سرمایه‌گذاری در بورس با چه ریسک‌های مواجه است
سرمایه‌گذاری در بورس با چه ریسک‌های مواجه است

به گزارش سرمایه فردا، فرصت سرمایه‌گذاری در بورس از نظر بسیاری از نوسانگیرها کوتاه‌مدت است. اما برخی دیگر بازدهی را منوط به سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌دانند.

سرمایه‌گذاران مختلف، افق سرمایه‌گذاری گوناگونی دارند. برخی از آنها دید کوتاه‌مدتی دارند و برای بازه‌های زمانی کوتاه، راهی بازارهای مختلف می‌شوند و با کسب سودهای موجود در آن بازار در آن مقطع زمانی از آن بازار خارج‌شده و به‌دنبال فرصت سرمایه‌گذاری دیگری می‌‌‌‌‌‌گردند که پتانسیل خلق سود و کسب بازدهی را برای آنها داشته‌باشد.

در سمتی دیگر، سرمایه‌گذارانی نیز وجود دارند که برخلاف گروه قبلی، چشم‌‌‌‌‌‌انتظار نوسانات کوتاه‌مدت در بازار‌‌‌‌‌‌ها نمی‌مانند و از فعالیت سرمایه‌گذاری خود، انتظارات کسب بازدهی چشمگیر در کوتاه‌مدت را ندارند و کسب بازدهی را منوط به حضور بلندمدت در یک بازار می‌دانند.

هدایت نقدینگی سرگردان به بورس به‌عنوان بازاری که کمترین اثر تورمی را ایجاد می‌کند، بهترین راهکار سرمایه‌گذاری است.

اما چه زمانی می‌توان برای خرید و فروش اقدام کرد؟ به‌طور کلی عوامل مختلفی از اهداف زمانی تا بزنگاه‌های حساس سیاسی و اقتصادی در این رهگذر دخیل هستند…👇

در هفته آینده انتظار می‌رود بازارسهام همچنان به رصد تحولات در چهار حوزه سیاست خارجی،دلار،قیمت‌های جهانی و همچنین تحولات بازارطلا بپردازد.در هفته‌های اخیر سهامداران حقیقی پایداری عجیبی در صف فروش نشان دادند.

در شرایط فعلی، ابهامات و ریسک‌های موجود، فضای گنگی را بر معاملات سهام حاکم کرده است.موضوعی که سبب شده تا حتی معامله‌گرانی که از رفتار منطقی و تحلیلی‌تری نیز بهره ‌می‌برند، دست به عصا شده و در حالت انتظاری قرار گیرند.

نگاهی به ارزش معاملات روزانه سهام نیز نشان‌ می‌دهد؛پول‌های تازه در بازار جریان ندارد.کارشناسان بورسی می‌گویند؛عدم ورود نقدینگی ،دلایلی همچون هراس از نوسان قیمتی و البته ابهامات سیاستگذاری‌های اقتصادی و سیاسی دارد.

به این ترتیب انتظار می‌رود این جریان در کوتاه‌مدت و تا زمانی که ابهامات موجود باقی است، ادامه یابد.

نگاهی به تغییرات شاخص سهام در این هفته نشان از کاهش ۰٫۳۰ درصدی این نماگر دارد. البته شاخص هموزن نیز نتوانست،عملکرد بهتری را نسبت به شاخص کل نشان دهد به طوریکه در مقیاس هفتگی ریزش ۰٫۳۷درصدی را ثبت کرد.

همان‌طور که اشاره شد جریان معاملات هفته های اخیر، حکایت از غلبه دید کوتاه‌مدت میان معامله‌گران بازار دارد. رفتار سهامداران حقیقی و تداوم خروج پول گواه این مدعاست.

به‌طوری که عمدتا بعد از یک روز مثبت، قیمت‌ها مجددا در مسیر نزولی قرار گرفته و شاهد عقبگرد محسوس این روند هستیم.

موضوعی که از عدم قطعیت‌ها و نااطمینانی به روند آتی بازار نشات می‌گیرد.در شرایط فعلی، سرمایه‌گذاران با ترس از ریزش سنگین قیمت‌ها، کسب سودهای هرچند کوچک در کوتاه‌ترین زمان ممکن را ترجیح می‌دهند با این حال بورس با این دسته از سهامداران نیز سرناسازگاری دارد.

تاثیر سیاست ارزی بر سرمایه گذاری در بورس

نرخ تسعیر ارز و نرخ بهره دو عامل مهمی هستند که می‌توانند تاثیر بسزایی در روند مثبت و منفی بازار سهام داشته باشند.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که کنترل جریان نرخ بهره یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مدت اخیر بازار بوده که آنطور که باید و شاید مورد‌توجه قرار نگرفته و زیر سایه موضوعات سیاسی گم شده‌است. 

نرخ دلار نیما طی این مدت، ۴۳هزار و ۶۰۰‌تومان را لمس کرد و اختلافش با دلار آزاد کمتر شد که این امر به منطقی‌‌‌‌‌‌‎تر‌شدن شرایط بیشتر کمک خواهد کرد.

به‌نظر می‌رسد با استقرار دولت چهاردهم این فضا منطقی‌‌‌‌‌‌تر و این فاصله کمتر نیز بشود. از سوی دیگر خبرهایی از تغییرات جدی از عدم‌دخالت‌های بانک‌مرکزی درخصوص نرخ بهره انتشار یافته و شنیده شده که بانک‌ها دیگر تمایلی به پرداخت نرخ‌های بالای ۲۷‌درصد ندارند و از اعداد ۳۰ و ۳۱‌درصد فاصله گرفته‌‌‌‌‌‌اند.

نهم‌ مردادماه روز تحلیف ریاست‌جمهوری است و تا آن مقطع که دولت جدید نبض اتفاقات و رویدادها را به‌دست می‌گیرد، گزارش‌های میان‌دوره‌‌‌‌‌‌ای، بر‌‌گزاری مجامع و گزارش‌های ماهانه و رفت و آمد نمادها مهم‌ترین اتفاق بازار خواهد بود.

البته گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها، گزارش‌های قوی برای بازار نخواهد بود و انتظار زیادی نیز نباید از آن داشت. در حال‌حاضر بازار آن ترس و یاس ناامید‌کننده قبل را ندارد، اما عاملی هم که بتواند آن را به سمت رشد ببرد، دیده نمی‌شود. از اینرو بازار فعلا در حالت انتظار به‌سر می‌برد.

فرصت سرمایه‌گذاری در بورس از نظر بسیاری از نوسانگیرها کوتاه‌مدت است. اما برخی دیگر بازدهی را منوط به سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌دانند./دنیای اقتصاد