روند قیمت اونس طلا به کدام سو است؟
روند قیمت اونس طلا به کدام سو است؟

روند قیمت اونس طلا از نگاه بسیاری از تحلیلگران نزولی پیش بینی شده است. داده های اشتغال آمریکا منفی بوده فعلا یک روند رنج خواهد داشت.

به گزارش سرمایه فردا، هفته گذشته، بازارهای جهانی با نوسانات زیادی مواجه شدند. قیمت اونس طلا جهانی در سطح بالا یعنی ۲۵۰۰ دلار رسید. اما در روزهای بعد به ۲۵۷۰ دلار صعود کرد. در هند، تخفیف طلا به بالاترین حد خود در ماه‌های اخیر رسید. تحلیلگران معتقدند که مصرف‌کنندگان آسیایی از کاهش قیمت‌ها استقبال خواهند کرد. اما فعلا روند معلوم نیست. چراکه گزالرش های آمریکا حکایت از رونق اقتصادی نیست.
بازارها در واکنش به گزارش اشتغال ایالات متحده که با ایجاد ۱۴۵ هزار شغل جدید و کاهش نرخ بیکاری به ۴.۲ درصد، نشانه‌هایی از بهبود اقتصادی را نشان داد. اما در بازار قیمت اونس طلا جهانی افزایش پیدا کرده است. در مقابل در بازار رمزارزها، بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح یک ماه اخیر خود یعنی ۵۶ هزار دلار کاهش یافته است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است قیمت بیت‌کوین به زیر ۵۰ هزار دلار نیز سقوط کند. به‌ویژه با توجه به کاهش علاقه سرمایه‌گذاران و خروج آنها از صندوق‌های بیت‌کوین.
پس از آنکه چین در سال ۲۰۲۱ بر بیت‌کوین مهر ممنوعیت زد، ماینرهای این ارز دیجیتال راهی جستجوی پناهگاهی امن شدند. تگزاس، با آغوشی گشاده، همه آنچه را که این مهاجران دیجیتال می‌طلبیدند، در خود جای داد. در عرض سه سال، ایالات متحده به قطب جهانی استخراج بیت‌کوین تبدیل شد. تگزاس سهم اعظمی از فعالیت بیت‌کوین را به خود اختصاص داد. اما اکنون، به نظر می‌رسد که این ایالت مهمان‌نواز، در آستانه تغییر رویه و راندن ماینرهای بیت‌کوین است. در حالی که شرکت‌ها برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای گسترش فعالیت خود دارند، مشکلاتی هم سر راهشان سبز شده است. قانونگذاران تگزاسی که معمولا از چیزهای جدید استقبال می‌کنند، حالا نگرانی‌هایی را درباره ارزهای دیجیتال ابراز کرده‌اند. دلیل این نگرانی، مصرف بالای انرژی است.

روند قیمت اونس طلا در واکنش به بیت کوین

ماینرهای بیت‌کوین با درایت، برق مازاد خود را با قیمتی بسیار بالاتر به فروش می‌رسانند. سازمان شفافیت فناوری، با انگشت اتهام به سوی ماینرهای بیت‌کوین نشانه رفته و آن‌ها را به سوءاستفاده از موقعیت و بهره‌کشی از منابع عمومی متهم کرده است. سال گذشته، در ایالت تگزاس، تلاش شد تا با تصویب قانونی، فعالیت ماینرهای رمزارز در طرح “پاسخ به تقاضا” محدود شود. این لایحه که در سنا به تصویب رسید، در مجلس نمایندگان متوقف شد. با این حال، فعالان حوزه رمزارز پیش‌بینی می‌کنند که قانون‌گذاران با طرح لوایح مشابهی، بار دیگر به دنبال محدود کردن فعالیت آن‌ها باشند. همین مساله منجر شده تا بار دیگر سرمیا هگذاران به جای خرید رمزارز بیت کوین همچنان ذخایر طلای خود را حفظ کنند.
از طرف دیگر میانگین رشد درآمد ساعتی آمریکا و کاهش نرخ بیکاری، تعداد اشتغال غیرکشاورزی ۱۴۲هزار نفر برخلاف انتظارات، فعلا بازار را در حالت تعلیق نگه داشت است. چراکه این نسبت ها به پیش‌‌‌بینی ۲۲هزار واحد کمتر بود. این موضوع موجب شد تا انتظارات برای کاهش نرخ بهره در سپتامبر افزایش یابد و به‌‌‌دنبال آن قیمت اونس طلا با رشد همراه شود.
بر این اساس کامودیتی‌‌‌ها در سه ماهه سوم با کاهش همراه شدند که در این بین نزول نفت و مس نسبت به دیگر کامودیتی‌‌‌ها برجسته‌‌‌تر است، عامل کلیدی در نزول قیمت کامودیتی‌‌‌ها را می‌‌‌توان داده‌‌‌های اقتصادی ضعیف چین دانست.
در ایالات متحده، شاخص تولیدی PMI از ۴۶.۸ درصد به ۴۷.۲ واحد رسید. اعداد زیر ۵۰ نشان می‌‌‌دهد که بخش تولیدی در حال انقباض است، بنابراین فشارسنج کلیدی کارخانه‌‌‌های ایالات متحده برای پنجمین ماه متوالی منفی بود.