رقم اجاره مسکن در ۱۴۰۳
رقم اجاره مسکن در ۱۴۰۳

رقم اجاره مسکن در ۱۴۰۳ حدذود ۴۵ درصد افزایش یافت که خیلی بیشتر از سال ۱۴۰۲ بود در حالی که بازار مسکن رکود داشت و معاملات کاهش یافت.

به گزارش سرمایه فردا، تابستان امسال متوسط اجاره‌بهای مسکن در تهران ۴۵ درصد نسبت به پارسال افزایش پیدا کرد. این به معنای آن است که همه مستاجرهای تهرانی هزینه‌ای که طی یکسال پیش‌رو پرداخت می‌کنند، تقریباً ۱٫۵ برابر یکسال گذشته است. اما در بین این جماعت اجاره‌نشین، گروهی هستند که «مستاجر تمدیدی» نام دارند و رقم اجاره مسکن در قراردادهای آنها با رشد کمتری تعیین شده است.مستاجرتمدیدی‌ها برای سال دوم یا چندم با موجر توافق می‌کنند.
تحقیقات میدانی از نبض اجاره‌بها در قراردادهای تمدیدی حاکی است. تابستان امسال رقم اجاره مسکن ، میانگین ۳۵ درصد افزایش یافته که از نرخ رشد اجاره‌بهای کل در پایتخت کمتر است.
مستاجرتمدیدی‌ها به دو علت، مورد توجه موجر قرار می‌گیرند؛ خوش‌حساب بودن‌شان در سال اول و ریسک شناسایی مستاجر جدید.
این موضوع باعث می‌شود مالکان در این نوع معاملات اجاره تا حدودی نرمش به خرج دهند. نرخ دستوری برای رشد اجاره‌بها در تابستان ۱۴۰۳ رقم ۲۵ درصد بود که هر دو نبض اجاره از آن فراتر است مستاجرهای ساکن ۴ منطقه واقع در نوار میانی شهر تهران ماهانه حدود ۱۰ میلیون تومان به موجر خود پرداخت می‌کنند؛ اما این، همه هزینه اجاره‌نشینی در این مناطق نیست.

رقم اجاره مسکن در مناطق ۹ تا ۱۲ تهران

در مناطق ۹ تا ۱۲ تهران، در حال حاضر متوسط «اجاره‌بهای پیشنهادی» به صورت ۱۰ میلیون تومان اجاره‌بهای ماهانه و ۵۰۰ میلیون تومان پول پیش است. تبدیل پول پیش به اجاره بهای ماهانه مشخص می‌کند، یک مترمربع آپارتمان اجاره‌ای در این مناطق ماهانه ۳۲۰ هزار تومان است. رقم اجاره مسکن در این مناطق دست‌کم ۲۵ درصد کمتر از سطح متوسط شهر است. آنهایی که هر از گاهی موضوع «انتقال پایتخت از تهران» را پیش می‌کشند، تصورشان این است که «شلوغی تهران» با این طرح حل و فصل می‌شود.

تجربه انتقال پایتخت در کشورهای مختلف

اما اگر یک تجربه عملیاتی در دنیا از این طرح نشان داده شود، «رویای رهایی تهرانی‌ها از مشکلات زندگی» با انتقال پایتخت، یکبار برای همیشه راستی‌آزمایی خواهد شد. با بررسی تجربه اخیر جهانی در بحث انتقال پایتخت این راستی‌آزمایی را انجام داده است.قزاقستان در سال ۱۹۹۷ تصمیم می‌گیرد پایتخت را از آلماتی به آستانه منتقل کند.
دو‌ دلیل آشکار و پنهان هم برای این مساله داشت؛ اولی نجات از زلزله و تمرکززدایی جمعیتی از آلماتی، دومی نزدیکی به مرز روسیه. بماند که دلیل دوم پشت دلیل اول پنهان ماند و البته بعدا آشکار شد.
اما در طول این سال‌ها نه تنها جمعیت ۱.۱ میلیون نفری پایتخت قدیم کم نشد که ساکنان آلماتی تا مرز ۲ میلیون نفر رو به افزایش گذاشته است.این به معنای آن است که با انتقال پایتخت لزوما جمعیت کاهش پیدا نمی‌کند اما به احتمال خیلی زیاد پایتخت جدید هم به معضل شلوغی پایتخت قدیم مبتلا خواهد شد. ضمن آنکه قزاقستان برای تاسیس پایتخت جدید دو‌ مزیت اقتصادی داشت؛ جذب سرمایه خارجی و بودجه داخلی مناسب.