روند نزولی بورس متوقف شد؟
روند نزولی بورس متوقف شد؟

وجهی با نگاهی به روند نزولی بورس در سال‌های اخیر گفت: دامنه نوسان بورس به مثبت و منفی یک درصد محدود شده، زیرا سیگنال بازارهای جهانی و تنش‌های منطقه‌ای منفی است.

به گزارش سرمایه فردا، فرزاد وجهی کارشناس بازارهای مالی گفت: روند نزولی بورس سال ۹۹ به دلیل رشد حبابی بود. اما الان به دلایل دیگری ریزشی شذه است. در آن زمان هجوم مردم با سرمایه‌های خرد بورس با خواست دولت بالا برده بود. درواقع عرضه قطره چکانی سهام منجر به رشد حبابی بورس شد. بعداز آن حباب ترکید و همه زیان دیدند. در ادامه بسیاری از سهامداران از بازار خارج شدند.

او با بررسی وضعیت کنونی بازار سرمایه تصریح کرد: در هفته‌های اخیر بورس‌های بین‌المللی تحت تاثیر فضای روانی تنش منطقه‌ای و عقب نشینی فدرال رزرو از کاهش نرخ بهره نوسان منفی داشته است. از طرف دیگر برخی کشورها مانند ژاپن نرخ اوراق را بالا برده اند. به همین دلیل روند نزولی بورس ادامه دار شده است. این مسأله در بورس سایر کشورها نیز نمایان شده است.

وجیهی با نگاهی به ابعاد تنش‌های سیاسی و اثر آن بر بازارهای مالی اظهار کرد: اگر سیاستها در مسیر تنش‌زدایی پیش برود، به طور قطع برخی بازارها مانند بورس ایران برگشت می‌زند، اما احتمال ادامه رکود در بازارهایی مانند رمزارزها وجود دارد. در مقابل اگر تنش‌های منطقه‌ای افزایش یابد روند نزولی بازارهای مالی ادامه می‌یابد. در چنین شرایطی احتمال بازگشت رمزارزها وجود دارد.

سیاست دولت برای مهار روند نزولی بورس

در شرایط فعلی به نظر می‌رسد کمبود نقدینگی مهم‌ترین معضل بازار سهام و عامل اصلی درجا زدن قیمت‌هاست. با وجود آنکه در روزهای گذشته شاهد اخبار حمایتی در بازار سهام بودیم. اما باید دید طی روزهای آینده آیا خبری از انتقال نقدینگی به بورس خواهد بود؟

در هفته گذشته و در ادامه معاملات کم‌رونق بازار سهام،ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم وضعیت عجیب و ناامید کننده‌ای را پشت سر گذاشت و به یک هزار و ۶۳ میلیارد تومان رسید که برای بورس تهران رقم ناچیزی به نظر می‌رسد.

بر‌‌گزاری جلسات حول محور بازار سرمایه، به سهامداران نشان می‌دهد. بورس دغدغه سیاستگذار است و نشانه مثبتی می‌تواند تلقی شود.

البته این جلسه باید زودتر تشکیل می‌شد تا تصمیم نهادهای مرتبط با بازار سرمایه‌ مشخص شود. تخصیص خط اعتباری، انتشار اوراق‌تبعی و افزایش ضریب اعتباری کار‌‌گزاری‌‌‌‌ها از تصمیمات مدنظر جلسه بوده‌اند که به طرف تقاضای بازار کمک می‌کند.

کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند؛ نباید بحران‌‌‌‌ها موقتی مدیریت شود و حداقل برای کمک به بورس باید یک برنامه یک ماهه وجود داشته‌ باشد. ترتیب تصمیمات مربوط به بازار مشخص و شفاف باشد و مطابق آن عمل شود.

افزایش ارزش و حجم معاملات بورس اتفاق می‌افتد ؟

در صورتی‌که این تصمیمات توسط نهادهای ذی‌نفع عملی شود. قطعا فعالان بازار از حالت دفاعی خارج می‌شوند و سمت تقاضای بازار فعال‌تر می‌شود و سمت عرضه نیز عقب‌نشینی خواهد کرد. همچنین شاهد افزایش ارزش و حجم معاملات، قیمت‌ها و در نهایت بهتر‌شدن بازار سرمایه خواهیم‌بود.

برخی از فعالان بازار سرمایه، معتقدند که بدون عمق پیدا‌کردن بازار سرمایه و برطرف‌شدن مشکلات بنیادین آن، توسعه ابزارها و محصولات مالی نوین ممکن است بحران‌‌‌‌ساز باشد.

شاخص کل به مرز دو میلیون واحد نزدیک شده و وعده حمایت‌های مالی بانک مرکزی از شرکت‌های بازار سهام، با تضمین اوراق و اعطای وام‌های ارزی به شرکت‌های معدنی و پتروشیمی تا حدودی به یاری بورس تهران آمده است.

هرچند به‌طور تاریخی،حمایت‌های مقطعی در برهه‌های حساس برای بازار سرمایه کارآمدی کافی را نداشته است.اما یک رونق نسبی را برای بازار به ارمغان می‌آورد. حال خوب بورس منوط به حمایت واقعی از اقتصاد با کنترل تورم و تک‌نرخی کردن ارز است.