خطرات ریزش ساختمان علاالدین

خطرات ریزش ساختمان علاالدین

ساختمان علاالدین به دلیل ایمنی پایین با خطرات بسیار زیادی مانند آتش‌سوزی مواجه است که ۳۰ هزار نفر را تهدید می کند.

به گزارش سرمایه فردا، تهران، ساختمان علاالدین یکی از ساختمان‌های تجاری مهم در مرکز تهران است که به دلیل مشکلات ایمنی متعدد به چالش کشیده شده است. این ساختمان دارای ۲۰ طبقه و سازه‌ای از نوع بتن مسلح است. از نظر مقاومت سازه‌ای به گروه C تعلق دارد که نیازمند مقاوم‌سازی است. این گزارش به بررسی وضعیت ایمنی این ساختمان، اقدامات انجام‌شده و نیاز به بهبودهای بیشتر می‌پردازد.

در حال حاضر ساختمان علاالدین به‌عنوان یک ساختمان ناایمن شناخته شده است. برخی از مشکلات اصلی ایمنی این ساختمان شامل نمای نامناسب، نبود پله‌برقی مناسب و نبود سامانه اعلام حریق کارآمد است. نمای ساختمان کامپوزیت فرسوده بوده و خطر ریزش دارد. پله‌های برقی قدیمی و فرسوده بوده و احتمال خرابی و آتش‌سوزی دارد. سامانه‌های اعلام حریق نیز قدیمی و ناکارآمد بوده و نمی‌تواند به‌درستی در مواقع اضطراری عمل کند.

بی توجهی مالک ساختمان علاالدین به خطرات

تاکنون مالک ساختمان برای افزایش ایمنی، اقداماتی انجام داده است که شامل تعویض پله‌های برقی فرسوده، تعمیر و بهبود سامانه‌های اعلام حریق، تعویض نمای کامپوزیت فرسوده و بهبود راه‌های خروج اضطراری می‌شود. تعویض پله‌های برقی باعث کاهش خطر آتش‌سوزی شده و پله‌های جدید با کارایی بالاتر نصب شده‌اند. سامانه‌های اعلام حریق به‌روزرسانی شده و تعمیر شده‌اند تا در صورت حادثه، سریع‌تر و بهتر اطلاع داده شود.

نمای کامپوزیت فرسوده تعویض شده و نمای جدیدی با استحکام بیشتر نصب شده است. راه‌های خروج اضطراری نیز به‌روزرسانی شده و بهبود یافته‌اند تا در صورت حادثه، ساکنان سریع‌تر از ساختمان خارج شوند. اما همه این اقدامات تنها بخشی از مشکلات ایمنی ساختمان را برطرف می‌کند.

مشکلات اصلی ساختمان علاالدین

یکی از مشکلات اصلی ساختمان علاالدین، عدم تأمین پارکینگ توسط مالک ساختمان است. از سال ۱۳۹۱، مالک متعهد شده بود که ۱۳۸۸ واحد پارکینگ تأمین کند، اما تاکنون هیچ پارکینگی احداث نشده است. این مسئله به افزایش ریسک‌های ایمنی و مشکلات تردد خودروها در منطقه کمک کرده است. نبود پارکینگ باعث ترافیک و شلوغی خیابان‌ها شده و احتمال وقوع حوادث را افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر شلوغی خیابان در منطقه علاالدین به افزایش ریسک‌های ایمنی ساختمان کمک کرده است. به دلیل تردد بالای خودروها و محدودیت‌های اضطراری، احتمال وقوع حوادث و آتش‌سوزی بیشتر می‌شود. تردد زیاد خودروها و افراد، وضعیت ایمنی ساختمان را تحت تأثیر قرار داده و باید بهبودهای لازم در مدیریت ترافیک و پارکینگ انجام شود.

ساختمان علاالدین چندین بار پلمپ شده

ساختمان علاالدین چندین بار پلمپ شده است. آخرین پلمپ در تاریخ ۲۳ دی ۱۴۰۳ به دلیل مشکلات ایمنی و نبود پارکینگ انجام شد. شهرداری منطقه ۱۱ تهران اقداماتی برای بهبود ایمنی و جلوگیری از تردد به این پاساژ انجام داده است. پلمپ‌های متعدد نشان‌دهنده جدی بودن مشکلات ایمنی و نیاز به اقدامات فوری برای بهبود وضعیت ساختمان است.

در این زمینه قوه قضائیه تهران اعلام کرده که ساختمان علاالدین نیاز به مقاوم‌سازی دارد و به دلیل تخلفات ماده ۱۰۰ و ناایمنی نمای ساختمان و عدم تأمین پارکینگ پلمپ شده است. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، نیز اظهار داشته که این پاساژ تاییدیه ندارد و مالک ساختمان باید پاسخگو باشد.

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی و بحران شورای اسلامی شهر تهران، نیز گفته است که شهرداری پیگیری‌های لازم را انجام داده و رفع خلاف صورت گرفته است. این نظرات نشان‌دهنده نیاز به اقدامات فوری و جدی برای بهبود ایمنی ساختمان علاالدین است.

خاطرات ساختمانهای ناایمن

ساختمان علاالدین در تهران، یکی از معروف‌ترین پاساژهای موبایل است و روزانه حدود ۳۰,۰۰۰ نفر به این مجتمع می‌رسند. این مجموعه شامل حدود ۱,۱۰۰ مغازه مختلف موبایل، لوازم صوتی-تصویری و کامپیوتر است. تردد بالای افراد به این پاساژ، نیاز به مدیریت بهتر و بهبود ایمنی ساختمان را بیشتر می‌کند.

ساختمان علاالدین به دلیل مشکلات ایمنی متعدد، در معرض خطرات مختلفی قرار دارد. برخی از این خطرات شامل آتش‌سوزی، زلزله و حوادث ناشی از شلوغی و تردد بالای افراد است. به دلیل نبود پارکینگ و مشکلات ایمنی، احتمال وقوع حوادث بیشتر می‌شود. همچنین، در صورت وقوع آتش‌سوزی، امکان خروج مردم به دلیل نبود راه‌های خروج اضطراری مناسب، بسیار محدود است. این نوع حوادث نشان‌دهنده نیاز به بهبودهای فوری و جدی در ایمنی ساختمان علاالدین است.

هزینه دقیق بازسازی ساختمان ناایمن

برای تعیین هزینه دقیق بازسازی ساختمان علاالدین، باید به جزئیات خاص‌تری مانند متراژ ساختمان، نوع مواد و مصالح مورد استفاده، کیفیت کار و نیازهای خاص پروژه توجه کرد. به طور کلی، بازسازی ساختمان‌های تجاری بزرگ می‌تواند هزینه‌ای بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان داشته باشد. هزینه بازسازی شامل تعویض نمای ساختمان، بهبود سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، تعویض پله‌های برقی و بهبود راه‌های خروج اضطراری می‌شود.

کامران عبدولی معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به کاهش ۴۷ درصدی ساختمان‌های بحرانی و بسیار پرخطر در تهران، اظهار کرد: اقدامات انجام‌شده در سه سال اخیر، شامل پرونده‌های قضائی، بازدیدهای میدانی و پیگیری همکاری مدیریت شهری و شورا و قوه قضائیه برای ایمن‌سازی ۱۲۹ ساختمان پرخطر بوده است، گفت: ۶۸ ساختمان باقی‌مانده عمدتاً با کاربری مسکونی هستند و نیاز به همکاری ساکنان دارند تا از فجایعی مانند پلاسکو جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر تمرکز اصلی بر روی ساختمان‌های بسیار پرخطر بوده است، گفت: این ساختمان‌ها شرایطی مشابه ساختمان پلاسکو داشتند. به‌طور جدی جان شهروندان را تهدید می‌کردند.

تعداد ساختمان‌های بحرانی تهران

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به همکاری‌های بین‌سازمانی، افزود: با فشار سازمان آتش‌نشانی، همراهی قوه قضائیه و مدیریت شهری، پرونده‌های قضائی برای این ساختمان‌ها تشکیل شد. همچنین کمیته‌های ایمنی به‌صورت هفتگی برگزار و بازدیدهای میدانی توسط مسئولان ارشد انجام گرفت. این تلاش‌ها منجر به کاهش تعداد ساختمان‌های بحرانی تهران از ۱۲۹ به ۶۸ مورد شده است.

عبدولی با تاکید بر لزوم همکاری شهروندان، اظهار کرد: ساختمان‌های باقی‌مانده عمدتاً مسکونی هستند و در صورت وقوع حریق، جان ساکنان به‌طور جدی در خطر قرار می‌گیرد و اگرچه روند ایمن‌سازی به‌دلیل در حال بهره برداری بودن و مشکلات اقتصادی کندتر از برنامه پیش رفته، اما سازمان آتش‌نشانی پیگیر است تا پایان سال خبرهای خوبی در این زمینه بدهند.

وی از بازدید ۷۰ هزار ساختمان در تهران تا پایانآذر ماه در طرح نظام بازرسی خبر داد و گفت: این ساختمان‌ها در چهار دسته بسیار پرخطر، پرخطر، متوسط و کم‌خطر دسته‌بندی شده‌اند. اطلاعات مربوط به این ساختمان‌ها در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته و به‌صورت هفتگی پیگیری می‌شود.

وی همچنین از انتقال سالانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ ساختمان از شرایط پرخطر (دسته دوم) به سطح ایمن‌تر خبر داد و تاکید کرد: هیچ ساختمانی از دید سازمان آتش‌نشانی دور نمانده است.

مقاومت ساختمان‌ها در برابر آتش سوزی

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اهمیت ایمنی سازه‌ها در برابر حریق، گفت: مقاومت ساختمان‌ها در برابر آتش سوزی یکی از مهم‌ترین فاکتورهاست و متأسفانه بسیاری از ساختمان‌های موجود از نظر معماری و سازه مشکل دارند و نمی‌توان آن‌ها را مطابق آئین‌نامه‌ها ایمن سازی کرد.

عبدولی به اقدامات ضروری برای افزایش ایمنی ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: اصلاح سیم‌کشی‌ها، نصب سیستم‌های اعلام و اطفا حریق، منطقه‌بندی و حوزه‌بندی فضاها از جمله اقداماتی است که می‌تواند به ایمن‌سازی ساختمان‌ها کمک کند. برای ساختمان‌های حساس و مهم مانند درمانی‌ها، اقدامات به‌صورت فازبندی و مرحله‌ای انجام می‌شود و در هر مرحله، مجوز موقت ایمنی صادر می‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با ادامه این روند، شاهد افزایش ایمنی ساختمان‌ها و کاهش خطرات جانی برای شهروندان باشیم.

سامانه حریق ساختمان علاالدین نیازمند بررسی مداوم است

ملکی سخنگوی آتش‌نشانی اعلام کرد: «چند وقت پیش سامانه حریق ساختمان علاالدین بهبود یافته اما هنوز به ۱۰۰ درصد کارایی نرسیده و در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از عملکرد مطلوب خود را دارد. این نشان می‌دهد که هنوز نیاز به کار بیشتر و بهبودهای اضافی است تا سیستم به طور کامل و بهینه عمل کند.»

او افزود: «افزایش کارایی سامانه حریق از اهمیت بالایی برخوردار است و باید اقدامات بیشتری در این زمینه انجام شود. چراکه ایمنی کاملاً پویاست، برای نمونه در یک زمانی ممکن است که سامانه حریق در یک مکان به دقت رصد شود و سطح ایمنی بهتری داشته باشد اما در زمان دیگری اینگونه نباشد. با توجه به اینکه اخیراً وضعیت سامانه حریق ساختمان علاالدین چک نشده ست نمی‌توانم نسبت به سطح ایمنی ان ارزیابی دقیقی داشته باشم»

تاثیر افزایش تردد بر کاهش ایمنی ساختمان

فرداد عدالتخواه، شهردار ناحیه ۱ منطقه ۱۱، اعلام کرد: «ساختمان علاءالدین به دلیل مشکلات ایمنی بسیاری، به چالش کشیده شده است. طبق گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، این ساختمان در کمتر از سه دقیقه ممکن است به خاکستر تبدیل شود. پله‌برقی‌ها و پله‌های فرار این ساختمان استاندارد نیستند. ظرفیت تردد آن از ۱۰۰۰ نفر به بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده که این وضعیت، ایمنی سازه را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.»

عدالتخواه ادامه داد: «شهرداری در گذشته جواز ساخت طبقه هفتم را صادر کرده بود، اما با توجه به اعتراضات و وضعیت سازه، این جواز باطل شد. مالک پاساژ علاءالدین از شهرداری شکایت کرد و در نهایت شهرداری موفق به ابطال جواز ساخت طبقه هفتم شد.»

صدور جواز ساخت پارکینگ

وی افزود: «مالک پاساژ علاءالدین تعهد کرده بود پارکینگ‌های لازم را فراهم کند، اما این تعهدات عملی نشده‌اند. جواز ساخت پارکینگ از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ اعتبار داشته که بعد از آن منقضی شده است. شهرداری از سال ۱۳۹۱ تاکنون منتظر ساخت پارکینگ‌های تعهدی مالک بوده، اما هنوز هیچ پارکینگی ساخته نشده است.»

شهردار ناحیه ۱ منطقه ۱۱ تأکید کرد: «علاوه بر این، مالک پاساژ علاءالدین در ساخت نیم‌طبقه‌های غیرمجاز و عدم رعایت ایمنی نمای ساختمان نیز تخلفات دیگری دارد. شهرداری بارها به مالک اخطار داده است تا مشکلات نمای ساختمان را حل کند، اما تا کنون اقدامی انجام نشده است.»

وی اضافه کرد: «ساختمان علاالدین چندین بار پلمپ شده و آخرین پلمپ در تاریخ ۲۳ دی ۱۴۰۳ به دلیل مشکلات ایمنی و نبود پارکینگ انجام شد. شهرداری منطقه ۱۱ اقداماتی برای بهبود ایمنی و جلوگیری از تردد به این پاساژ انجام داده است. همچنین، قوه قضائیه تهران و شورای شهر تهران تأکید کرده‌اند که این ساختمان نیاز به مقاوم‌سازی دارد و باید اقدامات فوری برای بهبود وضعیت ایمنی آن صورت گیرد.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *