عملکرد نمادهای بورسی در تابستان
عملکرد نمادهای بورسی در تابستان

اگر این قطعی برق تابستانی نبود عملکرد نمادهای بورسی می توانستند تابستان مطلوب تر با حاشیه سود بهتر از بهار را به نمایش بگذارد.

به گزارش سرمایه فردا، امروز بورس هم مثل اکثر روزهای رکودی اخیر و قبل تر رکودی بود. معاملات نمادهای پرتراکنش و کم تراکنش چنگی به دل نمی زد. حتی صندوق ها هم معاملات مطلوبی نداشتند. در روزهایی که به دلیل ناترازی بد انرژی اکثر صنایع بزرگ و کوچک و همچنین کارگاه ها و شهرک ها صنعتی درگیر قطعی برق هستند، سرمایه گذاران تمایلی به خرید بلندمدت نمادهای مختلف ندارند. تریدهای روزانه نیز فعلا دلیلی برای خرید رو به بالا ندارند و آخرین تلاش انها برای نوسان گیری به جیب صندوق های اهرمی رفت. ارزش معاملات خرد امروز بدتر از روزهای اخیر بود و به ۲۶۵۰ میلیارد تومان افت کرد.

در دولت سیزدهم افرادی با مسئولیت یا بدون مسئولیت در مورد مسائلی که تخصص یا اشراف نداشتند اظهارنظر می کردند. متاسفانه در بسیاری مواقع این اظهارنظرها هزینه های جبران ناپذیری به صنایع و بخش تولید وارد کرد. اگر قرار باشد در دولت جدید هم بازهم حرف های پوپولیسیتی بدون پشتوانه مجددا باعث کوبیدن صنایع شود، در نهایت چیزی از اقتصاد این کشور نمی ماند.

تک سهم های رشدی در بورس

از بین ۸۰۰ نماد مختلف در بورس و فرابورس و بازار پایه، تعداد کمی نمادهای رشدی که درآمد آنها در حال رشد است. در حالی که حاشیه سود را توانسته حفظ کنند یا افزایش بدهند پیدا می شود. شاید از نظر نسبی به ۱۰ درصد نمادها نیز نرسد. اما این نمادها با توجه به شرایط حاکم بسیار مورد استقبال قرار می گیرند و بازده مطلوب می دهد. در شرایط فعلی اقتصادی توصیه می کنیم بخشی از سبد سرمایه گذاری به اینگونه نمادها تخصیص داده شود و از معاملات مکرر نیز دوری شود.

دلار نیما در حال کاهش فاصله

از ابتدای سال تا الان دلار در بازار آزاد بازده خاصی نداده است. البته در میانه ی راه تا ۷۰ هزار تومان نیز رسیده بود. در طرف دیگر نیما به آرامی و کندی در حال کم کردن فاصله اش با نرخ آزاد دلار است. دلار نیما تاثیر بالایی بر درآمد و سودآوری شرکت های بورسی دارد. در مجموع اگر این قطعی برق تابستانی نبود عملکرد نمادهای بورسی می توانستند تابستان مطلوب تر با حاشیه سود بهتر از بهار را به نمایش بگذارد. البته در شرایط فعلی نیز بازهم می توانند گزارش های بهتری از بهار بدهند.