سقوط بازار سهام ادامه دارد؟
سقوط بازار سهام ادامه دارد؟

سقوط بازار سهام نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا ادامه دارد. چراکه سیگنال رکود تورمی همچنان فعال است و در کنار تنش‌های سیاسی سرمایه‌ها را فراری داده است.

به گزارش سرمایه فردا، به دنبال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ژاپن و تقویت ین، بازار ژاپن هفته‌ای پرنوسان و نزولی را پشت‌سر گذاشت. در ۵ اوت، شاخص نیکی ۲۲۵ تا ۱۳درصد سقوط کرد و درنهایت با ۱۲.۴درصد کاهش بسته شد. این سقوط بازار سهام از اکتبر ۱۹۸۷، زمانی که شاخص بازار ژاپن ۱۴.۹درصد کاهش یافت، تاکنون بی‌سابقه بوده است.

بازار سهام ژاپن در چند سال گذشته عملکرد برجسته‌ای داشته است، به طوری که شاخص نیکی ۲۲۵ با افزایش چشمگیر ۴۴درصدی در سال ۲۰۲۳، از شاخص S&P ۵۰۰ پیشی گرفت. این شاخص در سال ۲۰۲۴ نیز به رشد خود ادامه داد و رکوردهای تازه‌ای را ثبت کرد. این رشد به دلیل رونق هوش مصنوعی و همچنین نسبت ین به دلار بود که خرید سهام ژاپنی را برای سرمایه‌گذاران خارجی ارزان‌تر می‌کرد.

گفته می‌شود نگرانی‌ها نسبت به اوضاع بد بازار کار آمریکا و متعاقباً ورود احتمالی اقتصاد این کشور به رکود، دلیل اصلی ریزش بورس‌های اقتصادی‌های بزرگ جهان است‌. به عنوان مثال فقط در یک روز ارزش سهام شرکت بزرگ اینتل در بورس وال استریت ۲۶ درصد سقوط کرد.

شرکت‌های بزرگی مانند میتسوبیشی، میتسوی و شرکت، سومیتومو و ماروبنی همگی بیش از ۱۴ درصد سقوط کردند و میتسویی تقریباً ۲۰ درصد از ارزش بازار خود را از دست داد.

سقوط بازار سهام بعد از کاهش قیمت نفت

قیمت نفت در بحبوحه نگرانی‌های رکود اقتصادی و تنش‌های ژئوپلیتیک سقوط بی‌سابقه‌ای را در روز‌های اخیر تجربه می‌کند.

روز دوشنبه مورخ ۵ماه اوت، قیمت معاملات آتی نفت‌خام برنت با کاهش شدیدی مواجه و به ۷۵دلار در هر بشکه سقوط کرد.

این کاهش، به‌ویژه در مقایسه با سطوح قیمت‌ها از دسامبر سال‌گذشته، افت قابل‌توجهی داشته‌است.

علت اصلی این سیر نزولی، با افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال رکود اقتصادی در ایالات‌متحده که به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان شناخته می‌شود، مرتبط است.

درحالی‌که تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه -از جمله گزارش‌های اخیر درباره حملات هوایی اسرائیل به مدارس و تلفات غیرنظامیان- توجه کارشناسان را به خود جلب کرده، تمرکز اصلی بازار بر روی کاهش تقاضای نفت به دلیل رکود اقتصادی آمریکا و چین است.

داده‌های اخیر نشان‌دهنده کندی قابل‌توجه در رشد اشتغال، افزایش نرخ بیکاری و عدم‌تغییر معنادار در دستمزدها است.

چین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را افزایش داد

شرکت‌های چینی با سرعت خیره‌کننده‌ای در بازارهای جهانی، به‌ویژه در اقتصادهای در حال رشد در “جنوب جهانی”، گسترش می‌یابند و تهدیدی جدی برای شرکت‌های چندملیتی غربی محسوب می‌شوند.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) شرکت‌های چینی در کشورهایی مانند مالزی و مراکش طی سال گذشته سه برابر شده و به ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده است.

از سال ۲۰۱۶، فروش شرکت‌های چینی در جنوب جهانی چهار برابر شده و به ۸۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

در رابطه با دلایل گسترش می‌توان به کندی رشد اقتصادی و رقابت شدید در داخل چین و تلاش برای دور زدن موانع تجاری کشورهای ثروتمند با انتقال تولید به جنوب جهانی اشاره کرد.

بهبود زندگی میلیاردها نفر از طریق دسترسی به کالاهای ارزان و نوآورانه و نیاز به سیاست‌های متوازن در کشورهای میزبان برای بهره‌برداری از مزایای اقتصادی و جلوگیری از انفعال از جمله نتایج این اتفاق است.

همچنین چین با نزدیک‌تر شدن به بازارهای نهایی و احترام به استانداردهای محلی، می‌تواند نفوذ بیشتری در جنوب جهانی پیدا کند و از مزایای رقابت جهانی بهره‌مند شود./دنیای اقتصاد