شاخص های اقتصاد ایران دلاری است؟
شاخص های اقتصاد ایران دلاری است؟

شاخص های اقتصاد ایران وابسته به دلار هستند و تحت تاثیر اقتصاد نفتی و وارداتی است. اما آیا دستکاری نرخ دلار روی شاخص ها تاثیر بگذارد.

به گزارش سرمایه فردا، شاخص های اقتصاد ایران همه چیز را دلاری کرده اند و همه چیز را به دلار و نرخ آن ربط می دهند. اما کسی حاضر نیست بگوید این نرخ ارز، دستکاری شده و غیر واقعی است. این همه دکترا و پرفسور اقتصادی داریم در اندیشکده ها و کانونهای دهن پر کن ، اما من ندیدم یک نفر در کل این کشور ریال را بر اساس قدرت خرید، محاسبه و به مردم معرفی کند.
تمام آنهایی که با قیمت گذاری دستوری مخالفند مواد اولیه و خوراک خود را ریالی میخواهند. محصولاتشان را می خواهند دلاری قیمت گذاری کنند. هیچ کدام حاضر نیستند به کارگر ایرانی ماهیانه ۲۰۰۰ دلار و بالاتر دستمزد بدهند. اما حتی مسکن را هم میخواهند دلاری محاسبه کنند.
شاخص های اقتصاد ایران تحت تاثیر نرخ ارز است. مسکن دلاری با کارگر ۱۱۴/۰۰۰/۰۰۰  تومانی ساخته می شود نه ۲۰۰ دلاری!باید جلوی این کلاهبرداری های عظیم با قانونگذاری درست گرفته شود.
البته اگر قانونگذاری موضوع را درک کرده باشد. اکنون بسیاری از محصولات شرکتهای بورسی در بازار بین المللی با دلار فروخته میشود ،اما هیچ اثری از این رانت ریالی – دلاری در صورتهای مالی آنها نیست.
اکنون ۱۰۰ درصد شاخص ها در بورس نادرست هستند. برخی تجدید ارزیابی ها تا دهها هزار درصد تغییر در سرمایه شرکتها ایجاد می کند. اما شرکتها تا مجبور نشوند تجدید ارزیابی نمی کنند. اکثر قریب به اتفاق آمارها غلط هستند و بدتر آنکه این غلط ها عمدی است. مرکز آمار و بانک مرکزی بیشترین آمارهای شاخص های اقتصاد ایران را منتشر می کنند. اما نمیتوان این عددها را قابل اتکا دانست.