عملکرد نفت پاسارگاد نزولی شد
عملکرد نفت پاسارگاد نزولی شد

ارزیابی عملکرد نفت پاسارگاد نشان داد که کاهش فروش ۳۰۰ میلیارد تومانی در ۴ ماهه گذشته داشته درحالی که بازار قیر انحصاری است.

به گزارش سرمایه فردا، صنعت قیر در کشور ما یکی از صنایع استراتژیک است و ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول در دنیا، سالانه ۶ میلیون تن تولید می‌شود که ۴ میلیون آن صادراتی و ۲ میلیون تن از آن در داخل عرضه یا به صورت تهاتری به مصرف می‌رسد. همچنین ۶ میلیون تنی وکیوم تولیدی در بورس کالا معامله می‌شود‌ که توسط حلقه‌های پایین دستی مصرف می‌شود. عملکرد نفت پاسارگاد در بازار به فروش می‌رسد که همیشه پشت‌پرده های نیز داشته‌است.

درواقع محصول وکیوم باید از طریق بورس کالا عرضه شود یا به صورت رسمی صادرات شود. اما همیشه اینطور نیست این شرکت به دلیل قراردادهایی که برای تامین قیر پروژه دولتی با سازمانهایی مانند راهداری منعقد می‌کند عملا بخشی از محصول را به صورت انحصاری به این پروژه‌ها اختصاص می‌دهد. این مسأله منجر شده سایر تولیدکنندگان نتوانند در بازار داخلی فعالیت داشته باشند. از طرف دیگر بخشی از وکیوم تولیدی سر از بازار آزاد درمی‌آورد.

عملکرد نفت پاسارگاد از این قرار است که فروش داخلی نفت پاسارگاد از ابتدای سال تا حالا کاهش چشم گیری داشته است. جمع فروش داخلی نفت پاسارگاد از ابتدای سال مالی ۱۴۰۳ تا پایان تیر امسال یک هزار و ۵۰۰ میلیارد و ۸۷۳ میلیون تومان بوده است. در حالی که مجموع فروش داخلی این شرکت در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۸۰۹ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان بوده است. به عبارت دیگر فروش داخلی شرکت نفت پاسارگاد که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قیر در کشور حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در چهار ماه کاهش داشته است.

بازدهی بزرگترین شرکت تولیدکننده قیر کشور


نفت پاسارگاد یکی از زیر بزرگترین شرکتهای تولیدکننده قیر کشور است که بازار داخلی را به صورت انحصاری در اختیار دارد. اما این شرکت عملکرد ضعیفتری نسبت به سال گذشته داشته است. درحالی که سرمایه شرکت از ۱۱۰ میلیارد تومان به ۱۶۵ میلیارد تومان رسیده است. همچنین بازدهی ۳ ماهه آن منفی ۱۵ شده است. بازده یک سال گذشته شرکت به منفی ۳۸ درصد رسیده است.

سال‌های گذشته این شرکت نتوانست در ایجاد ارزش افزوده و توسعه فعالیت‌های شرکت نقش مهمی ایفا کند. به همین دلیل است که عملکرد نفت پاسارگاد در یک روند فرسایشی فرار داشته و منجر شده بخش عمده ارزش دارایی سهامداران نیز آسیب ببیند. به طوری که در حال حاضر همچنان در بین شرکت‌های گروه نفت و پالایشگاه ضعیفترین عملکرد را ثبت کرده است.

ضعف عملکرد نفت پاسارگاد با وجود رشد نرخ دلار نیمایی

درحال حاضر صنعت قیر ایران کاملا انحصاری است و شرکت‌های بزرگی مانند نفت پاسارگاد بیشترین سهم بازار داخلی و صادراتی را تاکنون داشته‌اند. اما وضعیت صورتهای مالی این شرکت سود چندانی را نشان نمی‌دهد. درحالی که این شرکت بخشی از محصولات خود را صادرات می‌کند. با توجه به اینکه قیمت ارز نیمایی به محدوده ۴۸ هزار تومان رسیده درآمد صادراتی شرکت‌ها نیز رشد قابل توجهی نسبت به گذشته خواهد داشت که ارز صادراتی حدود ۳۸ هزار تومان از سامانه نیما دریافت می کردند.

براساس عملکرد نفت پاسارگاد سال گذشته که این شرکت به ازای هر سهم سودی ۴۸ تومانی ساخته بود و امسال تا ۹ ماهه به ازای هر سهم سوی ۱۲ تومانی ساخته بود نشان می‌دهد که شرکت در نهایت بتواند سود خود را به ۱۷ تومان برساند که کمی بیش از یک سوم سال گذشته است. ابن موضوع نشان می‌دهد که با وجود بازار انحصاری در داخل و افزایش نرخ ارز صادرات این شرکت عملکرد به شدت ضعیفی را ثبت کرده است.