رشد قیمت‌ مسکن چه زمانی است؟
رشد قیمت‌ مسکن چه زمانی است؟

صرف‌نظر از سیاست نرخ بهره و شوک‌های اقتصادی، رشد قیمت‌ مسکن در ایران احتمالاً از مهرماه سال آینده به بعد رخ می‌دهد.

به گزارش سرمایه فردا، فدرال رزرو بعد از کاهش نرخ بهره به میزان ۵۰ واحد پایه، حالا با احتمال ۵۰ درصد ممکنه دوباره نرخ بهره رو در نشست نوامبر کاهش بدهد. البته سیاست‌گذاران فدرال مثل کریستوفر والر و نیل کاشکاری می‌گویند که سرعت کاهش باید کمتر باشد. حالا همه نگاه‌ها به گزارش اشتغال غیرکشاورزی (NFP) جمعه آینده دوخته شده تا شاید مسیر جدیدی رو برای نرخ بهره مشخص کند. چراکه نرخ بهره تاثیر مستقیمی بر رشد قیمت‌ مسکن دارد و این تنها مربوط به بازار ایران نیست.
از طرف دیگه، شاخص‌های PMI هم در هفته آینده منتشر می‌شوند که می‌تونه تصویری دقیق‌تر از وضعیت اقتصادی آمریکا نشون بدهد. اگر این داده‌ها خوب باشد، ممکنه ارزش دلار تقویت شود. اما اگه ضعیف باشد، احتمال کاهش نرخ بهره بیشتر می‌شود و فشار روی دلار افزایش پیدا می‌کند.

رشد قیمت‌ مسکن تحت تاثیر تسهیلات و رشد اقتصادی

رشد قیمت‌ مسکن به شدت تحت تاثیر سیاست های فدرال رزرو قرار دارد. به ویژه اینکه رکود در بازار مسکن چین اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. بازار مسکن تحت تأثیر کلی عوامل مختلف قرار می‌گیرد؛ از رشد اقتصادی و نرخ بهره گرفته تا اعتماد مصرف‌کننده و دسترسی به وام مسکن.
کمبود عرضه و سیاست‌های دولتی هم نقش مهمی در بازار دارند. هر چقدر این عوامل بهتر باشند، قیمت مسکن بالاتر می‌رود.
فعلاً بازار مسکن دررکود عجیبی است و مردم تمایلی به ورود به این بخش ندارند. ولی با توجه به شرایط اقتصادی و آمارهای عرضه، تجمع تقاضا از سال‌های قبل و روانشناسی بازار، به نظر می‌رسد از اواخر سال، خیلی آروم آروم حرکتش شروع شود.
بازار مسکن بازاری بزرگه و مستقیم و غیرمستقیم روی پس انداز، درآمد و هزینه ۲۵ میلیون خانوار ایرانی تأثیر دارد. حرکتش به سختی شروع شده و برای رشد اصلی بازار ۶ تا ۱۲ ماه زمان می‌برد. بنابراین صرف‌نظر از اتفاقات و شوک‌های احتمالی، رشد محسوس قیمت‌های مسکن احتمالاً از مهرماه سال آینده به بعد رخ می‌دهد. در واقع، سال آینده این موقع‌ها بخر بخر ملک تازه شروع می‌شود.