رشد ۶۰ درصدی سود خالص با استراتژی بهره وری
رشد ۶۰ درصدی سود خالص با استراتژی بهره وری

شرکت پتروشیمی زاگرس سال گذشته به سود خالص بالای ۳ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشدی ۶۰ درصدی داشته که تحت تاثیر کاهش هزینه تولید و دموراژ محقق شد.

به گزارش سرمایه فردا، مجمع عمومی پتروشیمی زاگرس با حضور ۸۹ درصد از سهامداران برگزار شد و از آنجایی که این شرکت انتخابات هیات مدیره را پیش رو دارد اسماعیلی دانا نماینده سهامدار عمده به عنوان رییس  اداره مجمع عمومی را به عهده گرفت.
شرکت پتروشیمی زاگرس در سال مالی گذشته ۲۱۴۲۱ میلیارد تومان درآمد عملیاتی و بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سود عملیاتی کسب کرده و دارایی های شرکت به بیش از ۱۱ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است
مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس با اشاره به اینکه شرکت از سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۴۰۰ روی توسعه زنجیره ارزش کار کرده است، گفت: مواد اولیه شرکت گاز متان و اکسیژن دریافت و به ذخیره متانول تبدیل می شود.
متین دیداری درباره وضعیت شرکت زاگرس در بازار داخلی و جهانی اظهار کرد: در حال حاضر شرکت زاگرس با ظرفیت ۳.۳ میلیون تن جزو پنج شرکت بزرگ متانول ساز جهان است و حتی می توان ادعا کرد که در تولید متمرکز بزرگترین متانول ساز جهان است.
او با بیان اینکه پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۷ ظرفیت متانول به ۲۰۷ میلیون تن خواهد رسید، اظهار کرد: تولید واقعی و عملیاتی به ۱۳۸ میلیون تن خواهد رسید که سهم بازار جهانی ۵۰ میلیون تن خواهد بود.
او با اشاره به اینکه در مارکت جهانی بیشترین تولید مربوط به چین بوده است، اظهار کرد: میزان واردات متانول تقریبا در مناطق مختلف جهان پراکنده است. وقتی تولید سال ۲۰۲۲ را مورد ارزیابی قرار می دهیم تولید ۱۱۷ میلیون تن و ظرفیت ۱۷۵ میلیون تن بوده که ۵۸ درصد آن مربوط به شمال شرق آسیا و تا سال ۲۰۲۷ شرایط تغییر می کند و سهم شمال شرق آسیا کاهش می یابد و در مقابل سهم آمریکای شمالی، روسیه و… افزایش می یابد.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس با بیان اینکه سهم ایران در تولید متانول خاورمیانه ۴۵ درصد است، اظهار کرد: سهم تولید زاگرس در متانول خاورمیانه ۱۳ درصد است.
او با اشاره به اینکه تولید شرکت در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۴۷ هزار تن بوده که در سال ۱۴۰۱ به دو میلیون و ۴۴۰ هزار تن رسیده است، گفت: از نظر ریالی ارزش فروش شرکت ۲۱.۴ هزار میلیارد تومان بوده در حالی که سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹۶۰۰ میلیارد تومان ارزش فروش محصولات ثبت شده است. در سال ۱۴۰۰قیمت تمام شده هر تن ۳۲۶ دلار بوده و نرخ متوسط فروش ۳۵۱ دلار ثبت شده که با کاهش نرخ متوسط فروش در سال ۱۴۰۱ مواجه بوده و به ۳۱۹ دلار در آن رسیده و قیمت تمام شده هم سال گذشته حدود ۲۸۰ دلار  رسیده این کاهش قیمت تولید در نتیجه کاهش نرخ خوراک و نرخ حمل گاز بوده است
دیداری با بیان اینکه سود سهام شرکت هم از ۷۹۰ تومان به ۱۲۶۰ تومان افزایش داشته است، اظهار کرد: سود عملیاتی شرکت در سال ۱۳۰۱ حدود ۳ هزار میلیارد و در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده و سود خالص شرکت هم در سال ۱۴۰۱ به حدود ۳۰۳۶ میلیارد تومان رسیده در حالی که سال ۱۴۰۰ سود خالص حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده و رشد ۶۰ درصدی ثبت کرده است.
او با تاکید بر اینکه در بخش هزینه های اداری اختلاف اداری به دلیل نرخ تسعیر وجود دارد، اظهار کرد: همچنین هزینه سوخت کشتی ها که ارزی است در هزینه های اداری آمده به همین دلیل افزایش داشته است.
دیداری درباره پرونده حقوقی هیزل گفت: شرکت هیزل ۸ سال پیش خریدی از شرکت زاگرس داشته بود و پرداخت نکرده بود و با پیگیری قضایی از ۳۲ میلیون درهمی که از شرکت داشتیم در دیوان عالی کشور امارات حکم قطعی ۱۰۳ میلیون درهمین گرفتیم و هم اکنون در مرحله وصول هستیم.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس با بیان اینکه لایسنس واحد اتانول ثبت شده است، اظهار کرد: واحد ۳۰۰ هزار تنی اتانول زاگرس نخستین اتانول کشور خواهد بود که نه تنها دیگر ایران واردکننده اتانول نخواهد بود بلکه صادرکننده هم خواهیم شد.
او با تاکید بر اینکه سال گذشته نرخ خوراک در بودجه آمده بود با پیگیری ها در کمیسیون تلفیق و… بازگشت آن به دولت قرار بود تغییر نرخ خوراک در بودجه قرار نگیرد، اطهار کرد: در حال حاضر دولت کسری بودجه دارد به همین دلیل روی نرخ خوراک پتروشیمی برنامه ریزی کرده با این حال ما امیدواریم که اصلاح نرخ خوراک اتفاق بیفتد.
دیداری با بیان اینکه دیروز استفصاریه از شورای رقابت درباره نرخ سرویس های  جانبی منتشر شد که در برمبنای آن مصوبات ۴۷۹ سال ۱۴۰۱ به سال ۱۴۰۰ تیری پیدا نکرد، گفت: این موضوع باعث شده ۴۷۰ میلیارد تومان به نفع شرکت پتروشیمی زاگرس باشد.
او افزود: سال گذشته زمینه احداث دو واحد تولید اکسیژن و واحد‌های سرویس جانبی آغاز شد، همچنین با توجه به اینکه بخار مازاد در مجتمع وجود دارد آنها را تبدیل به برق کنیم تا هزینه تامین برق کاهش یابد و در آینده تا سقف ۱۵۵ مگاوات برق تولید خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس با بیان اینکه واحد نخست رآکتور پنج سال پیش از یک شرکت رومانیایی انجام شد و باید بعد از دو سال تجهیزات را تحویل می داد اما این شرکت از ادامه ساخت و تحویل امتناع کرده بود، گفت: اما بعد از پیگیری هایی که انجام شد رآکتور ساخته شد و در حال تحویل آن هستیم.
دیداری با بیان اینکه بویلرهایی داشته ایم که به دلیل کیفیت پایین به ۱۲۰ میلیون دلار خسارت به شرکت وارد کرده بود، گفت: با توجه به همکاری ها قرارداد بویلر منعقد شد همچنین با توجه به اورهالی که انجام شده ظرفیت تولید شرکت حدود ۶ درصد افزایش یافته است.
او با تاکید بر اینکه کاهش ۵ درصدی مصرف گاز  حدود ۷۴ میلیون دلار صرفه جویی در شرکت ایجاد کرده ایم، گفت: همچنین سال گذشته کاهش ۷۰ درصدی دموراژ را داشته ایم و فروش نرخ متالول در شرکت زاگرس بالاتر از سایر شرکت ها بوده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس با بیان اینکه نخستین شرکتی بوده که ایم در حوزه فناوری اطلاعات اقدامات موثری انجام داده ایم، اظهار کرد: ۸۲۲ روز بدون حادثه در پتروشیمی زاگرس را پشت سرگذاشته ایم که نشانه ارتقای اچ آی ایی در شرکت است و همچنین در بخش آزمایشگاه ها هم استاندارد لازم را اخذ کرده ایم.
او با تاکید بر اینکه ایران می تواند های قیمت گذاری متانول در جهان باشد، اظهار کرد: مهمترین مشکل متانولی ها افزایش نرخ خوراک، قطعی گاز در زمستان است که در سال گذشته به ۸۰ روز رسیده بود و احتمالا قطعی گاز امسال بازهم افزایش یابد.
دیداری با بیان اینکه شرکت در حال حاضر تک محصول است، اظهار کرد: طبق برنامه ریزی ها در بخش پایین دستی تمرکز کرده ایم و هم اکنون تامین مالی برای پروژه های اتانول و…را از طریق صندوق توسعه ملی و بانک داخلی انجام داده ایم.
او با اشاره به برنامه های شرکت در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: امسال نه تنها برنامه کاهش هزینه تولید و افزایش ورود به بازارهای جدید را خواهیم داشت موضوع بهره وری و ارتقای راندمان تولید را هم دنبال می کنیم.