سهم ایران از گردشگری حلال نزدیک به صفر است
سهم ایران از گردشگری حلال نزدیک به صفر است

محمدشریف ملک زاده با اشاره به اینکه گردش مالی گردشگری حلال ۲۳۳ میلیارد دلار است، گفت: سهم ایران از گردشگری حلال نزدیک به صفر است و این مسأله تحت تاثیر نگاه مسئولان برای منتقل کردن آن به سازمان استاندارد است در حالی که ۱۸۶ کشور موافق گردشگری حلال آن را نمی پذیرند.

به گزارش سرمایه فردا، محمدشریف ملک زاده پدر نوین علم مدیریت گردشگری با اشاره به اینکه گردشگری حلال هنوز در درون کشور جا نیفتاده است، گفت: در دنیا گردشگری حلال جایگاه ویژه ای در اقتصاد پیدا کرده است.

او با تاکید بر اینکه مسافرت حلال در سال ۲۰۱۴ گردش مالی حدودی ۱۴۲ میلیارد داشته است، افزود: در سال ۲۰۲۰ ارزش مسافرت حلال به ۲۳۳ میلیارد دلار رسیده که سهم عمده آن در اختیار کشورهای غیر اسلامی است و متاسفانه ایران سهمی از این میزان گردش مالی گردشگری حلال ندارد.

ملک زاده با تاکید بر اینکه در ایران سازمان ها و دستگاه ها به گردشگری ورود کرده اند اما هیچ تعریفی برای گردشگری حلال ندارند، تصریح کرد: در شرایط کنونی کشورهای مختلف برای گردشگری حلال وارد جزییات شده و برای آژانس های مسافرتی، هتل ها، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل جاده ای، برای هتل ها و … رویکرد گردشگری حلال دیده اند اما در ایران چنین برنامه ای وجود ندارد.

ثبت جهانی سازمان گردشگری حلال

او با تاکید بر اینکه تنها سازمانی که توانسته در وایپو (مالکیت معنوی)ثبت کند سازمان گردشگری حلال است، تصریح کرد: در حال حاضر دولت از ظرفیت های گردشگری حلال استفاده نکرده زیرا مسئولان مدعی هستند که سازمان استاندارد باید متولی گردشگری حلال باشد و این مسأله توسط کشورهای دیگر مورد قبول نیست.

او با تاکید بر اینکه گردشگری حلال باید به صورت غیر دولتی و تشکلی پیگیری شود، اظهار کرد: ۸ سال پیش گردشگری حلال در ۱۸۰ کشور در طبقات مختلف ثبت شده و حتی این برند در سازمان ملل ثبت شده و مورد توافق اکثر کشورهای جهان قرار گرفته است.

ملک زاده با اشاره به اینکه کشورهای دیگر نگاه خاصی به گردشگری حلال دارند اما ایران از این ظرفیت استفاده نکرده است، تصریح کرد: جمعیت مسلمانان جهان که در سال ۲۰۱۰ حدود ۱.۶ میلیارد نفر بوده پیش بینی می شود به ۲.۷ میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰ برسند.

او با تاکید بر اینکه گردشگری حلال با این جمعیت تحت پوشش و گردش مالی ۲۳۳ میلیارد دلاری چرا سهمی برای ایران نباید داشته باشد، تصریح کرد: حتی جایگاه ایران در بین کشورهای اسلامی و سازمان گردشگری رتبه پایینی دارد زیرا نگاه ویژه ای به گردشگری حلال نداریم.

نگاه توسعه گرایانه ای نسبت به گردشگری

ملک زاده با بیان اینکه سازمان ما در داخل کشور به نوعی نماینده گردشگری حلال در کشور است، گفت: سازمان استاندارد باید نگاه توسعه گرایانه ای نسبت به گردشگری حلال در سطح بین المللی داشته باشد در حالی که این سازمان آرمی برای گردشگری حلال معرفی کرده که در سازمان مالکیت معنوی ثبت نشده است.

از طرف دیگر بعد از ثبت آرم ۱۸۶ کشور باید نظر خود را ارائه کنند همانطوری که ما ۸ سال پیش نظرات این کشورها را اخذ کردیم. بر همین مبنا هیچ کشوری نمی تواند ادعایی نسبت به گردشگری حلال داشته باشد زیرا در سازمان ملل و وایپو به نام سازمان ما ثبت شده است.

او با بیان اینکه بسیاری از کشورها تمایل دارند گردشگری حلال را تجربه کنند و این موضوع از طریق فعالسازی ظرفیت های گردشگری حلال در ایران ممکن است، تصریح کرد: گردشگری حلال می تواند منافع زیادی را نه تنها برای ایران بلکه برای سایر کشورهای اسلامی منطقه داشته باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قبلا در تعریف گردشگری موضوع مکان و آمارهای اقتصادی مطرح بود، اظهار کرد: اما من در نامه ای که به سازمان ملل دادم تعریف جدیدی جایگزین کردم به طوری که تغییر روح و روان مسافران و آمار مسافرانی که به تغییر حالت روحی رسیدن پرداختم و تئوری ام اف دی در حوزه گردشگری را ثبت کردم.

او افزود: براساس این تیوری سفرها باید باعث آسایش روح و روان افراد شود و اگر ارتقای روحی رخ ندهد عملا معمای گردشگری در سفر محقق نشده است.

ملک زاده با بیان اینکه ام اف دی با نظر ۶۲ دانشگاه و ۱۶ دانشگاه خاص (سوربون، شانگهای و…) محقق شده است، اظهار کرد: این تعریف گردشگری مورد تایید اتحادیه روسای دانشگاه های جهان قرار گرفت و بر مبنای همین تئوری عنوان پدر نوین علم مدیریت گردشگری جهان را به من اعطا کردند.

تئوری محوری مدیریت گردشگری

او افزود: براساس این تئوری می توان ارزیابی کرد که پارادوکس ها و پارادایم های سفر چقدر در تغییر حال روحی مسافران موثر است و بر همین مبنا گردشگری حلال تعریف شد که کیفیت، خدمات و سلامت چقدر می تواند این ظرفیت را در مسافر ایجاد کند که سالهای سال در ذهن فرد آرامش بدهد و این محور اصلی تئوری ام اف دی است.

پدر نوین علم مدیریت گردشگری با بیان اینکه وقتی کشورهای کنفرانس اسلامی را بررسی کردیم دیدم نقطه اصلی برای آنها همین موضوع روحی در گردشگری حلال است، اظهار کرد: در حال حاضر متاسفانه متولیان اصلی گردشگری حلال کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند، برای نمونه ۳۰ هلدینگ در اسپانیا و ۲۶ هلدینگ در آمریکا در گردشگری حلال فعالیت دارند و سایر کشورهای اروپایی هم به سرعت به مقوله کیفیت و سلامت مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و… وارد شده اند و با آرم حلال به کشورهای اسلامی و غیر اسلامی محصولات و خدمات خود را صادرات می کنند‌و البته این جای اشکال دارد زیرا تنها برند مورد توافق برند سازمان جهانی گردشگری حلال است.

او با تاکید بر اینکه امروزه بسیاری از کشورها در حوزه لباس و کفش هم از آرم حلال استفاده می کنند، تصریح کرد: ایران هم باید از این ظرفیت استفاده کند زیرا در ۵۷ کشور اسلامی و در وایپو و… آرم گردشگری حلال ثبت‌ و ۲۳ رشته برای آن تعریف شده است. به همین دلیل باید سازمان ها و نهادها تلاش کنند سهمی از درآمد ۲۳۳ میلیارد دلاری گردشگری حلال عاید کشور شود و بخش خصوصی در این بخش فعال شود.

او با اشاره به اینکه سازمان جهانی گردشگری حلال تنها سازمان عضو سازمان ملل و اتحادیه روسای دانشگاه های جهان است، تصریح کرد: هم اکنون استانداردها برای رشته های مختلف گردشگری حلال تعریف و به زبان های مختلف دنیا تدوین شده و قابل ارائه است به همین دلیل باید از این ظرفیت بهره مند شد.