راه اندازی تورهای مسافرتی به اروند از نیمه دوم ۱۴۰۳
راه اندازی تورهای مسافرتی به اروند از نیمه دوم ۱۴۰۳

به گزارش سرمایه فردا، امیر هوشنگ بابا مرادی با اشاره به اینکه راه اندازی تورهای مسافرتی به اروند از نیمه دوم ۱۴۰۳ کلید می خورد، گفت: چشم انداز گردشگری منطقه آزاد اروند از دو مسیر تعریف شده است که تا دو ماه آینده از برنامه ها و اهداف خود رونمایی می کنیم.

با توجه به اینکه جذب سرمایه های غیر دولتی، زیرساخت ها و امکانات رفاهی و قابلیت های گردشگری همگی دارای نقشی بسیار موثر در توسعه گردشگری مناطق آزاد هستند و از آنجایی که منطقه آزاد اروند با پتانسیل های منحصر به فرد خود توانایی رسیدن به جایگاه ویژه ای در زمینه گردشگری دارد پیش بینی می شود در صورت تقویت زیرساخت ها و افزایش مشارکت بخش خصوصی جذب گردشگر را روند صعودی پیدا کند.
در همین رابطه امیر هوشنگ بابا مرادی مدیر توسعه گردشگری منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه بنای ما معرفیت ظرفیت های منطقه آزاد اروند، آبادان و خرمشهر در نمایشگاه گردشگری تهران بود، گفت: دستیابی به این هدف امکان پذیر نبود مگر با ایجاد وفاق و هماهنگی با فعالان گردشگری. از این رو جلسات متعددی برگزار و کارگروه های مختلفی در گردشگری و صنایع دستی راه اندازی شد تا مسیر دستیابی به اهداف هموار شود.
او افزود: در حاشیه نمایشگاه گردشگری تهران تفاهم‌نامه های خوبی بین فعالان بخش خصوصی و سایر استانها منعقد شد و از آنجایی که هدف ما جذب گردشگران داخلی در منطقه آزاد اروند است باید معرفی شهرهای آبادان و خرمشهر به خوبی اتفاق می افتاد. با توجه به اینکه خرمشهر و آبادان قبل از جنگ تحمیلی از قطب های گردشگری جنوب کشور بوده، به همین دلیل قصد داریم ضمن معرفی این مناطق به گردشگران، تورهای مسافرتی به این شهرها را در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ فعال خواهیم کرد.

بابا مرادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر آمادگی داریم تا زمین هایی که در اختیار سازمان منطقه آزاد یا بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه های گردشگری در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم، تصریح کرد: در حال حاضر صنعت گردشگری دومین صنعت پولساز دنیاست و با توجه به قابلیت هایی که در منطقه آزاد اروند وجود دارد می توانیم به دستاوردهای خوبی برسیم، اما از آنجایی که زیرساخت های شهرهای آبادان و خرمشهر در دوران جنگ تخریب شده هم اکنون نیازمند همت مسئولان و یاری سرمایه گذاران برای بهسازی است و اگر اقدام انجام شود به طور می توانیم چشم انداز روشنی برای درآمد گردشگری منطقه ترسیم کرد.

جذابیت بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاران گردشگری
او با تاکید بر اینکه بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاران گردشگری کوتاه مدت خواهد بود، گفت: در حال حاضر برنامه های متنوعی همچون برگزاری جشنواره ها، جشن ها و… در نظر گرفته ایم. تاکنون روزانه ۷ تا ۸ هزار گردشگر در قالب راهیان نور برای بازدید از مناطق جنگی و همچنین یادمان های دوران جنگ به این منطقه سفر می کنند. از این رو پیش بینی می شود در ایام نوروز گردشگری راهیان نور پرترافیک باشد و این یک اتفاق خوب برای توسعه گردشگری است.
او با اشاره به اینکه چشم انداز گردشگری منطقه آزاد اروند از دو مسیر تعریف شده است که تا دو ماه آینده از برنامه ها و اهداف خود رونمایی می کنیم، گفت: یکی از این بخش ها تمرکز بر توسعه گردشگری در جزیره مینو است که به زودی درباره چگونگی اجرای آن برنامه های خود را اعلام می کنیم.
ﻣﻨﺎﻃﻖ آزاد جایگاه ویژه ای در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارند، بر همین اساس باید توسعه قابلیت ها، امکانات و تسهیلات مورد نیاز جهت افزایش جذب گردشگران مورد توجه قرار گیرد. حالا با در نظر گرفتن اینکه  در منطقه آزاد اروند در مجموع ۹۶ اثر در زمره آثار ملی به ثبت رسیده، ضمن آنکه در بخش ثبت آثار در محور دفاع مقدس نیز، تاکنون سه اثر در آبادان و پنج اثر در خرمشهر در فهرست آثار ملی قرار دارند. همچنین در حوزه مذهبی مسجد و کلیسا دارد می‌توان از مساجد رنگونی ها، بلوچ‌ها، ولیعصر و کلیسای ارامنه در آبادان و مسجد جامع در خرمشهر نام برد که قدمتی برخی مساجد آنجا مربوط به اواخر دوره قاجاریه است می توان پیش بینی کرد که معرفی این منطقه می تواند در افزایش سهم منطقه آزاد اروند در گردشگری کشور موثر واقع شود.