رشد شاخص سازهای بورس شروع می‌شود ؟
رشد شاخص سازهای بورس شروع می‌شود ؟

قرار شده ده همت به صندوق تثبیت تزریق شود. به همین دلیل شاخص سازهای بورس در کوتاه مدت روندی صعودی خواهند داشت.

به گزارش سرمایه فردا، شاخص بورس تهران طی معاملات هفته اخیر با رشدی خفیف مواجه شد و در سطح دو میلیون و ۳۵ هزار واحد ایستاد.این در حالی است که دلار آزاد و طلا تحرکات جدی برای صعود نشان دادند. روند معاملات سهام طی روزهای اخیر نشان از فضایی احتیاطی دارد و دیگر شاهد ورود پول سهامداران خرد به تالار شیشه‌ای نبودیم. اما قرار شده ده همت به صندوق تثبیت تزریق شود. به همین دلیل شاخص سازهای بورس در کوتاه مدت روندی صعودی خواهند داشت.

از اتفاقات مهم اینروزهای بازار سهام آن است که میانگین نسبت قیمت بر سود بازار به کمترین مقدار خود از انتهای سال ۹۸ رسیده است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ کاهش نسبت مزبور متاثر از تعدیل مثبت سود شاخص سازهای بورس بوده است.
اکنون در صورت تقویت جریان ورود نقدینگی به بورس، رشد عمومی قیمت‌ها محتمل است. در غیر این صورت اما، اصلاح کوچک‌ها به نفع شاخص سازهای بورس دور از انتظار نیست.

با نگاهی به وضعیت نمادهای حاضر در تابلوی معاملات بورس تهران از منظر نسبت متوسط قیمت بر سود هر سهم(P/E) می‌توان دریافت در حال حاضر این نسبت در ۴۸ نماد معاملاتی زیر ۴ واحد، ۷۱ نماد زیر ۵ واحد و پایین تر از متوسط P/ E بازار است.
افزایش سودآوری شرکت‌های صادرات محور سبب شد تا این متغیر نسبت به یک سال اخیر روندی کاهشی را تجربه کند.

تاثیر رشد شاخص سازهای بورس بر پی بر ایی بازار

به نظر می‌رسد مهمترین عامل ،‌پایین نیامدن نرخ بهره به عنوان مولفه مهم و اثرگذار بر قیمت سهام است. این در حالی است که از قبال رشد قیمت ارز نیمایی مانعی وجود ندارد. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد کمبود نقدینگی مهم‌ترین‌ مشکل پیش‌روی بورس تهران است. میانگین ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس) از ابتدای مرداد در حدود یک هزار و ۸۵۵ میلیارد تومان بوده است. در شرایط کنونی شاخص سازهای بورس نیازمند نقدینگی بزرگ هستند که از طریق صندوق‌ تثبیت شارژ خواهد شد.این مسأله می‌تواند در رشد پی بر ایی بازار تاثیر داشته باشد.
بررسی‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که P/E آینده‌نگر بازار سرمایه به زیر ۵ واحد رسیده که نسبت به روند تاریخی آن در سطوح پایینی قرار دارد. بورس همواره نسبت به حضور P/E آینده‌نگر در کانال ۴واحد، حساسیت داشته و واکنش مثبت نشان‌ داده‌است. در نیمه دوم ۹۸، تیر۱۴۰۰، بهمن۱۴۰۰ و آبان۱۴۰۱ این نسبت زیر ۵ واحد بوده‌است، اما نوع واکنش بازار سهام، در برهه‌‌‌‌‌های مختلف تاریخی متفاوت بوده‌است.
بازار طی آذر۹۸ و آبان۱۴۰۱ نسبت به پایین‌‌‌‌‌بودن P/E به دلیل رشد قیمت دلار و پایین ماندن نرخ بهره واکنش شدیدتری را نشان ‌داده‌است. اکنون بازار سهام درخصوص رشد قیمت دلار نیما مطمئن است، اما نااطمینانی از روند نرخ بهره و ناآرامی‌های منطقه‌ای، بازار را محتاط کرده‌است.

قیمت به سود آینده‌نگر بازار سرمایه

در صورتی‌که نرخ بدون‌ریسک زیر ۲۷ درصد تثبیت شود، احتمالا مانعی برای ادامه روند وجود نخواهد داشت، اما در صورتی‌که به وزن ریسک‌های سیاسی افزوده شود، دوباره حال بازار ناخوش خواهدبود.
اهالی بازار سهام، سود ‌هزار و ۲۵۰همتی را برای سال‌مالی۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌کنند. مجموع ارزش بازار نمادهای مورد بررسی نیز نسبت قیمت به سود آینده‌نگر بازار را زیر ۵ واحد نگه داشته‌است. بازار طی ۵ سال‌ اخیر، ابتدا در پاییز ۹۸، P/E زیر ۵ را به خود دید که به واسطه رشد قیمت دلار و بهبود شرایط سیاسی، رشد شگفت‌‌‌‌‌انگیزی نصیب دولت شد.
یک‌بار دیگر در آبان۱۴۰۱ نیز تا ۴٫۵واحد افت کرد، پس از آن دوباره با رشد قیمت دلار و کاهش نسبی نرخ اوراق بازار، شاخص‌کل بورس سقف جدیدی را به‌ثبت رساند.

کاهش شاخص دلار تحت تاثیر چه عواملی است

کاهش شاخص دلار به پایین‌ترین سطح خود در هفت ماه گذشته و تحولات ژئوپلیتیک اخیر باعث شده‌اند که طلا به یکی از نقاط کلیدی توجه سرمایه‌گذاران تبدیل شود.
با افت شاخص دلار به ۱۰۲ واحد، که پایین‌ترین سطح در هشت ماه گذشته است، انتظار می‌رود که فدرال رزرو به دلیل نگرانی از رکود اقتصادی به زودی نرخ بهره را کاهش دهد. کاهش نرخ بهره به نفع طلا است، زیرا هزینه فرصت نگهداری این فلز کاهش می‌یابد و از سوی دیگر، دلار کمتر جذاب می‌شود.
در بازار طلا، قیمت این فلز پس از رکوردشکنی‌های اخیر به ۲۴۸۰ دلار کاهش یافت. سرمایه‌گذاران همچنان به کاهش نرخ بهره در سپتامبر امیدوارند که می‌تواند به افزایش قیمت طلا منجر شود.

از سوی دیگر، چین با اعطای سهمیه جدید برای واردات طلا، موج جدیدی از خرید طلا را تحریک کرده است. تنش‌های ژئوپلیتیک، به ویژه در خاورمیانه و بین اوکراین و روسیه، نیز به عنوان عوامل افزایشی در قیمت طلا عمل می‌کنند.
با توجه به این عوامل، سرمایه‌گذاران منتظر اعلام مواضع رسمی فدرال رزرو در نشست جکسون هول و گزارش‌های اقتصادی آینده هستند تا تصمیمات نهایی خود را در مورد سرمایه‌گذاری در طلا اتخاذ کنند.

متغیرهای بنیادی بازار سرمایه

متغیرهای بنیادی بازار سرمایه در حوالی کف‌‌‌های چندساله خود هستند و می‌‌‌توان این موضوع را جزو عواملی برشمرد که می‌‌‌تواند تقاضا را به سمت بازار سهام رهنمون سازد. چیزی که جریان معاملات امسال نشان داده، این بوده که بازار به کلیه این متغیرها و رشد دلار در بازار آزاد و حتی رشد دلار نیمایی نیز بی‌‌‌تفاوت بوده است.
اما چرا چنین چیزی حادث شده است؟ در پاسخ به این سوال می‌‌‌توان چنین استنباط کرد که ریسک‌‌‌های مختلف حاکم بر بازار سهام اولا جزو دلایل و عواملی هستند که سبب شده‌اند جریان قیمت‌های بازار سهام به محدوده‌‌‌های نازل کنونی برسد. در هیچ سالی به اندازه امسال در حوالی بازار سهام، ریسک‌‌‌‌های سیستماتیک و ژئوپلیتیک پرسه نزده و امسال در چند نوبت و در جریان رویدادها و رخدادهای مختلف، ابهام و نااطمینانی بر فضای معاملات سهام سایه افکنده است.

جزئیات شارژر شاخص سازهای بورس

طبق اطلاعات جدیدی که از بانک مرکزی رسیده، روز گذشته دستور پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان به منظور خرید واحدهای صندوق تثبیت بازار سرمایه به بانک های عامل صادر شده تا شاخص سازهای بورس را شارژ کنند.
بانک های مذکور از روز جاری شروع به خرید یونیت های صندوق تثبیت بازار کرده اند و در روز های آینده نیز طبق این دستور پرداخت موظف به ادامه ی خرید یونیت های صندوق تا تکمیل ۱۰ هزار میلیارد تومان هستند.
وزیر ‌پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی دولت چهاردهم پیش از حضور در مجلس، برنامه‌هایی برای بهبود عملکرد بازار سرمایه ارائه داد.
برخی از این برنامه‌‌‌‌‌ها از زبان بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه شنیده شده‌بود، اما در مرحله اجرا به آنها جامه‌عمل پوشیده نشد.
یکی از این وعده‌‌‌‌‌ها، الزام بانک‌ها به‌فروش املاک و مستغلات آزاد و صرف منابع در اجرای پروژه‌های تولیدی شرکت‌های بورسی و کمک به افزایش سودآوری شرکت‌ها و بانک‌ها به‌صورت توامان بوده‌است.
برخی از کارشناسان معتقدند این سیاست بسته به نحوه اجرا می‌تواند مفید واقع شود. یکی دیگر از وعده‌‌‌‌‌ها، معرفی ابزارهای ترکیبی بازار پول و سرمایه از قبیل ایجاد صندوق‌های مشترک طلا و سهام است که با هدف تعادل میان بازارها و مدیریت ریسک طراحی خواهد شد.
در همین‌رابطه علی بهشتی‌روی کارشناس بازار سرمایه گفت: ایجاد صندوق‌های مشترک طلا و سهام میان بازار پول و بازار سرمایه ‌برای توزیع و مدیریت ریسک و ایجاد تعادل میان بازارها یکی از وعده‌‌‌‌‌های وزیر جدید اقتصاد و امور دارایی است و اجرایی‌شدن این وعده، مستلزم وضع قوانین و مقررات میان این دو بازار است.

در صورت اجرا، این صندوق می‌تواند مانند سایر صندوق‌ها مفید و مثمرثمر واقع شود، چراکه در برخی برهه‌‌‌‌‌های زمانی ممکن است بازار سرمایه افق جذابی نداشته‌باشد اما طلا به‌دلیل اینکه از قیمت جهانی  طلا، قیمت ارز، عرضه و تقاضا در بازار داخلی تاثیر می‌‌‌‌‌پذیرد.
در میان فعالان بازارهای مالی به‌عنوان یک دارایی سرمایه‌ای همیشه مورداستقبال بوده و یک روند افزایش داشته‌است و در صورتی‌که صندوقی تشکیل شود که ترکیبی از این دو دارایی باشد، می‌تواند جذاب باشد.
این صندوق می‌تواند ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیکی که به بازار سرمایه تحمیل می‌شود را با توجه به دارایی‌هایی که به خود اختصاص داده، توزیع کند و سهامداران با آرامش خیال سرمایه‌گذاری کنند و مدیران این صندوق‌ها می‌توانند با تغییر ترکیب پرتفو، در زمان‌‌‌‌‌های مختلف ریسک سبد سرمایه‌گذاری را مدیریت کنند.

احتمال کاهش نرخ بهره در سال‌جاری

روز چهارشنبه، صورت‌‌جلسه‌‌های FOMC برای ژوئیه منتشر خواهد شد که نشان می‌دهد فدرال رزرو بر اهمیت دوگانه خود، یعنی حداکثر اشتغال و ثبات قیمت‌ها، تاکید کرده است.
روز جمعه، جِروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در سمپوزیوم جکسون هول درباره چشم‌‌انداز اقتصادی صحبت خواهد کرد. همچنین، روز چهارشنبه، برخی از اصلاحات مقدماتی سالانه در گزارش اشتغال انجام خواهد شد که ممکن است به تعدیلات نزولی در اشتغال ایجاد شده در سال تا مارس ۲۰۲۴ منجر شود.
بعد از انتشار آمار شاخص خرده‌‌فروشی قوی در ماه ژوئیه، حرکت صعودی ایجاد شده در بازار مالی پایدار نبوده و دلار به شدت ضعیف شده است.

این ضعف دلار به این دلیل نیست که نرخ‌‌ بهره در آمریکا کاهش یافته‌‌، بلکه بیشتر به دلیل فعالیت‌‌های سفته‌‌بازان است. بنابراین، به نظر می‌رسد که سفته‌‌بازان در حال بررسی ضعف عمومی دلار پیش از اولین کاهش نرخ فدرال رزرو در ۱۸سپتامبر هستند.
روز سه‌‌شنبه، گزارش دستمزدهای توافق‌‌شده در منطقه یورو برای سه ماه دوم منتشر خواهد شد. اگر این داده‌‌ها پایدار باشند، ممکن است سرمایه‌گذاران انتظارات خود از کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا در سال‌جاری را کاهش دهند.
در حال حاضر، بازار پیش‌بینی می‌کند که کاهش نرخ بهره در سال‌جاری صورت گیرد. پیش‌بینی می‌‌شد که سیاست‌‌های تهاجمی بانک مرکزی انگلستان (BoE) ممکن است باعث محدود شدن افزایش‌‌های پوند شود، سخنرانی رئیس بانک انگلستان، اندرو بیلی، در سمپوزیوم جکسون هول فدرال رزرو در روز جمعه ممکن است بر وضعیت پوند تاثیر بگذارد.
در مجموع، ضعف دلار و تقاضای ناشی از فعالیت‌‌های ادغام و تملیک به تقویت جفت ارز پوند/دلار(GBPUSD ) کمک کرده‌‌اند.
این عوامل ممکن است به پوند استرلینگ کمک کنند تا نسبت به پیش‌بینی‌‌ها قوی‌‌تر باقی بماند، حتی در شرایطی که سیاست‌‌های پولی بانک انگلستان به نظر تهاجمی می‌‌آید.