صبا امید خاورمیانه بزرگترین تولیدکننده گندله
صبا امید خاورمیانه بزرگترین تولیدکننده گندله

مختاری اردکانی گفت: صبا امید خاورمیانه بزرگترین تولیدکننده گندله در ایران خواهد شد. در ۲ فاز ۳٫۵ میلیون تن گندله بهره برداری می شود.

به گزارش سرمایه فردا، ابوالقاسم مختاری اردکانی مدیرعامل صبا امید خاورمیانه  گفت: این شرکت در حال حاضر متولی بزرگترین پروژه گندله سازی خاورمیانه است که با بهره برداری از پروژه ها ظرفیت این کارخانه به ۳٫۵ میلیون تن خواهد رسید. در فاز اول این پروژه یک میلیون تن گندله تولید خواهد شد. در فاز دوم که از محل درآمدهای فاز نخست ایجاد می شود کارخانه ای به ظرفیت ۲٫۵ میلیون تن گندله سازی ایجاد می شود.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی پیشرفت فیزیکی فاز نخست صبا امید خاورمیانه پروژه ۶۰ درصد است، اظهار کرد: این شرکت در سال ۹۸ تاسیس شده است. با توجه به زمانبندی عملیات پروژه پیش بینی می شود در دهه فجر سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

مختاری درباره میزان سرمایه گذاری در پروژه گندله سازی اظهار کرد: بر مبنای استانداردها در ساخت کارخانه گندله سازی به ازای هر یک کیلوگرم ظرفیت باید ۵۰ یورو سرمایه گذاری کرد. برای نمونه کارخانه ای گندله سازی با ظرفیت یک میلیون تن حدود ۵۰ میلیون یورو هزینه دارد. اما از آنجایی که این کارخانه در منطقه محروم ساخته شده است هزینه زیرساختی بالایی دارد. به طوری که هزینه مجموع پروژه گندله سازی صبا امید خاورمیانه به ۷۰ میلیون یور رسیده است.

میزان اشتغال صبا امید خاورمیانه

مدیرعامل صبا امید خاورمیانه با تاکید بر اینکه فاز نخست این کارخانه به صورت مستقیم برای ۲۰۰ نفر و به صورت غیر مستقیم برای ۵۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد کرد، تصریح کرد: در شرایط کنونی کارفرمای صبا امید خاورمیانه تلاش کرده که خود را چابک نگهدارد به همین دلیل بسیاری از فعالیت ها را به پیمانکاران برون سپاری کرده است. به طوری که هم اکنون در بخش پیمانکاری حدود ۱۵۰ نفر نیرو مشغول فعالیت هستند.

همچنین مختاری تصریح کرد: در حال حاضر دو تکنولوژی آلیس چالمرز و تکنولوژی لورگی برای تولید گندله سازی در دنیا وجود دارد که صبا امید خاورمیانه از آلیس چالمرز استفاده می کند که نوع پیشرفته آن است و محصولاتی با کیفیت بالاتر می دهد. تفاوت این دو روش در نحوه پخت و نوع کوره های پخت این دو تکنولوژی است.

مدیرعامل صبا امید خاورمیانه تصریح کرد: با توجه به افزایش تحریم هایی که در بخش انرژی و پتروشیمی به وجود آمده است بخش معدن می تواند نقش موثری در افزایش درآمدهای ارزی کشور داشته باشد. همانطوری که در سال های گذشته با افزایش تحریم ها نقش درآمدهای ارزی کشور در اقتصاد کشور محسوس بود. بنابراین در شرایط کنونی درآمدهای نفتی تا حدودی می تواند جای کاهش درآمدهای ارزی را بگیرد.

مختاری با تاکید بر اینکه در منطقه ای مانند اردکان توسعه صنعت متوازن نبوده است، اظهار کرد: به همین دلیل اجرای پروژه های این چنینی باید به توسعه متوازن صنعتی و تکمیل زنجیره معدن تا صنعت این منطقه کمک می کند. از طرف دیگر ما تلاش می کنیم که تا جایی که ممکن است اجرای این پروژه ها آسیبی به محیط زیست آن منطقه وارد نکند.

چراکه در شرایط کنونی منطقه ای مانند اردکان که محل زندگی من است به دلیل توسعه نامتوازن بسیار آلوده است که بخشی از این مساله ناشی از رشد زیاد صنایع فولادی است. درواقع بخشی از این مساله به دلیل صرفه اقتصادی ایجاد پروژه های فولادی در منطقه اردکان به واسطه نزدیکی به معادن است.

اهمیت بکارگیری تکنولوژی روز برای کاهش آلایندگی صنایع

در ادامه او تصریح کرد: با توجه به بازدیدهای که از صنایع پیشرفته کشورهای دیگر داشته ام و همچنین بر مبنیا مطالعاتی که در زمینه آلودگی صنایع انجام شده است امکان تولید بدون آلودگی وجود دارد. چراکه صنایع در برخی کشورها در وسط شهر قرار دارد و هیچگونه آلایندگی هم ایجاد نمی کند. برهمین مبنا به پیمانکار اعلام کرده ایم که باید بر مبنای استانداردهای محیط زیستی اقدام کنند. همچنین قراردادی در صبا امید خاورمیانه با آب و فاضلاب منعقد کرده ایم که از پساب برای تامین آب مورد نیاز پروژه استفاده کنیم. همچنین بحث تفکیک زباله را در کارخانه انجام داده ایم.

به گفته مختاری در استان یزد به دلیل توسعه صنعتی نامتوازن رتبه نخست جذب مهاجر در کشور را پیدا کرده است. به طوری که در مدت ۵ سال جمعیت شهر دو برابر شود. از طرف دیگر به دلیل عدم رشد امکانات آموزشی و بهداشتی به انداز جمعیت جدید باعث شده خدمات رسانی کفاف جمعیت را ندهد. در حالی که آلودگی زیست محیطی در منطقه بالاست. با این حال مزیت هایی نیز داشته به گونه ای که وضعیت اشتغال در یزد خیلی خوب است و اصلا نیروی بیکار وجود ندارد. به عبارت دیگر در استان یزد اگر کسی بخواهد کسب و کار جدیدی راه اندازی کند با مشکل تامین نیروی انسانی مواجه می شود.

ابوالقاسم مختاری اردکانی با اشاره به اینکه در حال حاضر استان کردستان دارای طبیعت بسیار زیبا و با ظرفیت های معدنی بالاست، اظهار کرد: این منطقه از ظرفیت های معدنی بالایی برخوردار است که می توان از آن برای ایجاد ارزش افزوده بکار گرفت. در شرایط کنونی صنایع معدنی در ایران باید بر مبنای تکنولوژی های روز دنیا حرکت کند تا بتواند در ارزش افزوده مناسبی ایجاد کند. در مقطع کنونی معادن و صنایع معدنی ایران از یارانه های دولتی استفاده می کنند. در صورتی که این یارانه ها نباشد شرکت ها بدون تکنولوژی نمی توانند در بازارهای جهانی رقابت کنند.

برنامه صبا امید خاورمیانه برای همکاری با دانش بنیان ها

او با تاکید بر اینکه شرکت صبا امید خاورمیانه به دنبال توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان منطقه است، اظهار کرد: به طور قطع در این مسیر از نیروهای نخبه منطقه استفاده می کنیم تا از طریق بورسیه جذب شرکت شوند. در مقطع کنونی با شرکت های دانش بنیان در اجرای مهندسی معکوس برخی تجهیزات و ایجاد بهره مندی همکاری داریم. در شرایط کنونی ایرانیان بیشتر شرکت های ایرانی از تکنولوژی های چینی استفاده می کنند که به دلیل محدودیت تحریم هاست. هرچند این کشور پیشرفت قابل توجهی پیدا کرده است. با این حال هر گونه محدودیتی منجر می شود که فعالیت در بازار جهانی و رقابت با شرکت های پیشرفته تحت تاثیر قرار بگیرد.

مختاری تصریح کرد: چند وقت پیش یک همایش معدنی در عربستان برگزار شد. گزارش ها حکایت از این دارد که این کشور توانسته در بخش معدن توسعه قابل توجهی پیدا کند. به همین دلیل وارد پروژه های معدنی کشورهای آفریقایی شده است و این موضوع نشان می دهد که ایران در این صنعت در حال کنار گذاشته شدن است. در شرایطی که وقتی سرمایه گذاری در یک بخش یا کریدور انجام می شود این سرمایه گذاری برای ۵ یا ۱۰ سال نیست بلکه باید بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال از آن بهره برداری کرد. یکی از موانعی که در بخش توسعه صنعتی و پروژه های معدنی در منطقه وجود دارد محدودیت همکاری های بین المللی است.

طبق اظهارات مختاری در شرایط کنونی ایران باید چشم انداز بلندمدت برای بخش صنعت تعریف کند تا بتواند همچنان در بازار جهانی نقش داشته باشد. از طرف دیگر معدن یک فعالیت بدنی سخت است. به همین دلیل دولت باید توجه ویژه ای به این بخش داشته باشد تا با ارتقای سطح ایمنی در معادن شاهد بروز اتفاقاتی مشابه معدن زغال  سنگ طبس نباشیم.

وی درباره ایجاد نیروگاه توسط صنایع اظهار کرد: صنایع انرژی بر باید در مناطقی ایجاد شود که نیروگاه وجود دارد. چراکه صنایع نمی توانند نیروگاه ایجاد کنند. به عبارت دیگر زیرساخت های برقی باید نیاز کشور را تامین کند چراکه هزینه ساخت و نگهداری نیروگاه برای صنایع غیر مرتبط سخت است. بنابراین صنعتگران حاضر هستند هزینه بیشتری را برای تامین برق بپردازد اما وارد پروژه های ساخت و ساز نیروگاهی نشوند. از طرف دیگر تولید متمرکز نیروگاه منجر به بهره وری بیشتر و حتی تولید آلودگی کمتر خواهد شد.