صنعت و معدن

جزئیات پروژه صبا فولاد خلیج فارس

به گزارش سرمایه فردا، دشتیانه مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس در نشست خبری گفت: هر موفقیتی در شرکت به دست می آید نتیجه تلاش کارگران و همکاران است و مدیران کمترین نقش را دارد و تنها بستر موفقیت را فراهم می کند. در شرایط کنونی به عنوان یک مهندس ایرانی معتقدم وقتی به افق نگاه می کنیم بسیار عقب هستیم. در حال حاضر ۷۳ هزار میلیارد دلار منابع زیرزمینی و طبیعی پنجمین کشور دنیا از نظر دارایی هستیم. به هین دلیل باید پنجمین اقتصاد قدرتمند دنیا باشیم اما به دلیل مشکلات داخلی و خارجی نتوانسته ایم این جایگاه را کسب کنیم.

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس افزود: سهم ایران از ۱۰۶ هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی سهم ایران ۳۵۰ میلیارد دلار است. این میزان تولید ناخالص داخلی با منابع زیرزمینی و جمعیت و حتی مساحت کشور تناسب ندارد.

او با تاکید بر اینکه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور به چشم انداز صنعت فولاد نزدیک است، تصریح کرد: اما به دلیل عدم زیرساخت ها تولید فولاد کشور در ۳۰ میلیون تن باقی مانده است. در حال حاضر جایگاه صنعت فولاد ایران در جهان خوب است. اگر سایر صنایع ما نیز مانند فولاد عمل می کردند به طور قطع جایگاه اقتصاد ایران بالاتر بود. در اقتصاد دنیا رتبه نخست تولید فولاد مربوط به چین است. عمدتا کشورهای تولیدکننده بزرگ فولاد دارای ذخایر معدنی بالایی نیز هستند.

پروژه صبا فولاد خلیج فارس برای تولید ۳ میلون تن فولاد

همینطور او گفت: اگر به نسبت ذخایر موجود در کشور نفت باید تولید می شد ایران باید به نسبت آمریکا روزانه ۲۵ میلیون بشکه و نسبت به روسیه روازنه ۲۰ میلیون بشکه نفت باید تولید می شد. بخشی از این مساله ناشی از ضعف زیرساخت ها و عدم حضور بخش خصوصی در این صنعت است.

همچنین او تاکید کرد: در صورتی که زیرساخت ها فراهم شود صنعت فولاد ایران می تواند به تولید ۵۵ میلیون تن برسد و بخشی از آن را صادرات کند. موسسه هاروارد در پیش بینی در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که ایران مستعد رشد اقتصادی ۸ درصدی به مدت ده سال است. به طور قطع با رشد اقتصادی میزان مصرف فولاد افزایش خواهد یافت. به طوری که سرانه مصرف از ۲۲ کیلو به ۳۷۰ کیلو فولاد خواهد رسید. در نتیجه این چشم انداز صادرات فولاد در ایران می تواند تا دو برابر افزایش یابد.

او با اشاره به اینکه صبا فولاد در نزدیکی اسکله بندر شهید رجایی قرار دارد که موقعیت مناسبی است، گفت: در سال جاری تولید شرکت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد بود. به تبع برنامه ریزی که انجام شده افزایش سرمایه با حمایت صندوق بازنشستگی کشور و سهامداران  انجام شد. صبا فولاد خلیج فارس از ۷ ماه پیش آغاز شده و هم اکنون پیشرفت ۱۵ درصدی داشته است. امیدواریم صبا فولاد خلیج فارس ۳۰ ماهه به بهره برداری برسد. چشم انداز شرکت این است که تولید شرکت به ۳ میلیون تن تا سال ۱۴۱۰ برسد.

توسعه سرمایه گذاری و زیرساختی برای رشد فولاد سبز

دشتیانه افزود: با اصلاح نظام قیمتی و توسعه زیرساخت ها می توان سرمایه گذاری بیشتری در بخش برق داشت. در حال حاضر توسعه انرژی برای صنعت فولاد یک مساله مهم است. هم اکنون صنعت فولاد حدود ۷ درصد از مصرف گاز را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل نقش چندانی در صرفه جویی مصرف گاز ندارد. اما اگر مصرف در روز نیم ساعت در مصرف گاز صرفه جویی کنند به طور قطع چالشی در صنعت فولاد و موضوع اشتغال به وجود نمی آید.

در ادامه او با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین سیاست ها در صنعت فولاد باید توسعه صادرات باشد، اظهار کرد: برخی کشورها سیاست جایگزینی واردات را در دستور کار دارند. برخی دیگر در راستای توسعه صادرات علاوه بر اینکه زیرساخت ها را توسعه داده اند و مشوق تولید می دهند، مشکلی  نیزدر زمینه عوارض صادرات ندارند.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: در حال حاضر تعدد تصیم گیری در سازمان های مختلف دولت وجود دارد و این مساله باید اصلاح شود.

درادامه دشتیانه تصریح کرد: پروژه های صنعت فولاد تا چند سال آینده دو برابر می شود و به ۸۰۰ میلیون تن می رسد. در حال حاضر دنیا به سمت فولاد سبز می رود. در ایران ۹۰ درصد تولید فولاد با روش احیای مستقیم است. در فولاد سبز از هیدورژن استفاده می شود که در این سیکل تولید بسیار سخت است و هزینه را بالاتر می برد. اما برای موفقیت در این بخش باید سرمایه گذاری افزایش پیدا کند. هرچند نسبت به سایر کشورها در این بخش ایران از بسیاری از کشورهای دیگر جلوتر است.

modir

Recent Posts

شفاف سازی فخوز درباره تغییرات بیش از ۳۰ درصد در سود عملیاتی

فخوز درباره دلائل تغییرات بیش از ۳۰ درصد در سود عملیاتی شرکت تحت تاثیر کاهش…

7 ساعت ago

درآمدها و هزینه‌های بودجه ۱۴۰۴

هزینه‌های بودجه ۱۴۰۴ ۵,۹۸۷,۶۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده که رشدی ۱۳۳ درصدی داشته براساس…

8 ساعت ago

کسری بودجه ۱۴۰۴ چقدر خواهد بود؟

سهم نفت و مالیات در بودجه افزایش یافته درحالی که قیمت نفت از یک سال…

8 ساعت ago

وعده های دولت برای رشد بورس قابل باور است؟

افت بورس تبدیل به یک سکانس تکراری شده که هر روز اتفاق می افتد و…

9 ساعت ago

ظرفیت جهانی انرژی هسته‌ای چقدر است؟

ظرفیت جهانی انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۵۰ به ۶۹۵ گیگاوات خواهد رسید.  این افزایش بیش…

10 ساعت ago

آینده رمز ارزها و بیت‌کوین

به گزارش سرمایه فردا، آینده رمز ارزها به چالش‌هایی مانند جذب سرمایه، قانون گذاری، نوسانات…

10 ساعت ago