فولاد خوزستان با همکاری دانش بنیان  ۲۰ میلیون دلار ارز صرفه جویی کرد
فولاد خوزستان با همکاری دانش بنیان  ۲۰ میلیون دلار ارز صرفه جویی کرد

به گزارش سرمایه فردا، در سال های اخیر فشار تحریم ها منجر به افزایش هزینه تولید و کاهش ظرفیت شرکت های فولادی کوچک شد و حالا شرکتی مانند فولاد خوزستان با ساخت ۶۷۰۰ قطعه با همکاری دانش بنیان سالانه ۲۰ میلیون دلار ارز صرفه جویی کرده و چشم انداز مثبتی را برای صنعت ترسیم کرده است.

فولاد خوزستان از طریق بومی سازی سالانه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار کاهش مصرف ارزی داشته و در این مسیر نیاز ارزی کشور برای واردات محصولات فولادی به حدود ۵ درصد از تولید رسیده است. این دستاورد از آنجایی بدست آمده که شرکتی مانند فولاد خوزستان توانسته از طریق همکاری با شرکت های دانش بنیان ضمن اینکه بستر تقویت و رشد شرکت های نوپا را فراهم کند به انعطاف پذیری و تحمل شرایط سخت تحریمی برای کشور هم کمک کند.
در حال حاضر حدود ۶۰۰ شرکت دانش بنیان هم اکنون با فولاد خوزستان همکاری دارند و  شاید اگر همکاری بخش های صنعتی با دانش بنیان ها نبود سهم دانش بنیان ها از اقتصاد ملی اینقدر افزایش نمی یافت.
در چند سال اخیر که تحریم ها علیه ایران تشدید شده نقش شرکت های دانش بنیان در تامین بسیاری از تجهیزات صنعتی موثر بوده اند در همین راستا فولاد خوزستان بسیاری از قطعات و تجهیزات وارداتی خود را با همکاری همین شرکت ها تامین کرده به طوری که از سال ۱۴۰۰ تاکنون در فولاد خوزستان حدود ۶۷۰۴ کالا بومی سازی شده و در سال جاری حدود ۴۰۰ کالا بومی سازی شده که ۲۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی شده است.
از آنجایی که در استان خوزستان حدود ۱۷۰ شرکت فناور وجود دارد فولاد خوزستان با راه اندازی شرکتی مانند تافکو در مسیری گام برداشته تا علاوه بر اینکه قطعات مورد نیازش را تامین کند به نوعی به تمام نیازهای صنعت فولاد داخل کشور و حتی بازار منطقه پاسخ دهد، به همین دلیل هدف‌گذاری فولاد خوزستان در کوتاه مدت جلوگیری از خروج ارز و در بلندمدت ارز آوری از طریق بومی سازی تجهیزات زنجیره صنعت فولاد است‌
این سیاست از آنجایی اهمیت دارد که در ابتدا بسیاری از شرکت های فولادی به دلیل تحریم ها و ناتوانی در تامین قطعات با ظرفیت پایین کار می کردند و حتی برخی شرکت های کوچک به تعطیلی کشیده شدند زیرا هزینه های تولید بسیار بالا رفته بود و شرکت ها مجبور بودند که با واسطه ها تجهیزات و مواد اولیه را تامین کنند، به همین دلیل بهترین استراتژی تولید داخلی این محصولات بود و فولاد خوزستان نشان در این زمینه می توان به خودکفایی رسید.
بنابراین در سال های گذشته تحریم ها محرکی برای اجرای طرح های تامین تجهیزات در فولاد خوزستان شد اما عامل اصلی اراده مدیران برای تحقق  بومی سازی بود و همین موضوع پررنگ شدن نقش دانش بنیان ها در اقتصاد کشور از همین مسیرها اجرایی شد تا جایی که امروز فعالیت شرکت های دانش بنیان نقش پررنگی در اشتغالزایی هم پیدا کرده اند. چراکه به طور غیر مستقیم هم با کمک به نوسازی و افزایش تولید، اشتغال ایجاد کرده اند و هم به سیاست های کلان کشور در قبال بی اثر کردن تحریم ها گام برداشته اند.
در شرایط کنونی فولاد خوزستان که امروز انواع محصولات فولادی را تولید می کند خودش بیشتر مواد اولیه و تجهیزاتش را تامین می کند و از طرف دیگر به سمت تولید محصولات خاصی مانند کاتالیست رفته که کالایی استراتژیک است و دارای تکنولوژی خاص بوده و حالا برای شرکت های ایرانی دیگری محصولی وارداتی و انحصار نیست زیرا به سطح صادرات هم رسیده ایم
همچنین فولاد خوزستان در سال های اخیر  محصول فروسیلیس را که قبلا وارداتی بود بومی سازی کرده است، همچنین تفاهمنامه تولید پرومنگنز به ارزش ۳۵ میلیون یورو را امضا کرده تا علاوه بر اینکه نیاز فولاد خوزستان تامین کند نیاز سایر شرکت های فولادی را هم تامین کند.
بر مبنای همین اقدامات فولاد خوزستان سالانه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار کاهش مصرف ارزی داشته  و حتی نیاز ارزی کشور برای واردات به حدود ۵ درصد از تولید رسیده است.
فولاد خوزستان با بومی سازی صرفه جویی ارزی ایجاد کرده و این ارز برای ظرفیت های داخلی هزینه کرده است،  سیاست های فولاد خوزستان بر مبنای چند محور بوده؛ مدیریت متمرکز تامین مواد اولیه و تامین تجهیزات راهبردی صنعت فولاد، توانمندسازی شرکت های سازنده، توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان  بوده است. در همین راستا ۲۵ هزار قطعه در فولاد خوزستان بومی سازی شده و نتیجه آن توسعه دانش فنی و نیروی انسانی بوده که در داخل کشور ایجاد شده است.