ریسک‌ معامله‌ بورس سیاسی یا بنیادی
ریسک‌ معامله‌ بورس سیاسی یا بنیادی

ریسک‌ معامله‌ بورس علاوه بر اینکه سیاسی است تحت تاثیر عوامل بنیادی نیز هست. در این گزارش جزئیات ریسک‌های بازار را معرفی می‌شود.

به گزارش سرمایه فردا، ریسک‌ معامله‌ بورس در شش ماه گذشته به صورت مداوم افزایش یافته‌است. برای نمونه به تازگی خبرهایی در خصوص کاهش سقف اهرم صندوق‌های اهرمی منتشر شد که بر هیجانات منفی بازار افزود. با وجود اصلاح قیمت نسبی در اهرمی‌ها، برخی از صندوق‌ها، از صف فروش به صف خرید نشستند.امیر ندیری مدیر صندوق‌های اهرمی در خصوص خبر کاهش سقف اهرم صندوق‌های اهرمی از ۲ به ۱٫۵ واحد، گفت:این خبر صرفا یک پیشنهاد به هیئت مدیره سازمان بورس است و حتی اگر اجرایی شود بر فشار فروش بازار افزوده نخواهد شد.
علی سماعی مدیر سرمایه‌گذاری صندوق‌های اهرمی نیز اعلام کرده که در قانون صندوق‌های اهرمی، بحث ابطال واحدهای عادی و به تبع آن افزایش فشار فروش بر بازار مطرح نشده است.
همچنین علی اکبر ایرانشاهی مدیر نظارت بر صندوق‌ها طی اظهاراتی نگرانی‌ها را نسبت به این خبر کاهش داد.علاوه بر این، به نظر می‌رسد بازار وارد فاز استراحت شده باشد و در صورتی که با انتشار اینگونه اخبار شفاف‌سازی لازم انجام شود، اهالی بازار بدون واهمه می‌توانند دوباره در سمت خریدار قرار گیرند.
چرا که صندوق‌های اهرمی، ابزار جدید بازار هستند و هرگونه شایعات در خصوص این ابزار، بازار را متشنج خواهد کرد.

ریسک‌ معامله‌ بورس با افزایش خروج پول

روند دو روزه خروج پول از تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد؛سهامداران انگیزه چندانی برای خرید سهام ندارند و ترجیح می‌دهند. پول خود را وارد بازارهای موازی و ثبت نام خودرو کنند.
یکی از موضوعاتی که اکثر کارشناسان بورسی بر آن اتفاق نظر دارند آن است که بازار سرمایه از «منوی سرمایه‌گذاری کوتاه مدت» فعالان اقتصادی خارج شده است.این مهم تا حدود زیادی به وضعیت مبهم کابینه اقتصادی دولت پزشکیان مرتبط است.به این ترتیب با مشخص شدن وضعیت نهایی کابینه دولت چهاردهم همه بازارها در مسیر مشخص‌تری حرکت خواهند کرد. تا اینجای کار انتظارات فعالان بازارها از سمت کابینه پیشنهادی محقق نشده و معامله‌گران در لاک احتیاطی فرو رفته‌اند.
به نظر می‌رسد در روزهای آینده و با مشخص شدن وضعیت متغیرهای اثرگذار و انتشار اخبار مثبت اقتصادی شاهد چرخش قیمت سهام و عبور تدریجی از رکود چهارساله در این بازار باشیم.

وضعیت بازار ارز تهران

وضعیت بازار ارز تهران نوسان کاهشی را ثبت کرده‌است بر اساس ادعای معامله‌گران، امروز جو فروش در بازار غالب بود. در نتیجه، قیمت دلار آمریکا که دیروز به سمت پله‌های ششم و هفتم کانال ۵۸ هزار تومان حرکت کرده بود، امروز به محدوده ۵۸ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش یافت.
لازم به ذکر است که روند قیمت دلار در هرات نیز مشابه تهران بود؛ به طوری که اسکناس آمریکایی دیروز به ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و امروز به سطح ۵۸ هزار و ۴۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد.
معامله‌گران بر این باورند که در شرایط کنونی، اگر قیمت دلار از ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان عبور کند، هدف بعدی آن رسیدن به مرز ۶۰ هزار تومان خواهد بود. علاوه بر نرخ ارز، قیمت طلای جهانی امروز به سقف مقاومتی ۲۵۳۰ دلار رسید و در عصر بر روی ۲۵۰۹ دلار تثبیت شد. همچنین، هر گرم طلا ۱۸ عیار به قیمت ۳ میلیون و ۵۴۳ هزار تومان فروخته شد و سکه امامی نیز در حدود ۴۲ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

ریسک‌ معامله‌ بورس ناشی از چیست

نماگر بورس تهران چهار روز مثبت را پشت‌سر گذاشت که بیشتر رشد خود را مرهون مانور پولی سیاستگذار بود. در این مدت شاخص کل مجددا به کانال دو‌میلیون واحد بازگشت و تا حدودی از رخوت معاملات سهام کاسته شد. در بررسی وضعیت بازار سهام کارشناسان معتقدند در شرایطی که ارزش معاملات خرد افزایش یابد، بیشترین احتمال رشد بازار وجود دارد.
در همین رابطه حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه، درباره ریسک‌ معامله‌ بورس اظهار کرد: تا زمانی که ریسک‌های سیاسی و اقتصادی بر سر بازار سایه افکنده‌اند، وضعیت به همین منوال خواهد بود.
ریسک‌ معامله‌ بورس باعث شده در شرایط کنونی «استراتژی احتیاطی» استراتژی برنده باشد. با وجود اینکه در حوزه سیاسی شاهد تحولات گسترده‌ای بودیم و بازار با وعده‌های گوناگون بنیادی و اصلاحات اقتصادی روبه‌رو شده اما همچنان ریسک‌های سیاسی وزن بیشتری نسبت به مولفه‌های مذکور بر بازار داشته است.
به‌رغم وعده‌های‌ بهبود بازار سهام، همان‌طور که ملاحظه ‌می‌کنیم اتفاق ویژه‌ای در این خصوص رخ نداده است.

این موضوع نشان می‌دهد چرا بورس تهران همچنان درگیر خروج پول سهامداران حقیقی است. ابهامات پیرامون کابینه دولت و اوج‌گیری تنش‌های سیاسی در خاورمیانه از مهم‌ترین عوامل متعادل نشدن معاملات بورس است.در چنین شرایطی طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت بازار گامی مطمئن به سمت رشد بردارد.
به گفته او‌ عبور از رکود و بحران کنونی نیازمند زمان است. با‌این‌حال آن‌طور که از شواهد پیداست بهبود اوضاع در کوتاه‌مدت عملا غیرممکن است و به متغیرهای بسیاری گره خورده است.

بازار طلا و ارز دچار رکود شدند

بازارهای ارز و طلا در سال جاری در مواقعی که ریسک سیاسی کم است، دچار رکود شده‌اند. به گفته یکی از فعالان بازار طلا، در برخی روزها خریداری وجود ندارد و فروشندگان مجبور به تعطیلی مغازه‌ها هستند. اما در روزهای پرریسک، معاملات این بازارها رونق می‌گیرد.
هفته گذشته با کاهش سیگنال‌های منفی، بازار طلا و ارز دچار رکود شدند. با این حال، روز دوشنبه بازار طلا و ارز شاهد افزایش قیمت بود؛ سکه طلا طرح جدید حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان گران‌تر شد.
تحلیلگران این افزایش ناگهانی را به شایعه‌ای درباره خوش‌یمنی معامله در روز ۱۳ صفر نسبت می‌دهند که برای اولین بار مشاهده شد و نشان‌دهنده تأثیر فضای مجازی بر بازار است.
با این حال، این موج یک‌روزه به‌تدریج فروکش کرده و بازار به حالت عادی بازگشته است. باوجود این، احتمال دارد بخشی از رشد قیمت‌ها باقی بماند، زیرا روند کاهشی اخیر هنوز اصلاح نشده است.