عوامل موثر در شاخص‌های سهامی
عوامل موثر در شاخص‌های سهامی

یکی از عوامل موثر در شاخص‌های سهامی تنش‌های سیاسی و عوامل کاهنده حاشیه سود است. هرچند در روزهای اخیر با کاهش دامنه نوسان از ریزش شاخص‌های سهامی کاسته شد.

به گزارش سرمایه فردا، شاخص کل بورس تهران معاملات یکشنبه را برای هفتمین روز متوالی در مدار نزولی به پایان رساند.

این وضعیت درحالی رقم خورد که بازار معاملات خود را با محدودیت دامنه نوسان آغاز کرد .به این ترتیب بورس تهران بعد از یک روز ناامید کننده ( شنبه)که بیش از ۶۱ هزار واحد را ریزش را ثبت کرده بود؛ در روز جاری از سرعت ریزش شا‌خص‌های سهامی کاسته شد.

امروز شاخص کل با ریزش حدود یک هزار واحدی ( معادل ۰.۵ درصد) مواجه و تاحدودی از جو روانی منفی حاکم بر بازارکاسته شد.

البته در همه بازارها شاهد تغییر مسیر قیمتی بودیم.دلار و طلا نیز وارد مسیر کاهشی شدند و از شدت افول شاخص‌های سهامی کاسته شد.

دماسنج اصلی بورس در این روز به سختی توانست کانال ۲ میلیون واحد را حفظ کند و در نهایت به مدد اعمال محدودیت دانه نوسان به سطح ۲میلیون و ۵هزار واحد رضایت داد.

این شرایط در حالی رقم خورد که رفترا معامله‌گران همچنان حاکی از تردید و بی‌اعتمادی در طرف تقاضا است.

معاملات امروز بدون تقاضای حقیقی‌ها دنبال شد و مبلغی به میزان ۱۵۹میلیارد تومان از بازار خارج شد.این درحالی است که روز گذشته بیش از یک همت سهامداران حقیقی سهام فروختند.

بررسی تحولات هفته‌های اخیر و آمار به ثبت رسیده در بازار سهام حکایت از آن دارد که خالص خرید حقوقی‌ها به طرز چشمگیری مثبت شده است.همه این اعداد و ارقام نشان‌دهنده چرایی کاهش امید در بین فعالان خرد بازار سهام است.

شرط رشد شاخص‌های سهامی

انتشار گزارش‌‌‌های درآمدی تیرماه به پایان رسید.مجموع صنایع بورسی در چهارمین ماه سال با وجود قطعی برق و محدودیت‌های تولید موفق شدند بیش از ۲۶۳همت درآمد خالص را به ثبت برسانند.

این مقدار نسبت به خردادماه کاهش ۹ درصدی را نشان می‌دهد، اما سطح درآمد اولین ماه از تابستان سال‌جاری نسبت به تیرماه سال قبل، ۱۵درصد بهبود یافته است.

این درحالی است که متوسط رشد قیمت دلار نیما نیز از تیرماه سال گذشته تاکنون به همین میزان بوده و درآمد دلاری تیرماه نسبت به سال قبل، بدون تغییر مانده است.

وضعیت مذکور در حالی است که درآمد بیش از‌ هزار همتی صنایع بورسی طی چهارماه سپری‌شده از سال‌جاری، نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۹درصدی داشته است.

به عبارت دیگر، درآمد ۲۴میلیارد دلاری صنایع طی مدت مذکور نسبت به سال قبل، با افزایش ۸ درصدی همراه شده است.

هرچند طی ماه‌‌‌های اخیر، حال درآمدی صنایع خوب به نظر می‌‌‌رسد؛ اما احتمالا سایه رشد فراتورمی هزینه‌‌‌ها بر سر صنایع سنگینی می‌کند که همین موضوع به کاهش احتمالی حاشیه سود در صنایع می‌‌‌انجامد.

بدون رشد قابل‌توجه دلار نیما و کاهش فاصله آن با دلار بازار آزاد و رفع مشکلات نقدینگی شرکت‌ها و تورم هزینه‌های آنها، حال بورس خوب نمی‌شود.ظاهر خوب درآمدی شرکت‌ها از سر درون صنایع خبر نمی‌‌‌دهد.

یکی از عوامل موثر در شاخص‌های سهامی تنش‌های سیاسی و عوامل کاهنده حاشیه سود است. هرچند در روزهای اخیر با کاهش دامنه نوسان از ریزش شاخص‌های سهامی کاسته شد./دنیای اقتصاد