عملکرد صنایع بورسی در سال ۱۴۰۳
عملکرد صنایع بورسی در سال ۱۴۰۳

به گزارش سرمایه فردا، سودآوری صنایع بورسی در چهار ماهه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد افت کرده همچنین نسبت به زمستان ۲۴ درصد کاهش داشت.

صنایع بورسی برخلاف آنچه انتظار می‌‌‌رفت، بهار پررونقی را پشت سر نگذاشتند؛ به طوری که مجموع سود خالص صنایع بازار سهام (شامل ۳۸۲نماد) در اولین فصل از سال، با کاهش ۷درصدی نسبت به بهار سال قبل، به ۱۴۹همت رسید.

این درحالی است که کل سود سال قبل، ۶۴۲همت گزارش شده است. همچنین شرکت‌های بورسی نسبت به زمستان سال قبل افت ۲۴درصدی سودآوری را تجربه کرده‌‌‌اند.

صنایع فعال در بازار سرمایه، در مدت مذکور به لحاظ ارزی، سود ۳٫۴میلیارد دلاری را برای بورس حاصل کردند که نسبت به بهار سال قبل، ۱۵درصد کاهش یافته است.

حاشیه سود شرکت‌های بورسی نیز از ۱۶درصد در زمستان گذشته به ۱۳درصد در بهار سال‌جاری رسیده است.

یکی از دلایل اصلی وضعیت فاجعه‌‌‌بار گزارش‌‌‌ها، عدم‌رشد دلار نیما مطابق با دلار آزاد و هزینه‌‌‌های تورمی شرکت‌هاست.

در بهار سال‌جاری نرخ نیما به طور میانگین ۴۱هزار و ۵۰۰تومان بوده؛ این درحالی است که با نرخ ۳۷هزار تومانی بهار سال قبل، اختلاف ۹درصدی داشته است.

علاوه بر این، اختلاف نرخ صادراتی و داخلی برخی از صنایع بزرگ به دلیل سرکوب نرخ دلار نیمایی، ضربه‌‌‌ای بر پیکره بازار سهام وارد آورده است.

تاثیر سود صنایع بورسی در روند بازار

روند نزولی بازار سرمایه به مردادماه نیز رسید.فعالان بورسی که در‌ ماه‌های گذشته آسیب‌های بسیاری را متحمل شده بودند؛حالا به واسطه چند عامل مبهم دیگر در لاک دفاعی عمیق‌تری فرو رفته است.

به‌طوری که در تالار شیشه‌ای داد و ستدها با نوسانات منفی دنبال می‌شود.بورس‌بازان که در ‌هفته گذشته ابرکانال ۲/ ۲میلیون واحدی شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌کل را از دست دادند؛به‌دنبال چرخش مسیر انتخاباتی ،سرانجام وارد فاز تردیدها شدند تا یک‌بار دیگر چشم‌ها به وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام دوخته شود.

بورس در نخستین روز معاملاتی هفته با ریزش مواجه شد. شاخص کل بیش از ۰٫۶۶ درصد کاهش یافت و داستان خروج پول حقیقی نیز مجددا تکرار شد.

در این روز مبلغی به میزان ۱۹۳ میلیارد تومان از بازار خارج شد. و ارزش معاملات خرد با افت ۱۳ درصدی به سطح ۲هزار و ۱۱۸ میلیارد تومان رسید.

اتفاقی که به گفته برخی تحلیلگران می‌تواند تا حدودی کار را برای معامله‌گران در مرداد سخت کند.از سویی دیگر عوامل داخلی و بیرونی دیگری که معمولا اثرگذاری جدی بر روند معاملات بورسی دارند از تداوم ابهامات خبر می‌دهد.

آیا بازارسرمایه می‌تواند بعد از تحلیف رئیس جمهور وارد مدار صعودی شود؟ در پاسخ به این پرسش کلیدی مباحث مختلفی مطرح می‌شود اما اکثر کارشناسان معتقدند؛ترکیب تیم اقتصادی دولت و روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از عوامل اثرگذار بر تغییر مسیر بورس محسوب می‌شوند.

روند بورس و نوسانات ارزی

قیمت دلار در آخرین روز کاری هفته قبل توانست از مرز مقاومتی ۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کند و به ۵۸ هزارو ۵۰۰ تومان برسد.

اما در اولین روز هفته جاری طبق آنچه که معامله گران می گفتند بازار سه قفله شد.از یک سو در حالی که کمتر از ۲۴ ساعت به مراسم تنفیذ رئیس جمهور جدید زمان باقی مانده و همین موضوع در کنار وضعیت بلوکه موجب احتیاط خریداران شده بود.

حال و هوای بازار در روز شنبه هم حکایت از آن دارد که گرما و تعطیلات بانک ها هم به دو عامل دیگر برای کاهش عمق معاملات ارزی تبدیل شدند.بنابراین روز شنبه کمتر کسی حاضر شد پا به میدان فردوسی بگذارد نرخ دلار تقریبا رنج شد.

اما سوال مهم این است که مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب در چه شرایطی راهی پاستور می شود؟برای پاسخ به این سوال به بررسی وضعیت قیمت دلار در روز مراسم تنفیذ شهید رئیسی و تحویل آن به دولت چهاردهم پرداختیم.

براساس اعلام رسانه های داخلی در زمان تنفیذ سید ابراهیم رئیسی در مرداد سال ۱۴۰۰ قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان در نوسان بود.

اما به دنبال نوسانات ارزی در دی ماه ۱۴۰۱ قیمت دلار به مرز ۴۴ هزار تومان رسید.

به این ترتیب، دولت دوازدهم دلار را با نرخ ۲۵ هزار تومان تحویل داد و اکنون با افزایش بیش از دو برابری به دولت چهاردهم رسیده است.

فارغ از تمام این ماجراها، قیمت دلار مبادله امروز هم مانند روزهای گذشته نوسان صعودی را ثبت کرد و با افزایش بیش از یک هزار تومانی به ۴۸ هزار و ۶۸۵ تومان رسید که یک رکورد جدید محسوب می شود.

همچنین در بازار امروز سکه امامی  نزدیک ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان،ربع سکه ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه گرمی در مرز ۷ میلیون تومان به فروش رسید.

سودآوری صنایع بورسی در چهار ماهه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد افت کرده همچنین نسبت به زمستان ۲۴ درصد کاهش داشت./دنیای اقتصاد