اثر سیاست‌های بانک مرکزی در بورس
اثر سیاست‌های بانک مرکزی در بورس

کاهش و افزایش نرخ بهره بین بانکی و اوراق، از سیاست‌های بانک مرکزی است که بر معاملات بورس تأثیر قرار می‌گذارد. به دلیل همین روند ورود و خروج پول از بازار در چند وقت اخیر تشدید شده‌است.

به گزارش سرمایه فردا، با توجه به اینکه نرخ بهره به قیمت سرمایه در بازار پول اشاره دارد. ازاینرو در بسیاری از نقل‌وانتقالات پولی و فرایندهای تأمین مالی نرخ بهره نقشی اثرگذار دارد. اخیر سیاست‌های بانک مرکزی در راستای کنترل نرخ بهره اجرا شده‌است. اما از آنجایی که نرخ اوراق از حدود ۳۸ درصد به زیر ۳۰ درصد رسیده عملا این سیاست‌ها موثر نبوده‌اند . چراکه تورم فعلا نزدیک به ۳۰ درصد است. هرچند بازار سهام به موقعیت ارزنده‌ای رسیده به نوعی ادامه افت نرخ اخزا سیگنال مثبت تلقی می‌شود.
بانک مرکزی باید سیاست کاهش نرخ بهره را دنبال کند. اما اجرای آن فعلا زیر سایه تنش‌های منطقه‌ای قرار می‌گیرد.به همین دلیل ابتدا باید التهاب سیاسی فروکش کند.

سیاست‌های بانک مرکزی برای بورس

بهره بین بانکی غیر مستقیم بر بازار سرمایه اثرگذار است. تحت تاثیر این موضوع سهامداران سیاست‌های بانک مرکزی را دنبال می‌کنند. زیرا بازار بین‌بانکی ابزاری است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نقدینگی بازار را جذب کند یا روانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازار سرمایه کند. اقدام اخیر بانک مرکزی برای کاهش نرخ اوراق و نرخ بهره بین بانکی در راستای معکوس کردن جریان پول به سمت بورس اتفاق افتاده است. اما بازار سهام به دلیل جو منفی ناشی از تنش منطقه‌ای فعلا به این سیگنال واکنش نشان نداده است.
علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه گفت: نرخ بهره و سود سپرده‌ تاثیر مستقیم بر بازار سرمایه دارد. افزایش این نرخها نشان می‌دهد سیاست مهار تورم است. همچنین بانک‌ها در جذب نقدینگی موفق نبوده‌اند. در بازار سرمایه نیز حجم بالای معاملات نشانه جذب نقدینگی است. در مقطع کنونی کاهش حجم معاملات به دلیل ریسک های دیگری است.
او تاکید کرد: کاهش نرخ بهره بین بانکی نشان دهنده آغاز سیاست‌های انبساطی در اقتصاد کشور خواهد بود. از طرف دیگر افزایش نرخ بهره بین بانکی بیشتر تاثیر روانی روی بازار سرمایه دارد. به همین دلیل بانک مرکزی چند وقت نرخ بهره بین بانکی و نرخ اوراق را کنترل کند.

عوامل موثر در روند سرمایه گذاری در سطح کلان

نوسان نرخ بهره یکی از سیاست‌های بانک مرکزی برای پیشبرد سیاست‌های پولی است. دولت‌ها در سراسر جهان برای کنترل و مدیریت تورم، نقدینگی و جریان سرمایه گذاری در سطح کلان کشور، از نرخ بهره به‌عنوان اهرم اثرگذار استفاده می‌کنند.
بنابراین با افزایش نرخ بهره‌ی بانکی، مقدار پول در گردش در صنایع و شرکت‌ها کاهش می‌یابد. این اتفاق در کوتاه‌مدت منجر به کاهش تورم می‌شود. اما هم‌زمان با این کاهش، وام و استقراض از بانک‌ها نیز گران‌تر می‌شود. با افزایش هزینه‌ها و کاهش تمایل مردم به مصرف، درآمد شرکت‌ها و صنایع نیز کاهش می‌یابد. نتیجه‌ی غیرمستقیمی که از این تغییر حاصل می‌شود، کاهش تمایل مردم و سرمایه‌داران به فعالیت در بازار سهام و بورس است. چرا که صاحبان سرمایه ترجیح می‌دهند، سرمایه خود را در مسیری قرار دهند که به سود بیشتر و با ریسک کمتر منتهی شود.
در کل، باتوجه‌به تأثیری که افزایش نرخ بهره بر بازار بورس دارد، می‌توان گفت روند کاهش نرخ بهره به نفع بازار بورس است.