ریسک بازار طلا و دلار چقدر است
ریسک بازار طلا و دلار چقدر است

هرچند پس از اینکه حمله ایران به اسرائیل قطعی شد. خریداران با فرض روند صعودی، ریسک بازار طلا و دلار را نادیده گرفتند.

کارشناسان معتقدند نمی‌توان روند معاملات بازارهای مالی را پیش بینی کرد. همانطور که معادلات سیاسی قابل پیش‌بینی نیست، از این رو ورود به بازارها‌ در مقطع کنونی منطقی نیست. هرچند پس از اینکه حمله ایران به اسرائیل قطعی شد. خریداران با فرض روند صعودی، ریسک بازار طلا و دلار را نادیده گرفتند.

به گزارش سرمایه ملی، در حال حاضر پاسخ ایران به اسرائیل قطعی شده و بسیاری تصور می‌کنند که بازار ارز و طلا بهم می ریزد. اما اینگونه نیست. همانطور که پس از عملیات ایران در وعده صادق با کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، بازار دوباره آرامش خود را بازیابی کرد. پیش‌بینی دقیق نتیجه تنش های سیاسی منطقه ممکن نیست.

ازاین‌رو معامله‌گران اسکناس‌های خارجی هم می‌دانند ریسک خرید بالاست، زیرا به طور قطع در روز‌های انتهایی هفته جاری یا هفته آینده تکلیف مشخص می‌شود. بعد از آن روند بازار به طور کامل تغییر می‌کند. چراکه با در نظر گرفتن تحولات نظامی منطقه نرخ‌ ارز و طلا به صورت هیجانی بالاتر رفته و موجب شکل‌گیری یک روند افزایشی موقتی شده است.

در راستای روند مذکور قیمت دلار در بازار تهران سطوح قیمتی کانال ۶۲ هزار تومانی را مشاهده کرده است. اما کانال ۶۲ را می‌توان سقف قیمت دلار معرفی کرد. چرا که پس از برخورد نرخ با این سقف، روند بازار معکوس و وارد فاز کاهشی شد. تحلیلگران معتقدند که با توجه به سیگنال‌های منتشر شده از سوی مقامات مسئول امکان افت قیمت‌های بیشتر نیز وجود دارد.

رویکرد خریداران ارز در بازار

یکی از عواملی که می تواند به خریداران ارز در بازار کمک کند سیگنال مقامات مسئول است. برای نمونه محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی چند وقت پیش در اظهار نظری درباره ارزی گفته است «هرکسی هر نیازی دارد ما ارز آن را تامین می‌کنیم. نیازی نیست با نرخ دیگری این نیازها تامین شود. نباید نرخ غیررسمی را مبنای قیمت کالاها و خدمات قرار دهیم. هیچ‌کس با نرخ غیررسمی ارز ۶۰ هزار تومانی کالا وارد نمی‌کند. تلاطم بازار غیررسمی ارز ناشی از وضعیت منطقه است و به زودی کاهش پیدا می‌کند.»

سجاد بوربور، کارشناس بازار ارز گفت: هر اتفاقی که در ایران به صورت هیجانی بیفتد و باعث کاهش یا افزایش نرخ ارز شود، با ثبات نیست. از طرف دیگر هیچکس هم نمی تواند پیش بینی کند که چه اتفاقی در بازار خواهد افتاد. از این رو بهترین کار این است که ریسک نکرد. دلار به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می‌کند. این ارزش ذاتی دلار متاثر از فاکتور‌ نقدینگی، رشد اقتصادی و تورم است.

ریسک بازار طلا جهانی است

با توجه به اینکه افزایش حجم نقدینگی روندی نزولی دارد و رشد اقتصادی هم به گفته بانک جهانی حدود ۵ درصد است. به همین دلیل  پیش بینی می شود که فعلا نوسان جدی در معاملات ارز وجود نداشته باشد. درباره بازار طلا نیز تقریبا همین شرایط حاکم است. چراکه انس طلا به یک مقاومت مهم برخورده است.

به همین دلیل ریسک بازار طلا را نباید نادیده گرفت. از طرف دیگر بخشی از قیمت طلا که متاثر از بازار دلار است نیز فعلا در سکون باقی میماند. بنابرایی تقاضای اخیر برای طلا نیز تحت تاثیر هیجانات است. براین اساس به زودی قیمت سکه تمام به مرز ۴۰ هزار تومان و حتی ۳۸ هزار تومان میل پیدا خواهد کرد.