فشار فروش سهام در بازارهای جهانی
فشار فروش سهام در بازارهای جهانی

فشار فروش سهام در بازارهای جهانی شدت گرفت. به طوری که در چند روز گذشته بازار سهام و رمزارزها سقوط قابل توجهی کرده‌اند.

به گزارش سرمایه فردا، دونالد ترامپ، اخیراً در کنفرانس بیت‌کوین ۲۰۲۴ وعده‌های جسورانه‌ای داد که باعث شکل گرفتن موج‌هایی در بخش ارزهای دیجیتال و انرژی شد.

ترامپ خواستار آن بود که حتما تمام بیت‌کوین باقی‌مانده در خاک آمریکا استخراج شود.

ژان موگنتی، مدیر عامل CoinShares در این مورد می‌نویسد این هدف بلندپروازانه، در عین چالش‌برانگیز بودن، می‌تواند چشم‌انداز فناوری و اقتصادی آمریکا را عمیقا تغییر دهد.

آمریکا در چندراهی با مسیرهای متفاوت برای کسب برتری استخراج بیت‌کوین قرار دارد. هر مسیر – از تسلط تهاجمی تا تکامل بازار آزاد – پیامدهای عمیقی برای آینده صنعتی و جایگاه جهانی آمریکا دارد.

رویکرد مداخله‌گرایی نئوکینزی

به عقیده موگنتی این استراتژی حتی طی یک دوره ریاست‌جمهوری قابل اجرا است که شامل به رسمیت شناختن بیت‌کوین به عنوان دارایی استراتژیک و همسو با منافع ایالات متحده است. تغییرات کلیدی سیاستی می‌تواند شامل حذف مالیات بر عایدی سرمایه در معاملات بیت‌کوین باشد.

رویکرد بازار آزاد

این رویکرد بر به رسمیت شناختن انتخاب آزادانه پول به عنوان یک حق اساسی متمرکز است و شامل مقررات‌زدایی گسترده از صنعت تولید برق، حذف موانع سیاست انرژی، و حذف موانع تولید است.

بدترین معاملات بازار سهام

۱۵ مرداد، می‌تواند به عنوان یکی از بدترین روزها برای سهامداران در سراسر جهان شناخته شود.

ژاپن به منظور جلوگیری از فروش‌های هیجانی، معاملات را به مدت ۲۰دقیقه به حالت تعلیق درآورد.

کره جنوبی نیز به منظور جلوگیری از سقوط بیشتر بازار، معاملات را متوقف کرده و بازار اصلی این کشور با کاهش ۹درصدی بسته شد.

در اولین جمعه ماه اوت، به دنبال انتشار نرخ اشتغال در آمریکا، فشار فروش سهام در بازارهای جهانی شدت گرفت.

این سراشیبی از بازار آسیا شروع شد؛ به طوری که بازگشایی بازار سهام با افتی بی‌سابقه همراه شد و در ادامه این روند شدت گرفت.

معاملات آتی آمریکا و بازارهای سهام اروپا نیز تحت‌تاثیر قرار گرفتند. ارزهای دیجیتال بزرگ، از جمله بیت‌کوین و اتریوم، نیز کاهش‌های قابل‌توجهی را تجربه کردند.

پیش از این بازیگران بازارها در سراسر جهان به دلیل ترس از رکود اقتصادی در آمریکا، هیجانات مربوط به هوش مصنوعی و تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، نگران بودند.

به گفته تونی سیکامور، تحلیلگر استرالیایی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ، افزایش نرخ بهره ژاپن در ۳۱ ژوئیه همان «قطره‌ای بود که کاسه صبر را لبریز کرد».

روند نرخ ارز در روزهای آینده صعودی است؟

روند نرخ ارز در بازارهای رسمی و غیررسمی نشان می‌دهد که بازارساز براساس الگوریتم خاصی عمل می‌کند.

در روزهای نوسانی، نرخ ارز رسمی را ثابت نگه می‌دارد و در روزهای عادی به‌طور تدریجی افزایش می‌دهد.

تحلیلگران معتقدند که این عدم نوسان در نرخ ارز رسمی ممکن است نشان‌دهنده پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت بازار در آینده باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بانک مرکزی امسال با روندی آهسته و پیوسته، قیمت ارز رسمی را افزایش داده و نرخ رشد دلار رسمی از دلار غیررسمی بالاتر بوده است.

در روزهای هیجانی، افزایش نرخ ارز رسمی متوقف می‌شود تا شکاف میان نرخ مرکز مبادله و بازار آزاد کاهش یابد. این شکاف از ۵۰ درصد به ۲۲ درصد کاهش یافته و باعث از بین رفتن رانت ارزی شده است.

با این حال، بازار ارز تهران همچنان هیجانی است و ریسک‌های سیاسی منطقه‌ای بر نوسانات آن تأثیر می‌گذارد. واکنش ایران به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس و تعیین کابینه دولت چهاردهم نیز از عوامل مؤثر بر نرخ ارز هستند.

انتصاب‌های مقبول در کابینه جدید می‌تواند چشم‌انداز بازار را روشن‌تر و دامنه نوسان نرخ ارز را کاهش دهد.

مهدی رباطی معتقد است در این کشورها بازدهی بازار سهام همیشه با اختلاف از تورم و سایر بازارها پیش است، نه اینکه مانند ۴ سال گذشته تمام بازارها سالانه بالای ۵۰ درصد تورم داشته باشند. به طور متوسط بورس بازدهی منفی داشته و فشار فروش سهام ادامه دارد.


او افزود: در این کشورها سهامداران و افرادی بجای بازارهای مولد پول خود را برای حمایت از تولید و رونق اقتصادی به بازار سرمایه آورده اند.

چراکه مطمئن هستند که یک سازمان بورس مستقل، دولت و بانک مرکزی تمام توان خود را به کار خواهد بست که از بازار سهام حمایت کند مانند چیزی که همین دیروز و امروز در ژاپن مشاهده شد./دنیای اقتصاد