به گزارش سرمایه فردا، عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه، پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری اکو ایران درباره نظرسنجی از شهروندان درباره مسائل شهری، اظهار کرد: تعداد نظرسنجیها و افکارسنجیها بسیار بیشتر از گذشته است. در شهرداری تهران، مرکز مطالعات و برنامهریزی بهصورت روتین در حوزههای مختلف نظرسنجی انجام میدهد. مرکز ارتباطات نیز مجموعه افکارسنجی را راهاندازی کرده است و دادههای مختلف مبتنی بر مدلهای رضایتسنجی و مرتبط با حوزه اطلاعرسانی را رصد و ارزیابی میکنیم.
استفاده از نتایج نظرسنجیها در تصمیمگیریهای شهرداری
وی با بیان اینکه بخشی از گزارشات افکارسنجیها منتشر شده است، یادآور شد: این نظرسنجیها مبنایی برای تصمیمگیری در شهرداری تهران هستند. مرکز ارتباطات و مرکز پایش شهرداری تهران نظرسنجیهایی انجام دادهاند که نتایج آن منجر به تغییراتی در سطح شهرداران مناطق و نواحی شده است و براساس رضایتها، برخی شهرداران تثبیت یا ارتقاء یافتند.
تاکید بر خدمات شهری و استقبال از بهار
محمدخانی تأکید کرد: گزارشات فراتر از انتشار، مبنای تصمیمگیری هستند و سعی کردیم آنچه مدنظر مردم بوده را در دستور کار قرار دهیم. در حوزههای خدمات شهری نیز تلاش کردیم نظرسنجی دقیقی داشته باشیم و نظرات را اعمال کنیم. به طوری که اقدامات در استقبال از بهار بر اساس نظرسنجیها و افکارسنجیها از سامانه ۱۳۷ و دیگر منابع انجام شده است.
اهمیت شفافسازی و انتشار نظرسنجیها
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران با بیان اینکه در حوزه کلان، آمار ثبت شده خوبی داریم، خاطرنشان کرد: در مواردی نیز نواقصی وجود داشت. ترافیک و آلودگی هوا از جمله نارضایتیهای شهروندان در نظرسنجیها بوده است. وی افزود: اگر الزام قانونی برای شفافسازی و انتشار نظرسنجیها وجود داشته باشد، آماده انتشار نتایج نظرسنجی از شهروندان هستیم.
تلاش برای شناسایی خانههای خالی و تقویت همکاری بین دولت و شهرداری
در بخش دیگری از سخنان خود، سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه شناسایی خانههای خالی دغدغه جدی رئیسجمهور است، اظهار کرد: همافزایی بین دولت و شهرداری و حمایت مجلس میتواند در این بخش کمککننده باشد. بر اساس مشاهدات میدانی، این گزاره که خانههای خالی تنها مربوط به مناطق شمالی است، قابل پذیرش نیست.
نقش بنگاهها در شناسایی خانههای خالی در مناطق جنوبی
وی اضافه کرد: بنگاهها کلید خانهها را پشت شیشه میچسبانند و ادعا میکنند که خانه خالی آماده فروش دارند که نشان میدهد تعداد این خانهها تنها مربوط به مناطق شمالی نیست و در مناطق جنوبی نیز وجود دارد.
نوسازی بافت فرسوده و تأثیرات تورمی در بازار مسکن
محمدخانی تأکید کرد: تجربیات شخصی نشان میدهد که فعالان حوزه ساختوساز در مناطق مرکزی و جنوبی واحدهای خالی دارند و علاقهای به همکاری با خریداران ندارند. محمدخانی در پاسخ به سوالی درباره مسکن و نوسازی بافت فرسوده، عنوان کرد: در سال جاری شرایط تخفیف در عوارض ساختوساز نخواهیم داشت و متناسب با موضوع تورم، با افزایش تعرفهها در سال آینده مواجه خواهیم بود که البته در شورا تصمیم گرفته شده است. تخفیف و افزایش در عوارض ساختوساز اثر تورمی قابل ارزیابی در بازار مسکن نخواهد داشت و قیمت مسکن متاثر از وضعیت اقتصادی و سایر عوامل تغییر میکند. وی اضافه کرد: در موضوع مسکن، مثلاً اگر خانههای خالی در تهران در عرضه قرار بگیرند، قطعا با کاهش قیمت مسکن مواجه میشویم. تسهیلات و بستههای تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده ارائه خواهد شد اما این به معنای تخفیف خاصی در عوارض ساختوساز نیست.
قرارداد شهرداری با چین و اولویت حمایت از تولید داخلی
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران به پرسش خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره قرارداد شهرداری با چین پاسخ داد و گفت: اولویت اول ما خرید داخلی و حمایت از تولید داخلی است که این موضوع را اثبات کردهایم. به اندازه اتوبوسها و تاکسیهای برقی، قرارداد داخلی منعقد کردهایم. چند واقعیت را نمیتوان انکار کرد: اولاً بر خلاف ادعای مدیرعامل یکی از تولیدکنندگان داخلی، مسیر پرداخت قرارداد چین تفاوتی با تولیدکنندگان داخلی ندارد و بخش قابل توجهی از پرداختها بر مبنای تهاتر و پرداخت غیرنقد است.
وی افزود: اینکه پول نقد را برای پرداخت به چینیها در اولویت قرار دادیم و به تولیدکنندگان داخلی پرداخت غیرنقد داشتهایم، درست نیست. در تمام پروژههای شهرداری، کارگزاریهایی واسط وجود دارند که زمین را دریافت میکنند و در عوض به پیمانکاران پول نقد میپردازند.
محمدخانی همچنین تصریح کرد: کیفیت خودروها، موضوع دیگر است؛ ما حاضریم هر دو اتوبوس داخلی و خارجی را کنار هم قرار دهیم و مورد بازدید و مقایسه قرار گیرد و کیفیت ساخت و امکانات آنها بررسی شود. این تفاوت در قیمت نیز وجود دارد. همچنان اصرار داریم که از قیمت اولیه اعلام شده از سوی این شرکت در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، اتوبوسها را ۹۰ هزار یورو ارزانتر خریداری کردهایم. پس از اینکه متوجه شدند ما اتوبوسهای برقی را ارزانتر از آنها خریدهایم، قیمت ثانویه را اعلام کردند که باز نسبت به قیمت ثانویهشان نیز ۴۰ تا ۵۰ هزار یورو ارزانتر خریداری کردهایم.
شهرداری تهران: مقایسه قیمت اتوبوسهای داخلی و خارجی
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران گفت: اگر قیمتها را مقایسه کنیم و تفاوتی وجود نداشته باشد، ما ادعای تولیدکننده داخلی را میپذیریم. پیمایش اتوبوس تولیدکننده داخلی نصف اتوبوس خارجی است و ظرفیتها و امکانات اتوبوس خارجی را ندارد. مردم تجربه تفاوت خودروهای داخلی و خارجی، قیمت و کیفیت آنها را دارند و این موضوع در مورد اتوبوسها هم صدق میکند. تنها خطای ما این است که مسیری که برای انحصار ایجاد کرده بودند، با تلاش شهردار تهران و حمایت دولت قبلی و فعلی دور زده شد تا به نفع مردم عمل شود.
کاهش هزینههای خرید اتوبوس از طریق خرید خارجی
وی اظهار کرد: با هزینه هر چهار تا پنج اتوبوس برقی خارجی میتوانستیم تنها یک اتوبوس داخلی خرید کنیم. قیمت اولیه اعلامی از سوی شرکت داخلی بیش از ۳۰۰ هزار یورو بود. این آمادگی را داریم که با مدیران این شرکت و کارشناسان در این زمینه صحبت کنیم. وقتی کشف قیمت شد، قیمتهای دیگر را اعلام میکنند. ما سرمان بالاست و به نفع مردم و شهر عمل کردهایم. ما توانستیم تعداد بیشتری اتوبوس خریداری کنیم و اگر قرار بود خرید داخلی داشته باشیم، در نهایت میتوانستیم ۱۷۰۰ اتوبوس بخریم اما امروز ۲۵۰۰ اتوبوس خریداری شده است.
اهمیت برقیسازی اتوبوسها برای کاهش آلایندگی
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه هممیهن درباره اتوبوسهای برقی، یادآور شد: با ارزیابیهای متعدد که انجام شده، بیش از ۶۰ درصد آلایندگی شهر تهران مربوط به خودروها و منابع متحرک است. در این منابع متحرک نیز بیش از ۳۰ درصد آلایندگی مربوط به اتوبوسهای دیزلی است. بنابراین، هدفگذاری برقیسازی اتوبوسها دقیق است و اولویت برقیسازی روی اتوبوسها و حملونقل عمومی گذاشته میشود. اگر آلایندگی منابع متحرک را با مشکل ترافیک ترکیب کنیم، نسبت استفاده از حملونقل عمومی و خودروهای شخصی ۳۵ به ۶۵ درصد است،