نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه
نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه

طبق اساسنامه سازمان بورس از جمله وظایف صندوق تثبیت بازار تمرکز و سیطره بر مخاطره‌های سامانه‌ای، ایجاد فضایی رقابتی در معاملات بورس است.

به گزارش سرمایه فردا، صندوق تثبیت بازار سرمایه را می‌توان به سوپاپ اطمینانی برای حمایت از اوضاع بحرانی بازار تشبیه کرد. زمانی که نمادهای بازار روند متعادلی را تجربه نمی‌کنند و نوسانات با فراز و فرود‌های زیادی همراه است، سازوکار حمایتی صندوق تثبیت وارد میدان شده و نقش التیام‌بخشی را بر عهده می‌گیرد.
طبق اساسنامه سازمان بورس و اوراق بهادار، از جمله وظایف صندوق تثبیت بازار می‌توان به تمرکز و سیطره بر مخاطره‌های سامانه‌ای، ایجاد فضایی رقابتی در زمان وقوع بحران‌های گوناگون مالی و اقتصادی و افزایش اعتمادسازی‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری مطلوب در بازار اشاره کرد. صندوق تثبیت بازار جزو اقداماتی بود که در زمان ریزش شاخص کل بورس تهران در سال‌های گذشته تشکیل شد. بر همین اساس می‌توان اظهار کرد تشکیل چنین صندوق‌هایی می‌‌‌تواند در ایجاد ثبات و تعادل نقش اساسی داشته باشد.

تاثیر معاملات صندوق تثبیت بازار در بورس

این صندوق‌ها می‌‌‌توانند از سویی با خرید صندوق‌های قابل معامله (ETF) یا سهام سرمایه‌گذاران خرد از روند نزولی بازارها بکاهند و از سوی دیگر با تزریق مستقیم سرمایه به بازار، روند خروج نقدینگی از بورس را کاهش دهند. خرید و معاملات سهام توسط صندوق تثبیت بازار در زمان ریزش بازار می‌تواند موجب بازیابی اعتماد سرمایه‌گذاران به پشتیبانی دولت مرکزی از بازار و درنتیجه بازسازی بورس شود. بعضی پژوهش‌‌‌ها نیز نشان از موفقیت این صندوق‌ها در توقف روند کاهشی بازارها و درنتیجه توقف بحران‌های مالی دارند.
عموما پس از پایداری مجدد بازارها، صندوق‌های تثبیت به‌مرور آغاز به فروش سهام‌‌‌ خریداری‌شده می‌کنند. از آنجا که منابع مالی صندوق‌های تثبیت از طریق دولت‌‌‌های مرکزی تامین می‌شود، عملکرد آنها به عنوان رفتار دولت با بازار سهام در نظر گرفته می‌شود و اثر زیادی بر سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی دارد. با توجه به دخالت مستقیم دولت در بازارهای مالی از طریق این صندوق‌ها، فعالیت آنها در بورس در تضاد با دیدگاه «دست نامرئی» اقتصادی است که احتمالا یکی از دلایل نبود چنین صندوق‌هایی در بازارهای توسعه‌‌‌یافته است.