رشد سودسازی گل گهر  قربانی قانون محدودیت واردات ماشین آلات
رشد سودسازی گل گهر  قربانی قانون محدودیت واردات ماشین آلات

در حالی شرکت گل گهر در سال مالی اخیر بیشترین درآمد ارزی داشته که قابلیت بالایی برای افزایش تولید و صادرات دارد و ظرفیت های این شرکت قربانی قانون محدودیت واردات ماشین آلات معدنی شده و دولت باید سیاست واردات ماشین آلات معدنی را مورد بازنگری قرار دهد.

به گزارش سرمایه فردا، تقریبا چند سالی هست که با بروز مشکلات ارزی در کشور سیاست های جدیدی در زمینه واردات ماشین آلات معدنی و راه سازی اتخاذ شده که بر مبنای آن از سال ۹۸ مقرر شد که شرکت های داخلی همچون هپکو، ماشین سازی اراک و… تجهیزات و ماشین آلات سبک مورد نیاز بخش معدن را تامین کنند و تنها ماشین آلات سنگین واردات شود آنهم مشروطه به اینکه شرکت واردکننده پروانه بهره‌برداری از معادن هم در اختیار داشته باشد.
این سیاست نه تنها به تولید داخلی ماشین آلات کمک نکرد منجر به کاهش بهره برداری از معادن هم شد زیرا در شرایط کنونی بخش عمده ماشین آلات و ۹ هستند و آن دسته از ماشین آلات و تجهیزاتی که توسط شرکت های داخلی تولید شده از کارایی لازم برخوردار نیست، برای نمونه بولدوزرهای تولید داخل بیشتر قابلیت استفاده در پروژه های راه سازی دارند و به دلیل ضعف بازوها عملکرد لازم برای حفاری معدنی ندارند، به همین دلیل بسیاری از معادن کشور با چالش افت استخراج مواجه شده اند.
به تازگی عامل شرکت سنگ آهن گهر زمین، در  مجمع عمومی اعلام کرده بود که «کف معدن به دلیل حفاری‌های گذشته ۲۵۰ متر پایین‌تر رفته و هرچقدر کف معدن پایین‌تر برود، به ماشین آلات جدید و نو برای انتقال برداشتی‌ها نیاز داریم. در شرایط کنونی این باطله‌ها را باید منتقل کنیم، و تا زمانی که باطله‌ها وجود داشته باشند، نمی‌توانیم عرصه را گسترش دهیم»
در سال های گذشته صندوق سرمایه‌گذاری معادن مکلف بود برای واردات ماشین آلات معدنی تسهیلات با نرخ پایین ارائه دهد در مقطع کنونی نه تنها چنین مکانیسمی برای حمایت از معادن وجود ندارد، به دلیل افزایش نرخ ارز و … واردات ماشین آلات معدنی بسیار گران تمام می شود و برای شرکت های تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد که انواع ماشین آلات و تجهیزات معدنی واردات کنند، به همین دلیل بسیاری کارشناس معدن معتقدند که مجوز واردات این ماشین آلات معدنی به شرکت های پیمانکاری داده شود تا در پروژه های مختلف استفاده کنند.
اما تاثیر تجهیزات و ماشین آلات به روز در اقتصاد معدن چقدر است؟ برای نمونه سود خالص شرکت گل گهر در سال مالی گذشته ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده اگر بهره وری ناشی از ماشین الان و تجهیزات معدنی در نظر گرفته شود حداقل ۲۰ درصد در درآمد و  ۵ درصد در سود خالص شرکت موثر است.
بنابراین در شرایط کنونی که دولت در تامین تخصیص ارز برای واردات ماشین آلات و تجهیزات معدنی معدنی مشکل دارد باید سیاست های را در قبال توسعه صادرات مواد معدنی و همچنین بازگشت ارز شرکت ها در نظر بگیرد که شرکت ها بتوانند از درآمد ارزی خود برای واردات ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز معادنشان بهره مند شوند.