سودآوری بانک ملت در روندی صعودی
سودآوری بانک ملت در روندی صعودی

سودآوری بانک ملت در سال های اخیر به واسطه سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز رسد قابل توجهی داشته است. به طوری که در یک سال گذشته جهشی ۳۱۶ درصد را ثبت کرد.

به گزارش سرمایه فردا، مشارکت در پروژه های ارزش افزوده توانسته سودآوری بانک ملت را افزایش دهد. چراکه در حوزه نفت و انرژی بیشترین و بزرگ‌ترین سهم را در تأمین مالی پروژه‌ها داشته است. پروژه مشارکتی بانک ملت در حوزه انرژی با کوتاه‌ترین زمان ممکن و با همکاری شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پس از دریافت مجوزهای لازم اجرایی شده‌اند.  

امروز بخش بسیار زیادی از پروژه‌های مشارکتی بانک ملت به بهره‌برداری رسیده است. اینها علاوه بر اینکه در توسعه و رشد اقتصادی کشور و تامین منابع ارزی نقش مهمی داشته‌اند. در رسد سودآوری بانک ملت هم موثر بوده اند.

 پیش از این توسعه و تکمیل فازهای ۱۱ تا ۲۴ پارس جنوبی، خطوط لوله سراسری ۶، ۹ و ۱۱ انتقال گاز با مشارکت این بانک انجام شده است.چند ماه پیش بانک ملت نیز با امضای ۴ قرارداد بالادستی توسعه و بهره برداری ۶ میدان نفتی، به کنسرسیوم بزرگترین قرارداد توسعه ای صنعت نفت ایران پیوسته است.

در حال حاضر به طوری که مراودات مالی بانک ملت با حوزه نفت در حال حاضر به بیش از ۱۸ میلیارد یورو رسیده است. این موضوع نشان می دهد که این بانک حامی صنعت نفت و انرژی است. از این رو سرمایه گذاری های زیادی در حوزه صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت انجام داده است.

جزئیات مشارکت بانک ملت در پروژه‌های نفت و گاز

از پروژه‌های بسیار بزرگ با تأمین مالی بانک ملت می توان به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، پالایشگاه شازند اراک، پالایشگاه نفت تهران، پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایشگاه نفت تبریز، پالایشگاه نفت آبادان، پالایشگاه نفت لاوان و … اشاره کرد.

این پروژه‌ها در سال‌های گذشته از طریق بانک ملت تأمین مالی شده‌اند. در حال حاضر پروژه های دیگر در دست اقدام دارند که نقش مهمی در تامین انرژی و همچنین فرآوری محصولات پتروشیمی دارند.

این بانک در طراحی و عملیاتی سازی اوراق مرابحه ارزی، تخصیص ۴۳ واحد بانکی به حوزه انرژی، اعطای سقف بالای تسهیلات پیشگام بوده است. همچنین پرداخت تسهیلات ارزی به حوزه انرژی در قالب صندوق انرژی، صندوق توسعه ملی، حساب ذخیره ارزی، فاینانس در اجرای پروژه این حوزه موثر بوده است.

حتی این بانک با افزایش سرمایه و استفاده از منابع داخلی در پروژه های صنعت انرژی کشور باعث ایجاد چشم اندازی سودآور شده است.

اقدامات چشمگیری همواره از سوی بانک ملت همواره در زمینه حمایت از صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی کشور انجام شده است. به گونه ای که با مشارکت در پروژه های ملی این حوزه ها نقش بسزایی در رونق و شکوفایی صنایع پایین دستی و حتی اشتغال کشور ایفاء کرده است.

سرمایه گذاری بانک ملت در صنعت پتروشیمی

بزرگترین چالش کنونی صنعت پتروشیمی کشور، تأمین مالی طرح‌ها است. بسیاری از مشکلات کنونی صنعت پتروشیمی راهکارهای داخلی. با کمک ابزارهای جدید تأمین مالی می‌توان این چالش‌ها را رفع کرد. 

 در حال حاضر قابلیت‌های بانک ملت در زمینه ارائه خدمات ارزی و تجربیات آن در تأمین مالی شرکت های پتروشیمی بویژه در منطقه عسلویه، باعث شده رفع نیازهای ارزی شرکت‌های فعال در این حوزه که شامل گشایش اعتبارات اسنادی ارزی، صدور ضمانتنامه های ارزی و … تسهیل شود.

مشارکت و تأمین مالی طرح‌ها، نقش پیمان‌های دوجانبه در تامین مالی ارزی طرح‌ها، استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه و ابزارهای نوین تامین مالی طرح‌ها از مهمترین برنامه های بانک ملت در صنعت انرژی کشور است. به طور قطع این موضوع می تواند چشم انداز دوری از اقتصاد نفتی را برای کشور محقق کند.

بانک ملت از این طریق توانسته نقش مهمی در پروژه های حوزه نفت و گاز داشته باشد. هر ساله بخشی از سود تقسیمی را به طرح‌های سرمایه‌گذاری بزرگ اختصاص داده است. این موضوع منجر شده علاوه بر اینکه نتایج مثبتی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد. 

میزان سودآوری بانک هم رشد قابل توجهی داشته باشد. به گونه ای که این بانک در سال ۱۴۰۲ سود خالص ۹۷ هزار میلیارد تومانی محقق کرد. در مقایسه با مدت مشابه سال مالی قبل رشد ۳۱۶ درصدی کسب کرده‌است.