سهم بازار بیمه در ایران
سهم بازار بیمه در ایران

سهم بازار بیمه در شرایط کنونی تنها با بهره‌گیری از فناوری های جدید و دوری از روشهای سنتی افزایش می‌یابد. آیا شرکت‌های بیمه ایرانی می‌توانند رشد کنند؟

به گزارش سرمایه فردا، در برنامه ششم توسعه رسیدن به ضریب ۷ درصدی سهم بازار بیمه نسبت به تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده‌است. همچنین سهم بیمه های زندگی اندوخته ساز ۵/ ۳ درصد یعنی نصف،داین میزان اعلام گردید. بسیاری از کارشناسان تحقق سهم بازار بیمه را با توجه به پتانسیل محدود اقتصاد ملی غیر قابل حصول میدانستند. منجمله نگارنده بعنوان تحلیلگر بازار بیمه نیز بر این باور بودم که با توجه به رکود تورمی و تحریم های ناعادلانه دستیابی به چنین سهمی از سوی صنعت بیمه بازرگانی غیر قابل باور است.

آنروز ها با اینکه خبرهایی از شروع امواج گسترده تغییرات اکوسیستم فضای کسب و کار جهانی و متعاقبا در ایران و آغاز دگردیسی بزرگ بازارها منجمله عقود بیمه ای و بانکی شنیده میشد. باز هم برای خیلی ها باورش سخت و غیر عینی بود . لیکن ،فقط چند سال طول کشید تا موج چهارم تحولات اقتصاد جهانی به ایران برسد .
خوشبختانه در قانون برنامه هفتم استراتژی تعمیم خدمات بیمه هموارتر و بیمه مرکزی ایران با تصویب آیین نامه ۱۰۵ گامی سترگ در گسترش خدمات بیمه در محیط کسب و کارها و خانوارها برداشت که ان شاالله با مکانیزم جدید بیمه گری راه رسیدن به تعمیم ۷ درصدی پیش بینی شده در برنامه ششم هموار گردیده شد .
بعنوان یک کارشناس مطالعه گر ریسک و بیمه بر این باورم که ؛ اقتصاد بیمه در حال آمادگی ایفای نقشی بی بدیل و بی سابقه در رونق تولیدات و خدمات ملی ست. مفاهیم ، روش ها و باورهای بیمه گران از ایستایی به پویایی و در حال بازگشت به خویشتن خویش است. بطوریکه با قرائت نوین از تکالیف بیمه گری در ماههای پیش رو ، بیمه مرکزی ایران و شرکت های بیمه پیشرو می توانند ، در همکاری با سیستم های بانکی و بورس ، به ایفای نقش گسترده تر در اقتصاد کشور دست یازند .

راهکارهای افزایش سهم بازار بیمه

لحظه در هم شکستن باورها و مفاهیم کلیشه ای و خطی سنتی در بازار بیمه فرا رسید و اینبار باید اصل حسن نیت در نزد بیمه گران و بیمه گذاران ایرانی  باز تعریف شود.
امروزه در پی دگردیسی مفاهیم بیمه گری به وضوح معنی و مفهوم سخنان دکتر نفیسی را می توان درک کرد. ، در آستانه گذار از اقتصاد سنتی به فرا صنعتی و دیجیتال ، امکان بهره برداری از اندوحته های ریاضی بیمه های عمر در جهت حمایت مشارکتی بیمه گذاران از تولیدات ملی و افزایش سهم بازار بیمه فراهم شده است.
بیمه مرکزی ایران با گذر از رویکرد جامد و ایستا همگام با تحولات بازار بورس ،اسباب صدور بیمه نامه های را فراهم ساخته که نقطه عطفی در عملیات بیمه گری در ایران است . همین یکی دو سال اخیر مبحث ؛ بدون نتیجه به گرمترین بحث بیمه ای ها تبدیل شد . سپس در همین شش ،هفت ماهه اخیر ، مبحث اینشورتک ها ،گل بازار بیمه شد و دقیقا در همین ماههای اخیر مبحث ؛ یونیت لینک داغ شد !!!
همه این مباحث به آنانی که میدانند: قراردادهای بیمه انعطاف پذیرند و می توانند در عقود متعدد معین و مستحدثه وفق ماده ۱۰ قانون مدنی بعنوان ابزار مالی در اختیار ،پیاده سازی شوند ، لذا در قالب ظروف : بیمه بازرگانی ، تکافل ، اینشورتک ، یونیت لینک و ترکیبی قابل پیاده سازی و بهره گیری در جهت حمایت از پیشرفت اقتصاد ملی هستند.
نوآوری های بیمه ای در عین قانونگرایی و رعایت مصالح بیمه گذاران و بیمه گران و طرحهای دولت در حال تبدیل به ابزاری فراسوی بیمه گری سنتی در حمایت از توسعه اقتصادی هستند .