ریسک خرید سهام از بورس حذف شد؟
ریسک خرید سهام از بورس حذف شد؟

ریسک خرید سهام فعلا تنش‌های منطقه‌ای و عدم توجه بازارساز به مصوبات شورای عالی بورس است. چرا گزارشی از منابع تزریقی به بورس داده نمیشود؟

به گزارش سرمایه فردا، شاخص کل بورس امروز در حالی با رشد کار خود را آغاز کرده که اکثر سهم‌های سبد سرمایه‌گذاران در روزهای اخیر با عرضه همراه شدند. همچنین روند داد و ستدهای قراردادهای بازار اختیار معامله نیز حکایت از توقف رشد بازار دارد.با این حال بعد از دو روز که هفته جاری بازار ورود پول سهامداران حقیقی را جشن گرفته بود برخی روزها در جریان داد و ستدها مجددا شاهد خروج سهامداران حقیقی بودیم. حالا سوال این است که ریسک خرید سهام چیست؟
حدود سیزده روز از آخرین جلسه شورای‌عالی بورس می‌گذرد. در این جلسه وعده‌های زیادی برای بهبود بازار سرمایه داده شد.در این جلسه اقدامات زیادی بر روی کاغذ عنوان شد که قرار است انجام شود تا بتواند شرایط بد بازار سرمایه را به یک شرایط مطلوب تبدیل کند. این در حالی بود که ریسک‌های سیاسی و نظامی فروکش کرده‌بود. می‌شد این امید را داشت که ریسک خرید سهام دور شده و بازار سرمایه بعد از ماه‌ها بتواند شرایط خوبی داشته‌باشد.اما با گذشت سیزده روز هنوز اقدامات جدی را شاهد نیستیم و از مجوز بانک‌مرکزی برای بانک‌ها که بتوانند نقدینگی به صندوق توسعه تزریق کنند، حدود یک هفته گذشته است.
مساله بعدی که مستقیما ریسک خرید سهام و سود شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، مواد اولیه، نرخ محصولات فرآورده‌های نفتی، نرخ برق، گاز و سوخت، بهره مالکانه است. دقیقا هر آن چیزی که در بودجه‌های سالانه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های سرمایه‌گذاری در کشور به‌وجود آمده است.

تاثیر ریسک خرید سهام بر معاملات

به‌رغم اینکه زمانی از استقرار دولت جدید بر مسند قدرت می‌گذرد اما کماکان شاهد وجود رانت ناشی از فاصله نرخ ارز نیما و بازار آزاد هستیم که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر این فاصله قیمتی از بین برود.
اهالی بازار سهام انتظار دارند تا دولت ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها را به‌صورت بلندمدت تعیین‌تکلیف کند تا سرمایه‌گذار بتواند برای یک بازه ۱۰ تا ۱۵‌ساله پیش‌بینی‌پذیری را لمس کند. باوجود ریسک خرید سهام فعلا همه دست به هیچ اقدامی نمی‌زنند.

دلار آزاد امروز یکی در کانال ۵۸ هزار تومان تومان جولان می‌دهد. طلای ۱۸ عیار نیز در ابتدای دیروز تا ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بالا رفت و پس از آن همگام با دلار عقبگرد قیمتی را ثبت کردند. رفتار معامله‌‌گران در همه بازارها نشان می‌دهد به طور مشخص آنها تخت تاثیر ریسکهای بیرونی و تنش‌های منطقه‌ای قرار دارند. این مهم وضعیت همه بازارها را غیر قابل پیش بینی جلوه می‌دهد.

دو تغییر مهم در صندوق‌های اهرمی

علی اکبر ایرانشاهی رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نشست گروه مالی دانایان گفت:ضرایب اهرمی دارای سقف هستند و این سقف در محدوه ۲ واحد قرار داشت و به صندوق‌هایی که ضریب بیش از این مقدار گرفتند فرصتی جهت ابطال عادی‌ها داده شده است. پیشنهاد کاهش این سقف به کمتر از ۱/۵ واحد ارائه شده است. نکته مهم دیگری که در این نشست مطرح شد، تغییر کارمزد مبتنی بر عملکرد است!
پیش از این معیار سنجش برای کارمزد مبتنی بر عملکرد مدیران صندوق، تنها بازدهی بالاتر صندوق از شاخص بود اما اکنون یک شرط اضافه شده که واحد‌های ممتاز باید بالاتر از واحد‌های عادی نیز بازدهی داشته باشند.
بنابراین مدیر صندوق تنها در زمانی قادر است که کارمزد مبتنی بر عملکرد دریافت کند که علاوه بر بازدهی بیشتر واحد‌های ممتاز نسبت به شاخص، نسبت به واحد‌های عادی نیز بازدهی بیشتری محقق کند.

تاثیر کاهش ضریب اهرمی

در پاسخ به مطلب آقای ایرانشاهی باید تاکید کرد؛ اولا کاهش ضریب اهرمی در حد یک پیشنهاده و تا تصویب باید فرایند خاص خود را طی کند. ثانیا مطابق اساسنامه صندوق اهرمی در صورتی که ضریب اهرم صندوق بیشتر از حد تعیین شده باشد. در حال حاضر (۲) صرفا امکان صدور واحد عادی ( افزایش اهرم بیشتر برای صندوق وجود ندارد در صورتی که ضریب اهرم به ۱.۵ تقلیل پیدا کند، الزامی به مدیر صندوق به منظور کاهش ضریب اهرمی وارد نخواهد شد لیکن اجازه صدور واحد عادی جدید برای مدیر صندوق وجود نخواهد داشت.
کما اینکه به دلیل کاهش ارزش سهام موجود در پرتفوی صندوقها اهرم برخی از صندوقها به بالاتر از دو درصد رسیده است ولی الزامی مطابق مقررات به منظور کاهش ضریب اهرم این صندوقها نیست. مجددا تاکید میگردد در صورت تصویب کاهش ضریب هیچگونه فشار فروشی توسط این صندوقها به بازار وارد نخواهد شد از همه عزیزان عاجزانه خواهشمندم مقررات صندوقهای اهرمی را مطالعه بفرمایید.

وضعیت کامودیتی‌ها با وجود ریسک خرید سهام

گردهمایی «جکسون هول» انتظارات را برای کاهش نرخ بهره تا جایی بالا برد که هم‌‌اکنون فعالان از کاهش ۵۰نقطه‌پایه‌‌ای فدرال در نشست سپتامبر صحبت می‌کنند.این موضوع جو مثبت پایداری را خصوصا بر روی کامودیتی‌‌ها برقرار کرد به‌‌طوری که سطوح کلیدی ۸۰دلاری نفت برنت و ۲هزار و ۵۰۰دلاری طلای جهانی در روز دوشنبه بازپسگیری شد.
نفت برنت و WTIدر با رشد ۲.۷۲ و ۲.۹۴درصد در قیمت ۸۱.۱۷و ۷۷.۰۳دلار به‌‌ازای هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. طلای جهانی  نیز همگام با نفت با جو مثبت همراه شد. با نزدیک شدن به نشست ماه سپتامبر فدرال رزرو ایالات متحده، توجه بازارها به سیگنال‌‌های اقتصادی و سیاست‌‌های پولی معطوف شده است.
اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در کنفرانس جکسون هول، نقطه عطفی در بازارهای ارز بود که به تقویت انتظارات کاهش نرخ بهره انجامید.این در حالی است که در اروپا، یورو به‌رغم مشکلات اقتصادی داخلی، نسبت به دلار آمریکا عملکرد بهتری داشته و بازارها همچنان نگران تورم و دینامیک‌‌های دستمزد در منطقه یورو هستند.دلار آمریکا در هفته گذشته ضعیف‌‌ترین عملکرد را در میان ارزهای گروه ۱۰ (G-۱۰) داشت. همچنین باید توجه داشت که جروم پاول، پیام جدیدی در مورد سیاست‌‌های پولی ارائه داد که بر اساس آن، بازارها بر احتمال کاهش نرخ بهره در سپتامبر تاکید کردند.

دلایل ادامه ریسک خرید سهام در مثبت‌های ضعیف

روند صعودی نماگر اصلی بورس حتی اندک و ناچیز هم به لحاظ روانی اثرات مثبتی بر رفتار معامله‌گران برجای می‌گذارد.‌شاخص بورس تهران در روند صعودی است.با این حال به دلیل وضعیت نابسامان این بازار سهامداران حقیقی ترجیح می دهند با احتیاط معاملات را دنبال کنند.
روند پیوسته شاخص کل برای رسیدن به سطح ۲میلیون و ۱۰۰ هزار واحد کاملا قابل رویت است.بر اساس اظهارات کارشناسان بورسی شاخص بورس احتمالا بعد از عبور از کانال ۲٫۱ میلیون واحد با یک مقاومت مهم در محدوده ۲میلیون و ۱۵۰ هزار واحد مواجه خواهد بود.
شاخص‌کل بورس پس از ریسک سیستماتیک ناشی از ترور اسماعیل هنیه در تهران در یک روند نزولی تا سطح یک‌میلیون و ۹۹۱‌هزار‌واحدی عقبگرد نشان داد.اما در روزهای اخیر توانست اندکی از رخوت مردادماه فاصله بگیرد و به ارتفاعات بالاتر بیندیشد.
نمادهای بزرگ از ابهامات قابل توجهی برخوردارند.وضعیت نرخ ارز،نرخ خوراک و قیمت‌های جهانی از جمله مولفه‌های اثرگذار بر نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز است که چشم انداز مبهمی از آینده این دسته از سهام به تصویر می‌کشد.
هرچند برآیند بازار سه‌شنبه کاملا متعادل بود، اما به نظر می‌رسد اهالی بازار تمایلی به فروش با حجم سنگین ندارند.امیدها به تغییر برخی از رویکردها در قبال بورس و متغیرهای اثرگذار بر آن افزایش یافته است و تحولاتی در حوزه نرخ ارز، نرخ بهره و کنترل تورم در انتظار بازار سرمایه است.اگر این فرض درست باشد؛شاخص کل بورس می‌تواند با ملایمت به سطح ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد نزدیک شود.

نشانه‌های صعودی بورس چیست؟

این سطح برای بازاری که متغیرهای آن در حال دگرگونی است،بسیار بااهمیت است چرا که پس از ریزش اردیبهشت۱۴۰۲، همچنان شاخص کل موفق نشده تا بالای سطح۲٫۲میلیون واحد تثبیت شود.
اگر این سطح پس گرفته شود، احتمالا بازار به عملی شدن وعده‌ها امیدوار بوده و می‌تواند برای گرفتن سقف ۲٫۵میلیون واحدی خیز بردارد.
بورس با وجود محرک‌های خوبی که برای رونق آن وجود دارد، همچنان از برخی موانع، واهمه دارد.به طوری که به رغم کاهش تنش‌ها در منطقه، انتخابات آمریکا می‌تواند موانع سیاسی را برای دنیا و ایران رقم بزند.انتخاب ترامپ و کاملا هریس هردو به لحاظ اقتصادی به شروع سیاست‌های انبساطی می‌انجامد. حمایت دولت از آنجایی است که با کنترل تورم و کاهش فشار فراتورمی به هزینه و بهای تمام شده شرکت‌های فعال در بورس تهران، P/Eبازار بهبود می‌یابد.