سیگنال فدرال رزرو به بازارهای مالی
سیگنال فدرال رزرو به بازارهای مالی

سیگنال فدرال رزرو به بازارهای مالی، ادامه سیاست‌های انقباضی است. به همین دلیل سایه رود بر بورس‌های جهانی سایه افکنده است.

به گزارش سرمایه فردا، در هفته‌ای که گذشت، بازار سهام آمریکا دچار کاهش ارزش قابل‌توجهی شد و به بقیه بازارهای سهام نیز سرایت کرد. سیگنال فدرال رزرو به بورس

واکنش کسب‌وکارها به سیگنال فدرال رزرو

در کشورهایی که آزادی کسب‌وکار اقتصادی بخش خصوصی اصل است و به درجه‌ای از بلوغ در سیاستگذاری رسیده‌اند. برای دخالت دولت و برای بانک‌مرکزی وظایفی تعریف کرده‌اند. با این حال نسبت به ریسک‌ها و جریان پول واکنش دارند.

در برخی کشورها هیچ وظیفه مقدسی برای بازار سهام تعریف نشده و فقط پذیرفته‌اند که چیزی به نام بازار سهام وجود دارد. از ابتکارات و ابداعات بخش خصوصی و آدم‌هایی که از متوسط اجتماع بسیار باهوش‌تر هستند، در این بازار در حال ارزیابی وضع کنونی و چشم‌انداز آتی فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها هستند تا فرصت‌های سودآور برای کسب ثروت را شناسایی کنند.

حتی هنگامی که کل بازار سهام دچار ارزیابی و ارزش‌گذاری اشتباه سهام شود و حباب شکل بگیرد و آن حباب بترکد، وظیفه‌ای برای سیاستگذاری پولی تعریف نشده که مانع ترکیدن حباب شود. مگر آنکه دستگاه سیاستگذاری تشخیص دهد این کاهش ارزش سهام یا ترکیدن حباب نشانه‌ای از شروع رکود و بی‌ثباتی فعالیت‌های حقیقی اقتصادی است و باید مانع رکود شود.

واکنش فدرال رزرو به سقوط بورس

واکنش بانک‌مرکزی آمریکا به کاهش شدید ارزش سهام در هفته‌ای که گذشت، انعکاس نوع نگاهی است که در بالا به آن اشاره شد.

در هفته گذشته هم تحلیلگران مالی و اقتصادی زیادی خطر رکود شدید را گوشزد کردند. هم از عدم‌کاهش نرخ بهره بانک‌مرکزی آمریکا انتقاد زیادی کردند.

اما سیگنال فدرال رزرو این است که در جلسه عادی از قبل تعیین‌شده بعدی هم نرخ بهره را تغییر ندهد. چرا؟ دلیل ساده است.

اول، بانک‌مرکزی براساس ارزیابی خود، هنوز به این نتیجه نرسیده که اقتصاد آمریکا در خطر رکود جدی قرار دارد یا حداقل هنوز نیازی به کاهش نرخ بهره برای مقابله با رکود نمی‌بیند.

دوم اینکه نرخ تورم آمریکا همچنان بالای ۲‌ درصد است که هدف تورمی بانک‌مرکزی آمریکا محسوب می‌شود.

سوم، بانک‌مرکزی آمریکا مسوولیتی برای خود تعریف نکرده که مانع زیان سهامداران شود. می‌داند اگر اقتصاد دچار رکود شدید نشود، کاهش ارزش سهام جبران خواهد شد.

عملکرد بازار سهام در روزهای اخیر حکایت از آن دارد که سیگنال فدرال رزرو تثبیت بازار از است.

کاهش قابل‌توجه ارزش سهام الزاما دلالت بر آن ندارد که رکودی قطعی در پیش است و نیاز به اقدام سیاستگذار پولی وجود دارد.

این درس بزرگی است برای ما که چگونه با کنار گذاشتن نقش دولت و شبه‌دولت در بازار سهام معامله کرد. با پرهیز از قیمت‌گذاری‌های مخرب فعالیت اقتصادی، کارکرد طبیعی کسب ثروت در بازار سهام توسط اشخاص باهوش را بپذیریم. با این پذیرش، امکان سودمند شدن بازار سهام برای صاحبان منابع مالی و بنگاه‌های نیازمند منابع مالی را فراهم کنیم.

در عین حال، درس بزرگی است برای ما که با کنار گذاشتن مطالبات ناممکن متعدد از بانک‌مرکزی، امکان تمرکز بانک‌مرکزی بر هدف اصلی خود یعنی کنترل تورم و ثبات اقتصاد کلان را فراهم کنیم.

عوامل تاثیرگذار بر رونق بازار سهام

تحلیل‌ها حاکی از آن است که بر اساس وضعیت متغیرهای مختلف، اکنون رونق بازار سهام به چند متغیر اثرگذار گره خورده است.

البته کارشناسان اقتصادی سرنوشت همه بازارهای مالی را به مسیر ریسک‌های سیاسی و متغیرهای کلان اقتصادی، شامل اقتصاد جهانی، نرخ ارز و شاخص‌های داخلی بازار سهام، نسبت می‌دهند.

ردپای این عوامل را می‌توان در عملکرد بهار صنایع و تیرماه شرکت‌ها مشاهده کرد. بررسی گزارش‌های تیرماه نشان می‌دهد درآمد دلاری چهار ماه اخیر بازار با رشد ۸درصدی همراه شده است.

هرچند این آمار در ظاهر می‌تواند خوش‌بینانه محسوب شود، اما واقعیت این است که تحمیل هزینه‌های فراتورمی به شرکت‌ها احتمالا سود خالص شرکت‌ها را در دومین فصل سال دستخوش تغییر خواهد کرد.

افزون بر آن افت بهای نفت در بازارهای جهانی طی هفته گذشته یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به رکود جهانی تعمیق بخشد.

رکود اقتصادی سبب شده کامودیتی‌ها با افت تقاضا همراه باشند. این موضوع به کاهش تقاضا در سایر محصولات صادراتی صنایع بورسی می‌انجامد.

به این ترتیب می‌توان گفت در‌حال‌حاضر رکود جهانی، وضعیت مبهم مذاکرات ایران برای بازگشت به برجام، نرخ بالای بهره بانکی و سرکوب نرخ دلار نیما به عنوان چهار نشانه مهم از رکود بازار خبر می‌دهند و تاثیر بسزایی بر سودآوری شرکت‌ها دارند.

تاثیر دامنه نوسان بر بازار سرمایه

محدوده مثبت و منفی یک برای دامنه‌نوسان تا انتهای هفته تمدید شده‌است، تنها راه برون‌رفت بازار سرمایه از این وضعیت تزریق یک خط اعتباری حدودا ۱۰ تا ۲۰ همتی است و خارج از این، هرگونه اقدامی فقط یک مُسکن یکی دو ساعته است.

وضعیت بازار سهام به‌جایی رسیده که باید فقط امیدوار باشیم ریسک جنگ از سر بازار برداشته شود چون این ریسک همچنان بر سر بازار وجود دارد.

به‌نظر می‌رسد بازار هنوز نمی‌تواند خود را با متغیرها هماهنگ کند چون قیمت‌های جهانی هم در کنار ریسک‌های سیستماتیک فرو ریخته است.

باید دید برنامه دولت جدید در قبال بازار سرمایه چیست. حسین عبده‌تبریزی، مشاور رئیس جمهور در نمایشگاه اعلام کرد که ما برنامه‌های خود و نیازهای بازار را به دولت جدید اعلام کردیم، امیدواریم که نیازها درست بیان‌شده باشد و دیده شود و آنچه لازم است در رابطه با بازار انجام شود.