روند صعودی بورس چه زمانی است؟
روند صعودی بورس چه زمانی است؟

روند صعودی بورس به صورت واضح نمی توان پیش بینی کرد، اما نشانه هایی از آغاز یک کف سازی و ادامه روند صعودی در نمادهای ارزنده دیده می شود.

به گزارش سرمایه فردا، بازار سهام سومین هفته شهریور را در روند صعودی بورس طی کرد.با نگاهی به وضعیت داد و ستدهای سهامی از ابتدای شهریور می‌توان دریافت که تالار شیشه‌ای تا حدودی از هیجانات منفی دور مانده است.
البته این موضوع می‌تواند به هفته نیمه‌‌‌‌‌‌‌‌تعطیلی که معامله‌گران پشت سر گذاشتند نیز مرتبط باشد.درصورتی‌که در روزهای پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو سیگنال منفی جدیدی به بازار تزریق نشود، با توجه به کاهش عمق معاملات، احتمال نوسان منفی شاخص‌ها نیز اندک است.دلار نیمایی هم به‌عنوان یکی از محرک‌های رشد بازار سهام در شرایط کنونی، در روز چهارشنبه نیز به رشد خود ادامه داد..به این ترتیب احتمال سرک کشیدن دماسنج اصلی بورس به سطوح بالاتر وجود دارد.
اگرچه اقدامات سازمان بورس درخصوص «تداوم محدودیت دامنه‌نوسان»بازار را کلافه ‌کرده و مسیر رسیدن به هدف‌گذاری‌های بعدی قیمتی را ناهموار می‌کند. از نگاه تکنیکال شاخص‌کل آمادگی صعود را دارد.در صورتی‌که نماگر بورس تهران،بالای سطح کنونی تثبیت شود؛وارد مرحله بعدی روند صعودی بورس خواهد شد. در مقطع کنونی نشانه هایی از آغاز یک کف سازی و ادامه روند صعودی در نمادهای ارزنده دیده می شود.
شهریور برای اهالی بازار سهام بسیار مهم است.اگر در روزهای آتی وعده‌های همتی محقق نشودممکن است خروج پول مجددا سرعت بگیرد. در آخرین روز هفته نیز برخلاف روزهای قبل شاهد قدرت گرفتن تقاضا بودیم.

روند صعودی بورس

به‌نظر می‌رسد بازار در حال‌حاضر وارد فاز‌ استراحت موقت شده و احتمالا محرک‌های روند صعودی بورس باید تقویت شوند تا بازار را به سمت سطوح بالاتر هدایت کنند.
بر اساس اظهارات تحلیلگران به‌نظر نمی‌رسد بورس تهران دیگربا افت همراه شود.البته این سناریو در حالی قابلیت تحقق دارد که تنش‌های سیاسی و نظامی به حداقل برسد.
اهالی بازار سهام، سود ‌یک هزار و ۲۵۰همتی را برای سال‌مالی جاری پیش‌بینی می‌کنند. طی ۴ سال‌اخیر، ابتدا ‌در پاییز ۹۸، P/E زیر ۵ واحد را به خود دید. به واسطه رشد قیمت دلار و بهبود شرایط سیاسی، رشد شگفت‌‌‌‌‌انگیزی نصیب دولت شد. این سنجه مهم یک‌بار دیگر در آبان ۱۴۰۱ نیز تا ۴.۵واحد افت کرد. پس از آن دوباره با رشد قیمت دلار و کاهش نسبی نرخ اوراق بازار، شاخص‌کل بورس سقف جدیدی را به‌ثبت رساند. البته در خرداد ۱۴۰۰، یک‌‌‌‌‌بار در بازار سرمایه P/E آینده‌نگر زیر ۵ واحد بود. تنها محرک روند صعودی بورس روی‌کارآمدن دولت سیزدهم و سیاست‌های تازه آن بود که بورس را تا نیمه شهریور همان سال‌ مثبت نگه داشت. اما سقف جدیدی به‌ثبت نرسید.

اثر رشد قیمت دلار نیما بر رشد بازار سرمایه

افزایش سیاست‌های انقباضی پولی در دولت سیزدهم، سبب شد تا حتی با رسیدن P/E آینده‌نگر بازار به زیر ۵ واحد در بهمن ۱۴۰۰، بازار با رشد بسیار کمی همراه شود.اکنون‌ با توجه به اینکه رشد قیمت دلار نیما قطعی است و حتی بانک‌مرکزی اعلام کرده‌ که نرخ دلار توافقی را برای برخی از صنایع جایگزین کرده‌است. بنابراین احتمالا نرخ ارز موثر برشرکت‌ها به نرخ آزاد نزدیک خواهد شد.
بازار نسبت به نرخ بهره و به‌خصوص اوراق اخزا در حال حاضر مطمئن نیست، در صورتی‌که کاهش نرخ بهره به نفع اقتصاد و حتی به‌صورت موقتی صورت گیرد، بازار قطعا به آن واکنش مثبت نشان خواهد داد.
اگر فرض شود نرخ رشد سود و دلار نیما ثابت بماند و صرفا نااطمینانی درخصوص نرخ بدون‌ ریسک وجود داشته‌باشد. احتمالا باید نرخ بهره زیر ۲۷درصد باشد که بتوان P/E بازار را حدود ۸ واحد پیش‌بینی کرد.اگر نرخ بهره حتی ۲۹ تا ۳۰درصد بماند‌ بازهم بازار انگیزه کافی برای رشد نخواهد داشت.