شناسایی ریسک بیمه‌ای
شناسایی ریسک بیمه‌ای

در حال حاضر موفقیت در هر پروژه‌ای در نگاه اول منوط به شناسایی ریسک بیمه‌ای آن است. در گام دوم بهره‌مندی از مدیران موفق برای دستیابی به اهداف است.

به گزارش سرمایه فردا، ماموریت صنعت بیمه در هر جامعه حمایت مشاوره ای و عملیاتی از اشخاص حقیقی و حقوقی در مقابل مخاطرات مشهود و نامشهود است. یکی از ابعاد مهم شناسایی ریسک بیمه‌ای است.در یک ضرب و المثل فارسی می گوید : [ تو مو می بینی و من پیچش مو – تو ابرو ،من اشارت های ابرو ]
و یا ضرب المثل دیگر : [ آنچه جوان در آینه بیند ،پیر در خشت خام می بیند ] و دیگر اشعار و ضرب المثل های برگرفته از زبان و ادبیات فارسی که دقیقا به مفاهیم مدیریت ریسک اشاره دارد .
نظام حکمرانی در یک جامعه نیاز مستمر به کسب مشاوره در حوزه های مختلف دانش و تجربه دارد .صرف توجه و اتکا به تجارب کارشناسی در اجرا تکالیف قانونی سازمانهای دولتی و تقسیم کار و سهم بازار بین بخش های دولتی و خصوصی و تعاونی نمی تواند گره گشا باشد. اصولا دو نوع نگاه در طرحریزی پروژه ها وجود دارد :

۱ -نگاه از درون سیستم به هر پروژه

۲- نگاه از بیرون به هر پروژه

این دو نوع نگاه برای تکمیل شدن و ایجاد [ سینرژی در سیستم ] به همکاری یکدیگر احتیاج دارند . زیرا برآیند کلی ایده ها و نظرات کارشناسی منجر به اجرا موفق هر برنامه و پروژه خواهد شد . حد فاصل بین نظرات کارشناسان درون سیستم ها [ منظور از هر سیستم ، وزارتخانه ها و سازمانهای آموزشی – فرهنگی – اجتماعی – اقتصادی بطور مجزا ] با نظرات کارشناسان برون سیستم ها اصولا شرکت های مشاور قرار دارند.

در طی چند سال اخیر ، علاوه بر شرکت های مشاور سنتی سیستم های [ استارتاپی ] فعال شده اند که نقشی فراتر از شرکت های مشاور سنتی را ایفا می کنند .

استارتاپ ها در بخش مشاوره و ناظر بر اجرا پروژه ها با تشکیل تیم های مطالعاتی و عملیاتی مسلط به امور فنی – حقوقی – مالی- IT در صدد ماکزیمایز کردن نتایج مثبت و مینی مایز کردن نتایج منفی بر میآیند . بسیاری از گلوگاههای مانع حرکت روان و منطقی پروژه ها با کمک استارتاپها قابل بر طرف شدن هستند .

همزمانی آغاز به کار دولت چهاردهم با برنامه هفتم توسعه از یکسو و شرایط جهانی دگردیسی اکوسیستم محیط کسب و کار جهان از سوی دیگر نشان می دهد که دولت چهاردهم برای مدیریت جامع و کم اشتباه در حل و فصل مشکلات موجود و برنامه ریزی استراتژیک هوشمندانه برای مدیریت کم خطا اکو سیستم محیط کسب و کار نیازمند جذب همکاری شرکت های استارتاپ بیرون از دولت و بخش های اقتصاد دولتی و خصوصی می باشد . به این استارتاپ ها،  لقب [ چشم سوم ] داده شده است .

در طی چندین روز اخیر ، اقتصاددانان متعددی نظریاتی دلسوزانه و تخصصی را به دولت چهاردهم ارائه داده اند . لیک ،آنچه به نظر میرسد این هموطنان از نقش استارتاپ ها در اجرایی نمودن پروژه ها و کاهش معنی دار ریسک هایی که آنان بدان اشاره می کنند کاملا غافل هستند .

دیروز چند نفر از اقتصاد دانان دانشگاهی دیداری با آقای دکتر مسعود پزشکیان داشته اند . دکتر واعظ مهدوی پس از این دیدار در یادداشتی دو مسئله فعلی که باید به سرعت رسیدگی شوند را :

۱- تقویت سفره و معیشت مردم

۲- حمایت از تولیدات ملی

بنا به احترام و باور به نظرات اساتید دانشگاه و اقتصاددانان شاخص کشورمان ،صحت شناسایی ریسک های موجود از ناحیه دو معضل مورد اشاره دکتر واعظ مهدوی و ضرورت حل عاجل این معضلات توسط دولت چهاردهم را از ناحیه اقتصاددانان واقعگرایانه می دانم.

شناسایی ریسک بیمه‌ای برای مدیریت محیط کسب و کار

بنا به تجربه و مطالعات چندین ساله در حوزه مدیریت ریسک های اکو سیستم محیط کسب و کار کشور ،یافته ها نشان میدهند که برای حل مشکلات تولید در ایران و غنی کردن سفره های مردم و حمایت از تولیدات ملی ، تاسیس شرکت های استارتاپی و بهره برداری از تکنولوژی دیجیتالی بهترین الگوریتم حل این دو چالش بزرگ است .

در روزهای تبلیغات انتخاباتی فیلمی از گفتگوی جناب آقای دکتر جلیلی با شادروان آیت الله رییسی در فضای مجازی منتشر که محور گفتگو راجع به [ حل معضل کاشت نامتقارن محصولات کشاورزی در سراسر کشور و هدر رفت منابع بود ] بلافاصله ، بیاد نقش استارتاپ های بخش کشاورزی افتادم که می توانند این مشکل را حد فاصل بین دولت و بخش کشاورزی مرتفع کنند. 

به دولت چهاردهم خصوصا به مشاوران دولت منجمله به جناب آقای دکتر ظریف بعنوان مشاور راهبردی پیشنهاد می گردد با حمایت قاطع و دعوت از جوانان تحصیل کرده ،زمینه تاسیس شرکت های مشاوره استارتاپ به تعداد زیاد را برای پیاده سازی قوانین جدید کسب و کار و برنامه آمایش سرزمین و هفتم توسعه در همه بخش ها فراهم سازند.

در بین سه سیستم بانک – بورس – بیمه ، صنعت بیمه به لحاظ ماهیت و تقسیم کار ملی،پتانسیل و توانایی علمی تاسیس اینشورتک های استارتاپی جهت طراحی و شناسایی ریسک بیمه‌ای پروژه های بازسازی و نوسازی اقتصاد ملی را دارد‌ . از این الویت و ظرفیت بی نظیر نباید غفلت شود.

در حال حاضر موفقیت در هر پروژه‌ای در نگاه اول منوط به شناسایی ریسک بیمه‌ای آن است. در گام دوم بهره‌مندی از مدیران موفق برای دستیابی به اهداف است./حمید رضا حاجی اشرفی