آخرین اخبار

ابعاد جدید نابسامانی در دو شرکت‌های خودروسازی دولتی

امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اوضاع نابسامان شرکت‌های خودروسازی دولتی اظهار کرد: صنعت خودروسازی به‌ویژه ایران خودرو از مسائل متعددی رنج می‌برد. از جمله آن می‌توان به نبود سیاست‌های بلند مدت و استراتژی‌های مناسب از طرف وزارتخانه، انتخاب مدیران ضعیف از سوی دولت، نبود کارایی و بهره‌وری لازم در تولید، نبود یک استاندارد در به‌کارگیری نیروی انسانی به چالش جدی تبدیل شده است.

او افزود: به طوری که در حال حاضر ایران خودرو با نیروی انسانی مازاد روبه‌روست، نبود یک شریک قوی خارجی در ایران تا بتواند الگویی برای خودروسازان باشد. همچنین عدم رقابت و عدم صادرات محصولات در ایران خودرو و نبود مقیاس تولید در این مجموعه و بسیاری مشکلات دیگر اشاره کرد که این شرکت را به این روز انداخته و باعث شده که با زیان‌های زیادی روبه رو باشد.

امینی همچنین با اشاره به وجود تعارض منافع میان خودروسازان و قطعه‌سازان عنوان کرد: این مسئله موجب بروز مشکلات زیادی در ایران خودرو شده و جلوی رشد و پیشرفت در این مجموعه را گرفته چرا که مسئولان ایران خودرو، خود از اعضای هیئت مدیره ایران خودرو هستند و از بالا رفتن بی‌رویه قیمت‌ها نفع می‌برند و با وجود زیان همچنان به تولید ادامه می‌دهند.

نابودی سرمایه گذاری شرکت‌های خودروسازی دولتی

کارشناس صنعت خودرو درباره مساله شرکت‌های خودروسازی دولتی ادامه داد: از طرف دیگر تکالیف دستوری دولت هم مشکلات را دو برابر کرده است. تا جایی که باعث شده مبالغ بالایی که این شرکت در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده بود به باد فنا برود. این‌ها همه به خاطر تکالیفی است که مدیران دولت‌های قبل برای ایران خودرو تعیین کرده بودند.

وی با اشاره به دست‌اندازی‌های زیادی که نمایندگان ایران خودرو ایجاد کرده‌اند، عنوان کرد: وجود تعدد نمایندگان ایران خودرو منجر به تکه پاره شدن این مجوعه شده تا جایی که برخی نمایندگی‌ها در کاشان و برخی در مشهد و غیره هستند. در صورتی که همه نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی دولتی باید در یک جا متمرکز باشند. اما متاسفانه مشاهده می‌کنیم که مثلا بدنه در یک شهر درست شده و در شهر دیگر رنگ می‌شود. نتیجه چنین مسئله‌ای افزایش هزینه‌های مربوط به حمل و نقل است.

شرکت‌های خودروسازی دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شوند

امینی با بیان اینکه ایران خودرو باید به بخش خصوصی واگذار شود، عنوان کرد: در حال حاضر حاضر، مشاهده می‌کنیم که سیاست‌های دولت نه تنها پیش برنده نیست، بلکه بازدارنده است.سپردن این مجموعه به یک بخش خصوصی قوی می‌تواند از مشکلات موجود بکاهد. اما تا زمانی که دست دولت از امور ایران خودرو کوتاه نشود، این مجموعه همچنان با مشکلات روبرو خواهد بود و فرصت‌ توسعه و پیشرفت نیز از دست خواهد رفت.

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: جابجایی‌های زیاد در بین مدیران نیز از دیگر عواملی است که آسیب‌های زیادی به ایران خودرو وارد کرده است. تا جایی که وقتی فردی حرفی می‌زند یا اقدام به عملی می‌کند که خوشایند دولت نیست با برکناری از مجموعه روبرو می‌شود. از طرف دیگر هم کشاکش عجیبی در ایران خودرو برای گرفتن پست از جانب افراد بیرون از این مجموعه وجود دارد که روی کار آمدن آنان اوضاع این خودروساز را وخیم‌تر کرده است.

کیفیت پایین محصولات ایران خودرو

امینی همچنین با اشاره به کیفیت پایین محصولات ایران خودرو گفت: در سال‌های اخیر مدیران همواره تحریم را بهانه‌ای برای کیفیت پایین محصلات خود قرار داده‌اند. اما تحریم همه ماجرا نیست و مسائل مهم‌تری نیز در این بین وجود دارند.در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که گرانی و تورم موجب افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات خودرو شده است. خودروسازان نیز از مواد ارزان‌قیمت و بنجل در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند و نتیجه آن ارابه‌های مرگی می‌شود که مردم از آنها استفاده می‌کنند.

کارشناس صنعت خودرو در پایان با تاکید بر اینکه قطعه‌سازان باید از استانداردهای کافی برخوردار باشند و دولت بر این مضوع نظارت داشته باشد، گفت: متاسفانه عمده مشکلات خودروسازان به خصوص ایران خودرو از عدم نظارت دولت و نبود استاندارد در مواد اولیه نشات می‌گیرد.

modir

Recent Posts

دلیل شکایت از جستجوی گوگل در اینترنت

گوگل سالانه میلیاردها دلار به شرکت‌هایی مانند اپل و سامسونگ می‌پردازد تا جستجوی گوگل به‌عنوان…

6 ساعت ago

افزایش ارزش معاملات خرد سهام عجولانه است؟

افزایش ارزش معاملات خرد سهام نشان داد که نسبت به ریسک احتمال جنگ موضعش نرم…

6 ساعت ago

مقررات مشوق های صادراتی تغییر می‌کند

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: در سال‌های گذشته اعتبارات برای مشوق های صادراتی تخصیص نمی…

9 ساعت ago

جزئیات تجارت ایران در ۱۴۰۳

تجارت ایران در ۱۴۰۳ در شش ماهه از این قرار است؛ ۲۵.۸ میلیارد دلار صادرات…

9 ساعت ago

درآمد تیلور سوئیفت

به گزارش سرمایه فردا، اگر تیلور سوئیفت، خواننده آمریکایی، یک اقتصاد بود، از اقتصاد ۵۰…

10 ساعت ago

منطقه آزاد ماکو حلقه اتصال شرق به غرب

پروژه ریلی چشمه ثریای منطقه آزاد ماکو تا ترکیه به دلیل اتصال محور مواصلاتی شرق…

10 ساعت ago