زیان انباشته بانک دی در سال ۱۴۰۳
زیان انباشته بانک دی در سال ۱۴۰۳

زیان انباشته بانک دی دوبرابر سرمایه بانک شده! چرا کسی بانک دی را منحل نمی‌کند؟ بانک دی ورشکست شده، اما بانک مرکزی نگران واکنشهاست.

به گزارش سرمایه فردا، در صورت مالی بانک دی در سال ۱۴۰۱ که به امضای اعضای هیات مدیره رسید. شخص مدیرعامل وقت علیرضا قیطاسی رسیده عنوان شده که هدف اصلی بانک دی خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت است. قرار بوده با اصلاح رویه و بهبود ترازنامه تا سال ۱۴۰۴ زیان انباشته این بانک به صفر برسد. اما زیان انباشته بانک دی دوبرابر سرمایه بانک شده‌است.
اما حالا درحالیکه علیرضا قیطاسی رییس هیئت‌مدیره و بهمن اسکندری مدیرعامل است. آخرین افزایش سرمایه بانک همچنان مربوط به سال ۱۴۰۰ بود. با ۲٬۰۰۹ درصد افزایش، سرمایه بانک به ۱۳۵۰۰۰ میلیارد ریال رسید. این در حالی است که زیان انباشته در پایان سال ۱۴۰۱ ۲۰۱۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.
بانک دی باوجود گذشت ۳ ماه تاخیر، هنوز اطلاعات صورت های مالی ۱۴۰۲ را در سامانه کدال منتشر نکرده است. آخرین صورت مالی که منتشر شده و مربوط به شهریور ۱۴۰۲ است، ۲۵۴۱۱۵ میلیارد ریال زیان انباشته را نشان می دهد. زیان انباشته بانک دی دوبرابر سرمایه بانک شده، به همین دلیل طبق قانون این بانک باید یا افزایش سرمایه داده و یا منحل شود.

جزئیات زیان انباشته بانک دی

مطابق ماده ۱۴۱ قانون تجارت “اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود. هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید. تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود.زیان انباشته بانک دی به حدی رسیده که بانک باید منحل شود.
هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.
در صورتی که هیات مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می‌شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد. هر ذینفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست نماید. با توجه به اینکه زیان آن نزدیک دو برابر سرمایه بانک شده، راهی به جز اعلام ورشکستگی برای مدیران این بانک نمانده است.