سیاست خارجی پزشکیان / اینفوگرافی
سیاست خارجی پزشکیان / اینفوگرافی

به گزارش سرمایه فردا، سیاست خارجی پزشکیان درباره مسائل بین‌المللی به ویژه روسیه و چین در روزنامه تهران تایمز منتشر شد.

به گزارش سرمایه فردا، سیاست خارجی پزشکیان درباره مسائل بین‌المللی به ویژه روسیه و چین در روزنامه تهران تایمز منتشر شد. جزئیات آن به صورت اینفوگرافی ارائه شده است.

بازتاب سیاست خارجی پزشکیان

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در مقاله ای در روزنامه تهران تایمز از دکترین سیاست خارجی خود رونمایی کرد.
🔺پزشکیان که محور اصلی سیاست خارجی خود را تنش زدایی و تقویت روابط با همسایگان و توازن در روابط شرق و غرب قرار داده در این مقاله نوشته است:

🔺
مردم ایران به من یک مأموریت قوی داده‌اند. تا با جدیت پیگیر تعامل سازنده در صحنه بین‌المللی – در حین پافشاری بر حقوق، عزت و نقش مستحق‌مان در منطقه و جهان – باشم. من از همه کسانی که مایل به پیوستن به این تلاش تاریخی هستند، دعوت به همکاری می‌نمایم.

🔺
رونمایی از این دکترین در رسانه‌های غربی بازتاب گسترده ای داشته است. در همین خصوص خبرگزاری فرانسه نوشت: مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران گفت مشتاقانه منتظر بهبود روابط با کشورهای اروپایی است. اگرچه وی اروپایی‌ها را به زیرپا گذاشتن تعهدات خود مبنی بر کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا متهم کرد.

🔺خبرگزاری آسوشتیدپرس نیز در بازتاب پیام اخیر رئیس جمهور منتخب ایران نوشت: وی به دنبال توازن در روابط با دیگر کشورهاست.

محور اصلی در پیام پزشکیان

🔺اگر یک محور اصلی را در پیام پزشکیان به کشورهای خارجی برجسته کنیم. آن را بنیان سیاست خارجی دولت چهاردهم بدانیم. بی تردید توازن و تعادل در دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی ایران است که در چند سال گذشته به سمت شرق متمایل شده است.

🔺بدون شک، شرق جایگاه تعیین کننده‌ای در مناسبات بین المللی دارد و جریان سرمایه در طول سال‌های گذشته از غرب به شرق تغییر جهت داده است. اما این به معنای پایان غرب نیست و مجموعه کشورهای غربی همچنان نقش و جایگاه ویژه ای در مناسبات جهانی دارند.

🔺یک سیاست خارجی فعال و پویا باید بتواند از ظرفیت همه کشورها در بلوک های منطقه‌ای و بین‌المللی با جهت‌گیری های متضاد و متفاوت بهره‌برداری کرد. و منافع ملی را در جهت رفاه حال مردم و ارتقای موقعیت کشور تضمین کند. مأموریت سیاست خارجی دولت چهاردهم باید عملی ساختن این انتظارات باشد.