جزئیات فروش ارز اربعین / تسهیلات پرداختی بانک‌ها
جزئیات فروش ارز اربعین / تسهیلات پرداختی بانک‌ها

فروش ارز اربعین در بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ شعبه بانکی از هفت مرداد آغاز شده و تا هفته نخست شهریور ادامه دارد.

به گزارش سرمایه فردا، بررسی عملکرد تسهیلات‌دهی بانک‌ها در چهار ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی به ۱۶۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین بانکها در فروش ارز اربعین در مردادماه عملکرد خوبی داشته‌اند.

🔹این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۰٫۶ درصد افزایش اسمی داشته، اما با در نظر گرفتن تورم نقطه به نقطه ۳۲٫۲ درصدی، رشد واقعی تسهیلات منفی ۱۱٫۶ درصد بوده است. از کل تسهیلات، ۷۸٫۳ درصد به کسب‌وکارها و ۲۱٫۷ درصد به خانوارها اختصاص یافته است.

🔹بخش سرمایه در گردش، بیشترین سهم از تسهیلات را با ۷۵٫۵ درصد به خود اختصاص داده است که عمدتاً به بخش صنعت و معدن تعلق دارد.

🔹همچنین، تسهیلات خرید کالای شخصی توسط خانوارها نیز ۳۸٫۹ درصد از کل تسهیلات به این بخش را شامل می‌شود. در مجموع، ۲۳٫۷ درصد از کل تسهیلات به صورت خرد و کارت‌های اعتباری اعطا شده است.

🔹بانک ملت با سهم ۱۷ درصدی، بانک تجارت با ۱۱ درصد و بانک صادرات با ۹ درصد بیشترین تسهیلات را پرداخت کرده‌اند، در حالی که بانک‌های سرمایه و آینده کمترین سهم را داشته‌اند.

🔺این آمار نشان می‌دهد که علی‌رغم افزایش اسمی تسهیلات، رشد واقعی آن به دلیل تورم کاهش یافته است.

جزئیات فروش ارز اربعین

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی:

🔹به منظور رفاه حال زائران اربعین حسینی طبق هماهنگی‌های انجام شده از سوی بانک مرکزی با بانک‌های عامل منتخب فروش ارز اربعین، شعب کشیک بانک‌ها ضمن افزایش ساعات کاری در روزهای آتی، در روز جمعه مورخ ۲۶ مردادماه سال جاری نیز دایر بوده و به ارایه خدمات فروش ارز به زائرین محترم اقدام می‌نمایند.

🔹بانک‌های عامل منتخب فروش ارز اربعین، درباره ساعات کاری و شعب کشیک خود در روز جمعه ۲۶ مرداد ماه اطلاع‌رسانی می‌کنند.

🔹فروش ارز اربعین در مجموع در بیش از سه هزار و ۲۰۰ شعبه و باجه منتخب هفت بانک عامل ملی، پست بانک، سپه، ملت، تجارت، صادرات و پارسیان در اقصی نقاط مناطق شهری و روستایی از روز یکشنبه، هفتم مرداد تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳ عرضه می‌شود. همچنین امکان فروش غیرحضوری ارز اربعین نیز در برخی از بانک های عامل مهیا شده است.