قیمت آپارتمان در پرند و پردیس
قیمت آپارتمان در پرند و پردیس

به گزارش سرمایه فردا، قیمت آپارتمان در پرند و پردیس با تهران بسیار متفاوت است. این دو منطقه که آپارتمان‌ها مسکن مهر و مسکن ملی هستند یک سوم قیمت آپارتمان تهران معامله می‌شوند.

سطح قیمت قیمت آپارتمان در شهرهای پرند و پردیس بر اساس «قیمت پیشنهادی» فروشنده‌‌‌ها، فاصله معناداری با تهران دارد.

متوسط «قیمت پیشنهادی» در پردیس در حال حاضر مترمربعی ۳۴ میلیون تومان و در پرند مترمربعی ۲۰ میلیون تومان است.

متوسط قیمت در تهران ۸۵ میلیون تومان برای هر مترمربع آپارتمان است.

طی ماه‌‌‌های اخیر به دلیل کاسته شدن از شدت انتظارات تورمی و ضعف مالی افراد، از حجم تقاضای سرمایه‌‌‌ای در بازار مسکن کاسته شده است.

قیمت آپارتمان در پرند و پردیس با معیار مسکن اجتماعی

در منطقه ۲ تهران، تعدادی از محله‌‌‌ها محل سکونت گروه‌‌‌های متوسط شهری و دهک‌‌‌های میان‌‌‌درآمدی و تا حدودی با درآمد بالا اما نزدیک به متوسط است و دو محله نیز «بالاشهر» به حساب می‌‌‌آید.

متوسط «قیمت پیشنهادی» واحدهای مسکونی در فایل‌‌‌های محله گیشا در حال حاضر ۱۴۰ میلیون به ازای هر مترمربع است. این در حالی است که متوسط «قیمت پیشنهادی» در مجموعه فایل‌‌‌های منطقه ۲ (حاوی محله‌‌‌های منتخب از سطوح مختلف)، ۱۶۰ میلیون تومان و در محله سعادت‌‌‌آباد و شهرک غرب نیز ۱۹۰ میلیون تومان است.

قیمت آپارتمان شهرهای جدید در مقایسه با تهران

دو طرح ملی «مسکن‌سازی در تیراژ میلیونی» طی دولت‌های مختلف و از نیمه دهه ۸۰ تا کنون، در کشور اجرایی شد.

هدف هر دو طرح «تامین مسکن ارزان برای خانوارهای دهک‌های پایین درآمدی» بوده است.

اولین طرح به نام «مسکن‌مهر» از سال ۸۶ و در دولت محمود احمدی‌نژاد کلنگ‌زنی شد.

دومین طرح نیز به نام «مسکن‌ملی» از سال ۱۴۰۰ و در دولت شهید ابراهیم رئیسی به اجرا درآمد.

یک تفاوت اصلی بین این دو طرح، میزان بودجه‌ای است. متقاضیان مشمول باید تحت عنوان «آورده نقدی» بابت خانه‌هایی که ساخته می شود، پرداخت کنند.

در مسکن‌مهر عمده متقاضیان با ۱۰ میلیون تومان آورده نقدی و ۲۰ میلیون تومان وام بانکی، توانستند واحدها را تحویل بگیرند. البته پروژه‌هایی که ناتمام ماندن و به دولت بعد منتقل شدند. مشمول پرداخت آورده‌نقدی بیشتر و وام بیشتر و البته قیمت تمام شده بالاتر شدند.

قیمت پروژه‌های مسکن ملی

نسبت «آورده نقدی» و «وام ساخت» در مسکن‌مهر به این صورت بود. یک‌سوم بهای واحدهای مسکونی دولتی‌ساز را مردم و مابقی را بانک‌ها در قالب تسهیلات پرداخت کردند.

در مسکن‌ملی اما نسبت‌ها برعکس است به این صورت که دو سوم هزینه ساخت با «آورده نقدی» متقاضیان و یک‌سوم با وام بانکی تامین شده است.

امروز آماری از تامین مالی پروژه‌های مسکن ملی اعلام شد که نشان می‌دهد. تاکنون ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده که از این میزان مبلغ هزینه شده ۲۳۴ هزار میلیارد تومان «آورده مردم» است. ۱۳۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و مابقی نیز منابع یارانه‌ای دولتی بوده است.

قیمت آپارتمان در پرند و پردیس با تهران بسیار متفاوت است. این دو منطقه که آپارتمان‌ها مسکن مهر و مسکن ملی هستند یک سوم قیمت آپارتمان تهران معامله می‌شوند./دنیای اقتصاد