قیمت آنها در بازار رو در نظر گرفتیم. برای دقت بیشتر، قیمت این مدل ماشین را در ایران از محدوده کف انتخاب کردم تا خطا به حداقل برسد.
هزینه مصرف بنزین در طول عمر ماشین را با قیمت خرید ماشین جمع کردم. در نهایت قیمت ماشین در آمریکا را از عدد نهایی کم کردیم. جواب به دست امده را تقسیم بر ۲۱,۰۰۰ لیتر مصرفی کردم. قیمت بنزین در ایران به دلار به دست آمده و عدد نهایی را در قیمت دلار ضرب شده و نتایج مشخص شد.
این محاسبه نشان می‌دهد که قیمت بنزین در ایران حداقل ۷۴,۰۰۰ تومان است. یعنی این قیمت در ایران ۳۵ درصد بالاتر از قیمت بنزین در آمریکاست.
در این محاسبات، قیمت بنزین در ایران را ۳,۰۰۰ تومان در نظر گرفتیم. اگر با بنزین ۱,۵۰۰ تومانی حساب کنیم، عدد به دست اومده ۱,۵۰۰ تومان کمتر می‌شود. یعنی قیمت آن ۷۲,۵۰۰ تومان خواهد شد که در این حالت هم ۳۲ درصد بالاتر از نرخ قیمت هر لیتر بنزین که شهروند آمریکایی پرداخت می‌کند.
پس، اگه ماشین‌های ساخت داخل از نظر قیمت و کیفیت در سطح جهانی باشند. خرید بنزین با قیمت‌های جهانی توجیه‌پذیر و مقبول خواهد بود.

چرا قیمت بنزین در ایران ارزان به نظر می آید؟

در حال حاضر دولت به دلیل اینکه قیمت بنزین در بازار جهانی را گران می داند و در مقابل بنزین در ایران را ارزان در نظر می گیرد قصد دارد قیمت ان را بالا ببرد. در حالی که مساله اینجاست که پول در ایران بی ارزش شده است. در واقع اگر قیمت دلار در سال های اخیر خیلی گران نمی شد، شاید این میزان اختلاف قیمت برای بنزین به وجود نمی آمد. بن همین استدلال می توان گفت دولت باید راهکار دیگری برای جبران کسری بنزین پیدا کند.