شرایط خرید خودرو در تیر ۱۴۰۳
شرایط خرید خودرو در تیر ۱۴۰۳

به گزارش سرمایه فردا، شرایط خرید خودرو در تیر ۱۴۰۳ حکایت از این دارد که بازار خودروهای داخلی راکد است. خودروسازان فروش اقساطی را آغاز کرده‌اند. قیمت خودروهای وارداتی و خودروهای برقی نیز در بازار افت داشته است.

به گزارش سرمایه فردا، بازار خودرو بهار متفاوتی را در ۱۴۰۳ پشت سر گذاشت. از یک طرف انتظارات تورمی بالا بود. از طرف دیگر عرضه خودروهای برقی در سامانه افزایش داشت. عده‌ای خودرو برقی ثبت نام کردند. اما همچنان تقاضا برای خودروهای اقتصادی بیشتر بود.

خرید اقساطی خودروهای سایپا

بسیاری از شرکت‌های خودروسازی شرایط فروش اقساطی خودرو را اعلام کردند. تقاضا برای خرید اقساطی خودروهای سایپا بیشتر از سایر خودروسازان بود. زیرا قیمت خودروهای سایپا ارزانتر از مدلهای دیگر بود.

متفاوت از این جهت که قیمت ها در فرودین ماه به اوج خود رسید. اما در خرداد با کاهش ۱۰ درصدی به قیمت های فروردین رسید.

در بین خودروهای مونتاژی فروش اقساطی آریزو ۶ و فروش اقساطی ریسپکت نسبت به سایر خودروها بیشترین تقاضا را داشت. قیمت ریسپکت ۲ در محدوده یک میلیارد و ۱۵۶ میلیون تومان عرضه شد. فروش اقساطی آریزو ۶ یا قیمت یک میلیارد و ۲۵۵ میلیون تومان انجام شد.

ارزانترین و گرانترین خودرو برقی

خرداد اوج ثبت خودروهای برقی در سال ۱۴۰۳ بود. زیرا نزدیک به ۱۰ هزار خودرو عرضه شد. ارزانترین خودرو برقی لونا بود. این خودرو توسط ایران خودرو با قیمت یک میلیارد تومان عرضه شد. گرانترین خودرو برقی در بازار ایران آئودی با قیمتی نزدیک به سه میلیارد تومان بود. در بین خودروهای وارداتی نیز هونگچی توسط بهمن موتور با قیمتی نزدیک به ۳ میلیارد تومان عرضه شد. این خودرو در ابتدا ۵ میلیارد تومان قیمت گرفت، اما در ادامه به حدود ۴.۵ میلیارد تومان رسید.

ارزانترین و گرانترین خودرو وارداتی

ارزانترین خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه نیسان سانی بود. این خودرو با قیمت علی الحساب یک میلیارد و صد میلیون تومان عرضه شده بود. گرانترین خودرو وارداتی نیز هونگچی اچ ۵ با قیمت دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود. البته خودروهای وارداتی جدید هنوز در بازار عرضه نشده‌اند. به همین دلیل قیمت این خودروها در بازار کشف نشده است.

چرا تقاضا برای خودرو افزایش یافت

همراه با اوج گیری تنش میان ایران و اسرائیل و رشد نرخ ارز، قیمت خودرو اوج گرفت. بطوریکه دوباره قیمت اردیبهشت ۱۴۰۲ تکرار شد و به همان قله قیمت رسید.

هر چند در فرودین ماه قیمت خودرو همراه با فرمان ارز روند صعودی به خود گرفت. اما در خردادماه همراه با ثبات ارزی و آرامش در دیگر بازارها، قیمت محصولات خودرویی نیز به سرعت کاهش یافت. به طوری که قیمت دنا آپشنال از یک میلیارد و سیصد میلیون تومان به یک میلیارد رسید.

قیمت خودروهای داخلی در تیر ۱۴۰۳

۲۰۷ اتوماتیک پانوراما نیز از یک میلیارد تومان به محدوده ۸۵۰ میلیون تومان افت قیمت داشت. سورن پلاس از ۸۵۰ میلیون تومان به محدوده ۷۵۰ رسید. قیمت رانا نیز به محدوده ۷۲۰ میلیون تومان رسیده است.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت ها از نیمه فرودین ۱۴۰۳ تا انتهای خرداد ۱۴۰۳ حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. و حتی قیمت بسیاری از خودروها به بازار شب عید نزدیک شده است.

بیشترین افت بازدهی در دنا پلاس اتومات توربوشارژ

طبق این بررسی بیشترین افت بازدهی به دنا پلاس اتومات توربوشارژ مربوط می شود که قیمت آن از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در نیمه فروردین به یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان رسیده است. با افت بازدهی ۲۱٫۵ درصدی طی دو ماه و نیم گذشته مواجه شده است.

در این بین، تارا اتومات در میانه فروردین امسال یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان افت کرد. تا بازدهی منفی ۱۴٫۵ درصدی را ثبت کند.

قیمت هایما مدل ایکس ۷ تیر ۱۴۰۳

همچنین قیمت هایما مدل ایکس ۷ تیر ۱۴۰۳ نیز افت ۱۰٫۵ درصدی بازدهی را در دو ماه و نیم گذشته داشته، چه آنکه قیمت آن از یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان رسیده است.

اما بیشتر خودروهای منتخب، بازدهی منفی تک رقمی داشته اند. در این بین، کمترین درصد افت قیمت نصیب کوئیک دنده ای شده که رقم منفی ۲٫۷ درصد را ثبت کرده است. قیمت این خودرو از ۴۴۰ میلیون تومان در نیمه فروردین به ۴۲۸ میلیون تومان در انتهای خرداد نزول کرده است.