چرا صادرات فولاد ایران نصف شد
چرا صادرات فولاد ایران نصف شد

درحالی‌که صادرات فولاد ایران به بازارهای شرق آسیا در چند ماهه اول امسال از دست رفته، میزان وزن صادرات فولاد ایران همچنان نزولی است.

به گزارش سرمایه فردا، شهریور سال گذشته ایمیدرو از خاک‌خوردن ۱۶.۱ میلیون تن محصولات فولادی شامل، شمش، میلگرد، تیرآهن، ورق و سایر محصولات نهایی در انبار کارخانه‌ها خبر داد.
ارزش این محصولات بیش از پول آزادشدۀ ایران در کره‌جنوبی و مشابه ارزش چهار ماه صادرات نفت ایران است.
صادرات فولاد ایران به تایلند، اندونزی و چین در ۲ ماه اول امسال نسبت به سال قبل به ترتیب ۱۰۰، ۸۱ و ۶۶ درصد کاهش را تجربه کرد.

کاهش ۱۳ درصدی مجموع صادرات فولاد ایران

مجموع صادرات فولاد ایران در ۳ ماهه نخست سال جاری، ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.
از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۹۲۵ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع ۳۱ درصد افزایش یافته است. حجم صادرات میلگرد شاخه که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، در ۳ ماهه نخست سال جاری، ۲۴ درصد افزایش یافته و به ۶۲۱ هزار تن رسیده است. صادرات میلگرد کلاف نیز ۹۸ درصد افزایش یافته و به ۱۶۸ هزار تن رسیده است.
حجم صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با کاهش ۴۱ درصدی به ۷۶ هزار تن رسیده است. حجم صادرات آهن اسفنجی ۳۴۱ هزار تن بوده است که کاهش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.
حجم صادرات کنسانتره سنگ آهن، ۱ میلیون و ۹۰۱ هزار تن بوده است که کاهش ۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. حجم صادرات گندله نیز در ۳ با رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲ میلیون و ۸۴۸ هزار تن رسیده است.

وضعیت ۸ اقتصاد نوظهور

گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره وضعیت ۸ اقتصاد نوظهور در سال جاری و سال آینده نشان می‌دهد که اقتصادهای نوظهور از جمله چین و هند، سال پیش وضعیت بهتری داشتند و صندوق بین‌المللی پول معتقد است نرخ رشد این اقتصادها امسال پایین‌تر از سال گذشته خواهد بود.
همچنین پیش‌بینی شده نرخ رشد دو اقتصاد یاد شده سال آینده پایین‌تر از امسال است و این کاهش اثرات فراگیر داخلی و بین‌المللی دارد.
بویژه تشدید ضعف اقتصاد چین به بازار مواد خام و اقتصادهای صادرکنندگان کالا به این کشور لطمه وارد خواهد کرد و باید برای دوره طولانی نرخ های پایین رشد در اقتصادهای نوظهور آماده بود.