قطب گردشگری جهان خاورمیانه می‌شود
قطب گردشگری جهان خاورمیانه می‌شود

به گزارش سرمایه فردا، قطب گردشگری جهان تحت تاثیر برنامه‌های عربستان سعودی خاورمیانه می‌شود.‌ امروزه جهان سیاست‌های جدیدی برای گردشگری وضع کرده‌اند. حتی در سرزمین آفتاب تابان!

عربستان که سودای تبدیل شدن به قطب گردشگری جهان تا سال ۲۰۳۰ را دارد، با شعار «بسازید، خواهند آمد» قصد دارد تصویری بهتر از خود در جامعه جهانی در جهت جذب هرچه بیشتر توریست خارجی ایجاد کند.

اکونومیست در گزارشی، به دوگانگی سیاست‌های توریستی عربستان پرداخته که علیرغم سند چشم‌انداز ۲۰۳۰، اما توریسم این کشور با تهدیداتی جدی همچون گرمای شدید، ذخایر نفت خام، حکومت مستبدانه، استفاده از اعدام و ناامنی در منطقه مواجه است.

نگاه منفی جامعه جهانی به سیاست‌های داخلی و حتی خارجی این کشور منجر به محتاطانه رفتار کردن گردشگران برای بازدید از این کشور شده است.

اما با این وجود، پادشاهی عربستان به ریاست بن سلمان، با سرمایه گذاری ۸۰۰میلیارد دلاری، در بخش گردشگری، آینده اقتصادی خود را برای جذب توریست داخلی و خارجی تا ۱۵۰ میلیون در سال ۲۰۳۰ هدفگذاری کرده است.

تمرکز بر بناهای باستانی پیش از اسلام، ایجاد و تقویت زیرساخت‌های گردشگری به‌ویژه در حوزه حمل و نقل، ساخت جزیره خصوصی، پروژه نئوم و العلا، برگزاری رویدادهای موسیقی و ورزشی، ایجاد شعبه‌هایی از بهترین رستوران ها و هتل‌های جهان در عربستان، مجموعه اقدامات این کشور در جهت تغییر نگاه جامعه جهانی به خود است.

سیاست های قطب گردشگری شرق آسیا

ژاپنی‌ها هر گونه ساخت‌وسازی که چشم‌انداز کوه فوجی را مسدود کند را ممنوع کرده‌اند.

تخریب ساختمان ۱۰ طبقه‌‌‌ای با شکایت مردم محلی به‌‌‌دلیل مسدود کردن مناظر کوه فوجی در ژاپن، سر و صدای بسیاری در جهان به پا کرد.

سیاستگذاران شهری در ژاپن توجه به حقوق اکثریت جامعه و شهروندان را در اولویت خود قرار داده‌اند و در ازای خواسته اقلیت یا همان ملاکان، آنچه را که حقوق شهروندی محسوب می‌‌‌شود زیرپا نگذاشته و از برج ۱۰طبقه برای تماشای کوه فوجی گذشتند.

از سال ۲۰۱۳ که کوه فوجی که یکی از مهم‌‌‌ترین و جذاب‌‌‌ترین مناطق گردشگری ژاپن به‌‌‌شمار می‌‌‌رود در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، گردشگران بسیاری  روانه آن شدند.

از سال ۲۰۲۳ کوهستان فوجی پذیرای ۱۰۰هزار گردشگر خارجی بود که انتظار می‌‌‌رود در سال جاری افزایش یابد.

سیاستگذاران ژاپنی، با توجه به رفتارهای خطرناک و آسیب‌‌‌زای برخی گردشگران مجبور به اتخاذ یک تصمیم دردناک برای خود شدند، بنابراین دومین شهر ژاپن در مقابله با گردشگران پرچالش، بازدید از فوجی را محدود کرد.

اعمال «مالیات گردشگری» برای صعود به مسیر منتهی به کوه فوجی، همگی حاکی از میزان اهمیت و توجه سیاستگذاران ژاپنی به حفظ میراث طبیعی این کشور و حفاظت از آن برای آیندگان و توسعه شهری مطابق با استانداردهای «پایداری» است.

تابستان امسال، کوهنوردانی که از محبوب‌‌‌ترین مسیر برای صعود به کوه فوجی استفاده می‌‌‌کنند، هر کدام ۲۰۰۰ ین (۱۳دلار) با محدود شدن جمعیت برای کاهش ازدحام دریافت می‌‌‌کنند.

قطب گردشگری جهان تحت تاثیر برنامه‌های عربستان سعودی خاورمیانه می‌شود.‌ امروزه جهان سیاست‌های جدیدی برای گردشگری وضع کرده‌اند. حتی در سرزمین آفتاب تابان!/دنیای اقتصاد