سناریوهای بورس در قبال انتخابات
سناریوهای بورس در قبال انتخابات

به گزارش سرمایه فردا، در حال حاضر بازار سهام متعادل دنبال می‌شود. بعد از دور اول انتخابات بعضی روزها بازار کاملا منفی بوده است. بعضی روزها هم شاخص بورس رشد کرده است. این موضوع نشان می‌دهد بازار سهام در ابهام به سر می‌برد و فعلا حقوقی ها در حال نوسان گیری هستند. بنابراین باید نمادهای ارزنده را شناسایی کرد.

با توجه به اینکه بازارهای مالی در واکنش به رخدادهای مهم، رفتاری غیر‌قابل پیش‌بینی از خود نشان می‌دهند، تعیین‌تکلیف انتخابات می‌‌‌تواند بازارها را به نمایش هیجانی و رفتارهای دسته‌‌‌جمعی وادار کند.

از سوی دیگر به دلیل سناریوهای مختلف انتخاباتی و رویکرد متفاوت دو کاندیدای راه‌یافته به دور دوم انتخابات در خصوص مسائل اقتصادی، امکان بروز رفتارهای آنی وجود دارد.

تجربه نشان می‌دهد؛ بروز این رفتارها آفت بورس تهران در مقاطع مختلف بوده است. هم در مواجهه با رشد‌‌‌های پرشتاب و هم در نزول‌‌‌های سنگین، سهامداران کم‌تجربه در جرگه گروه‌‌‌هایی قرار داشتند که بدون تحلیل و ارزیابی موقعیت، رفتارهای دسته‌جمعی نشان دادند.

بورس تهران در سال‌های قبل بارها شاهد این‌گونه رفتارها در شرایط حساس سیاسی از قبیل تهدیدهای جنگی و رفت‌وآمدهای برجامی بوده و صفوف فروش سهام در این مقطع داستان ناآشنایی برای این بازار نیست.

یکی از موضوعاتی که در رفتارهای هیجانی مشاهده می‌شود، آن است که عموما همان افرادی که سهام بدون تحلیل سهم ‌‌‌خریدند، در بزنگاه‌‌‌های خاص مجددا اقدام به فروش سهام بدون تحلیل جدی کرده‌‌‌اند.

از این‌رو به نظر می‌رسد در هفته‌‌‌آینده و بعد از مشخص شدن سکاندار نهایی ریاست‌جمهوری، شاهد واکنش آنی اهالی بازار سرمایه باشیم. اما براساس تجربیات گذشته احتمالا واکنش‌‌‌های شدید مقطعی و کوتاه‌مدت خواهند بود.

در حال حاضر بازار سهام متعادل دنبال می‌شود. بعد از دور اول انتخابات بعضی روزها بازار کاملا منفی بوده است. بعضی روزها هم شاخص بورس رشد کرده است. این موضوع نشان می‌دهد بازار سهام در ابهام به سر می‌برد و فعلا حقوقی ها در حال نوسان گیری هستند. بنابراین باید نمادهای ارزنده را شناسایی کرد./دنیای اقتصاد