سرمایه گذاری در بورس سودآور می‌شود ؟
سرمایه گذاری در بورس سودآور می‌شود ؟

سرمایه گذاری در بورس زمانی سودآور می‌شود که بازار بتواند اعتماد سهامداران خرد را جذب کند و پول وارد صندوق‌های پروژه محور بورسی شود.

به گزارش سرمایه فردا، با توجه به اینکه در شرایط کنونی اکثریت از سرمایه گذاری در بورس و تولید رویگردان شده اند.

سرمایه خود را به کالاهایی که ارزش آنها خارج از محدوده تاثیرات اقتصاد دولتی است یا بازده بیشتری دارند تبدیل می کنند که متاسفانه هیچ ارزش افزوده ای برای کشور تولید نمی کند. این نیروگاه می تواند الگوی خوبی برای ایجاد طرح های مشابه در دیگر مناطق کشور باشد.


با توجه به اینکه در قانون اساسی نیز ظرفیت بخش بورس پیش بینی شده است، دولت می تواند مقدمات رشد صنایع بورسی برای جذب و متشکل کردن سرمایه های خرد و هدایت آنها به سمت تولید راعملیاتی کند.


این موضوع ضمن هدایت نقدینگی به سمت تولید که اتفاق موثری است، تولید انرژی کشور و سهم انرژی های نو را افزایش می دهد. این موضوع ضمن کمک به توسعه صنایع برق تجدیدپذیر به کاهش مشکل ناترازی انرژی، در بهبود محیط زیست نیز موثر است. از دیگر مواهب آن ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم است که خود به رونق اقتصادی کشور کمک می کند.


صندوق های بزرگی چون صندوق ذخیره فرهنگیان و موارد مشابه هم می توانند با پشتیبانی از صندوق‌های پروژه محور بورس در سراسر کشور در ایجاد این نیروگاه ها مشارکت نمایند. با توزیع سود شرکت‌های بورسی به معیشت و رفاه جامعه معلمان و … کمک می‌شود.


منتها اقدام اولیه و موثر پشتیبانی از پروژه‌های بخش خصوصی در بورس جهت احداث کارخانه تولید صفحات است. دیگر الزامات این تامین مالی در داخل کشور است، که می بایست منطبق بر صرفه اقتصادی باشد. همچنین دستیابی به آخرین فناوری روز دنیا محصولات برای تولید به ایجاد زنجیره تامین در کشور و جلوگیری از خروج ارز کمک می کند.
تامین مالی از بورس سرعت احداث نیروگاه ها به رفع ناترازی کمک می کند.


نکته مهم این است که دولت باید طوری برنامه ریزی نماید که اولا خود کمترین مداخله را در این امر داشته باشد، ثانیا همه پیش بینی ها برای جلوگیری از ایجاد رانت یا ویژه خواری و انحصار را بعمل آورد. از این طریق سرمایه گذاری در بورس رونق می‌گیرد.


دولت می تواند به موازات این اقدام، شرکت های تعاونی، شرکت های تخصصی دانش بنیان را در چارچوب ضوابطی وارد بورس کند.

مانع سودآوری سرمایه گذاری در بورس

علی فتحی معتقد است که الان سرمایه گذاری در بورس سودآور نیست. او در این باره گفت: اهالی اندیشه اقتصادی  خوب می دانند و بهتر از من آگاهند که بورس بدیل سوسیالیسم در چارچوب اقتصاد سرمایه داری است لذا سوسیالیست ها مجبورند  آنرا قمارخانه بدانند  چون بورس های قوی نوعی توزیع ثروت و درآمد بنحو سرمایه دارانه است.


فتحی تاکید کرد: اگر نهاد بورس در جای جای شهر های صنعتی جهان تاسیس شود هر کارگر یا کارمند یا مغازه دار و یا راننده تاکسی و یک آرایشگر و یک لباس دوز  می تواند یک سهامدار بورس باشد و از منافع آن بر خوردار شود.


به همین سبب کشورهای سوسیالیستی ترجیح می دهند با تقویت نظام بانکی و ارائه یک بازار پول  بانک محور از رشد بورس ها جلوگیری نمایند. حتی جهت اطلاع  دوستان باید بگویم اشتباه اساسی مارکس نادیدن جایگاه بورس در اقتصاد سرمایه داری  بود.

جالب آنکه اقتصاد های بانک محور و بورس گریز موجب رشد فاشیست شدند. حتما می دانید که فاشیسم آلمان فرزند اقتصاد بانک محور آلمان بود. در هر حال اقتصاد بورس محور بدیل سوسیالیسم است و با چنین اقتصادی اساسا سوسیالیسم مشتی نظرات کودکانه است.