سیگنال اونس طلا به سرمایه‌گذاران
سیگنال اونس طلا به سرمایه‌گذاران

به گزارش سرمایه فردا، سیگنال اونس طلا به سرمایه‌گذاران این است که بازار طلا همچنان تحت تاثیر سیاست کلان آمریکا جذاب است. به ویژه اینکه بورس دچار رکود است.

بهای هر دو شاخص قیمتی نفت برنت و WTI برای چهارمین روز متوالی کاهشی بود. اونس طلا برای دومین روز متوالی با افزایش قیمت همراه شد.

بر این اساس هر اونس طلا  تا ساعت ۱۹ به وقت تهران با رشد ۰.۵۹درصدی در سطح قیمت ۲هزار و ۳۷۸دلار مورد معامله قرار گرفت. بازارها در انتظار تحولات در ناحیه یورو، سیاست ایالات‌‌‌متحده و داده‌‌‌های جدید اقتصادی هستند.

نوسانات فارکس به دلیل نزدیک شدن به انتشار داده شاخص CPI (تورم مصرف‌کننده) ایالات‌‌‌متحده کاهش‌‌‌ یافته و بازارها را در حالت محتاطانه قرار داده است.

اظهارات آماده شده پاول خنثی قلمداد شد و نیاز به داده‌‌‌های جدید بیشتر برای توجیه تسهیل پولی را تکرار کرد. به‌نظر می‌رسد. پاول از آرام نگه‌‌‌داشتن بازارها در این مرحله خوشحال است. زیرا باعث می‌شود که برخی از داده‌‌‌ها شروع به حرکت در مسیر درست کنند.

در شهادت پاول یک سوگیری نسبتا انبساطی (کاهش نرخ بهره) مشاهده شد. زیرا او مدام بر ریسک ناشی از تضعیف بی‌‌‌رویه فعالیت و اشتغال تاکید می‌‌‌کرد.

اما وابستگی شدید به داده‌‌‌ها باعث شد که بازارها قیمت‌گذاری ۱۹نقطه پایه برای سپتامبر را تغییر ندهند.

سیگنال اونس طلا در مقابل رکود بورس

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در جمع نمایندگان کنگره آمریکا در روز سه‌شنبه به بررسی وضعیت شش ماه گذشته اقتصاد آمریکا پرداخت. او تأکید کرد که فدرال رزرو نسبت به افزایش نرخ بیکاری در ایالات متحده نگران است و هیچ جدول زمانی مشخصی برای کاهش نرخ بهره ارائه نداد.

پاول اشاره کرد که داده‌های بازار کار برای ماه ژوئن نشان‌دهنده افزایش نرخ بیکاری برای سومین ماه متوالی است. نرخ بیکاری از ۳٫۸ درصد در ماه مارس به ۴٫۱ درصد در ماه ژوئن افزایش یافته است. این موضوع فشار بیشتری بر فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره وارد کرده است.

نرخ بهره آمریکا در بالاترین سطح دو سال اخیر قرار دارد. که این موضوع برای مقابله با تورم پساکرونا در نظر گرفته شده بود. با این حال، افزایش نرخ بهره به کسب و کارهای کوچک و متوسط فشار آورده و تأمین نقدینگی آن‌ها را مشکل کرده است.

پاول هشدار داد که کاهش زودهنگام نرخ بهره می‌تواند به از سرگیری روند صعودی تورم منجر شود. تورم ایالات متحده از ۷٫۱ درصد در ژوئیه ۲۰۲۲ به ۲٫۶ درصد در ماه می ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

اونس طلا متاثر از سیاست فدرال رزرو

با توجه به شرایط کنونی، تحلیلگران معتقدند که فدرال رزرو ممکن است سیاست‌های خود را در سال جاری از تمرکز بر کنترل تورم به توجه بیشتر به وضعیت بازار کار تغییر دهد.

با نگاهی به روند داد و ستدهای بازار سهام طی سال‌های اخیر درمی‌یابیم. دو عامل دخالت دولت در کسب‌وکارها و تحریم‌های بین‌المللی از مهم‌ترین مشکلات بورس و اقتصاد بوده است.

بورس تهران بدترین دوران خود را در ۴ سال‌گذشته سپری کرده‌است. قرار بود مشکل این بازار سه روزه حل شود. اما چندین سال است که اهالی بازار سهام درگیر بحران هستند و تاکنون نیز ادامه یافته است.

از ابتدای سال نیز بورس متاثر از ریسک‌های اقتصادی و سیاسی رفت و برگشت‌های بدون سرانجام را پشت سر گذاشت. به طوری‌که راه سختی را برای عبور از کانال ۲٫۱ میلیون واحد گذرانده است.

بلاتکلیفی در بازار بورس

اکنون یک پرسش مهم مطرح می‌شود. آیا شاخص‌کل موفق به تثبیت خود در بالای این مرز روانی و تکنیکالی مهم خواهد شد. تا زمینه را برای دستیابی به قله تاریخی فتح‌‌‌‌‌‌شده در اردیبهشت ۱۴۰۲ مهیا سازد؟

در همین رابطه برخی از کارشناسان بازار سهام بر این اعتقادند که تداوم خروج پول به بهانه‌های استراحت و تنفس قیمتی در کلیت بازار سهام منطقی نیست. حتی ممکن است مجددا این شاخص را به کانال‌های پایین‌تر هدایت کند.

اوج بلاتکلیفی درخصوص بهبود وضعیت بورس در حال رقم خوردن است. به همین دلیل است که گروهی از کارشناسان براین باورند که در پایان امسال و ابتدای سال آینده، در بهترین حالت وضعیت شاخص همانند سال جاری خواهد بود. البته این سناریو به ابهامات بسیاری از جمله سیاستگذاری‌های اقتصادی و سیاسی دولت چهاردهم گره خورده است.

رشد قیمت‌های جهانی

علاوه بر آن ادامه رشد بازار منوط به کاتالیزورهای قدرتمندی مانند رشد قیمت‌های جهانی و دلار است.

بعد از پیروزی مسعود پزشکیان در جریان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، بورس در گام نخست،واکنش مثبتی به این موضوع داشت. اما به تدریج از شدت هیجانات حاکم بر معاملات کاسته شد.

پرواضح است که اهالی بازار سهام که یکی از مهم‌ترین حامیان رئیس‌جمهور منتخب بودند. انتظار دارند در دوره وی، بورس و بهبود وضعیت آن، به‌عنوان یکی از اولویت‌های اقتصادی دولت مدنظر قرار بگیرد.

اگرچه دولت سیزدهم نیز با وعده بهبود اوضاع بورس به‌میدان آمد. اما در سه سال‌اخیر، بورس تهران گرفتار سلسله‌‌‌‌‌‌ای از چالش‌ها شد. حل و فصل‌نشدن این چالش‌ها در نهایت به بحران انجامید.

نرخ بهره بالا که برای کنترل تورم در دولت قبل اجرایی شد،‌‌‌‌‌‌ یکی از مهم‌ترین چالش‌های بورس بود و موجی از انتقادات فعالان بازار را برانگیخت.

سیگنال اونس طلا به سرمایه‌گذاران این است که بازار طلا همچنان تحت تاثیر سیاست کلان آمریکا جذاب است. به ویژه اینکه بورس دچار رکود است./دنیای اقتصاد