دلایل توقف روند مثبت شاخص
دلایل توقف روند مثبت شاخص

روند مثبت شاخص کل بورس فعلا متوقف شده است. در حالی که به دلیل محدودیت دامنه نوسان رشد چندانی در بورس اتفاق نیفتاده است.

به گزارش سرمایه فردا، روند مثبت شاخص درحالی متوقف شده که از ابتدای سال سه بار کانال دو ‌میلیون و ۱۰۰هزار واحد را از دست داده است. بنابراین برای فعالان بازار سهام کف سازی محکم بالای سطح مذکور حساسیت بالایی دارد.
بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از ابتدای شهریور شاخص هموزن بورس که وضعیت نمادهای کوچکتر بازار را به رخ می‌کشد، عملکردی به مراتب بهتری از روند مثبت شاخص نشان داده است. نمادهای کوچ با مثبت های پیوسته بر ارتفاع شاخص هم وزن افزوده است . در حالی که شاخص کل در یازده روز معاملاتی شهریور در حدود ۲.۵ درصد رشد را ثبت کرده است.
در کنار برخی تردیدها درخصوص مشکلات کنونی مربوط به وضعیت سیاست خارجی کشور، ضعف تقاضا برای شرکت‌های بزرگ موجب شده سرمایه‌گذاران احتیاط مضاعف را در دستور کار خود قرار دهند .به این ترتیب به نظر می‌رسد کماکان در روزهای آینده نمادهای کوچک‌تر و احتمالا شرکت‌های دارای پتانسیل افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی دارایی در صدر توجه معامله‌گران باشند.

روند مثبت شاخص تحت تاثیر نرخ ارز

البته این سناریو منوط به برخی تصمیمات جدید از سوی رئیس سازمان بورس است. اما در‌حال‌ حاضر به یکی از خوش‌بینی‌های اهالی بازار سهام تبدیل شده است. نظام چند نرخی ارز در ایران، همان‌طور که توسط بسیاری از کارشناسان اقتصادی تأکید شده، به عنوان یکی از ناکارآمدترین سیاست‌ها شناخته می‌شود.
این نظام به طور مستقیم زمینه‌ساز شکل‌گیری رانت و فساد اقتصادی می‌شود. تفاوت‌های شدید میان نرخ‌های ارز رسمی و بازار آزاد، انگیزه‌های اقتصادی برای سوءاستفاده از منابع ارزی را افزایش داده و منجر به ایجاد ناهماهنگی در فضای اقتصادی کشور می‌شود. در حال حاضر سه نرخ مهم ارزی در کشور وجود دارد: نرخ ارز بازار آزاد، نرخ اسکناس و نرخ حواله مرکز مبادله. این تضاد در نرخ‌گذاری باعث افزایش عدم هماهنگی در اقتصادو توقف روند مثبت شاخص شده است. ولی در ادامه دولت باید سیاست های خود را در این زمینه اصلاح کند.